اختلال ادواری خو (Cyclothymic Disorder)

اختلال ادواری خو با وجود چند دوره همراه با نشانه های هیپومانیک و افسردگی مشخص می شود که به مدت 2 سال و در کودکان به مدت یک سال می باشد. افراد مبتلا در این مدت، دوره ها را نه به صورت کامل و در نیمی از مواقع داشته اند و بیشتر از 2 ماه بدون نشانه ها نبوده اند. در این اختلال هرگز نشانه های کامل برای تشخیص وجود دوره های مانیک، هیپومانیک و افسردگی وجود نخواهد داشت. این اختلال در جنبه های اجتماعی و شغلی افراد مبتلا ناراحتی قابل ملاحظه بالینی ایجاد می کند. در نتیجه ی دوره های طولانی تغییرات خلقی متناوب و اغلب غیر قابل پیش بینی ممکن است این اختلال ایجاد شود.

همان طور که در اختلال دوقطبی عوامل ژنتیکی قوی در ایجاد آن نقش دارد، در این اختلال هم موثر می باشد. فاکتورهای محیطی نیز به احتمال زیاد باعث ایجاد این اختلال می شوند. همانند اختلال دوقطبی و افسردگی عمده، حوادث خاص زندگی ممکن است منجر به شکل گیری این اختلال شود. این موارد شامل سوء استفاده فیزیکی یا جنسی یا سایر تجربه های تهاجمی و دوره های طولانی مدت استرس است. افراد مبتلا به اختلال cyclothymic معمولا سابقه خانوادگی افسردگی، اختلال دوقطبی، خودکشی یا وابستگی به الکل یا مواد مخدر دارند. تفاوت در نحوه عملکرد مغز، مانند تغییرات در نوروبیولوژی مغز نیز در ایجاد این اختلال موثر می باشد.

میزان شیوع این اختلال در تمام طول عمر بین 0/4 تا 1 درصد می باشد. نسبت شیوع این اختلال در هر دو جنس برابر می باشد اما در محیط های بالینی زنان بیشتر از مردان برای درمان مراجعه می کنند.

اختلال بد شکلی بدن (Body Dysmorphic Disorder)
بخوانید

شروع این اختلال معمولا در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی می باشد و گاهی نشان دهنده ی آمادگی خلق و خویی برای اختلالات دیگر است. شروع این اختلال اغلب پنهان و روندی مداوم دارد. به احتمال 15 تا 50 درصد در افراد مبتلا، ممکن است به اختلال دوقطبی نوع یک یا دو دچار شوند. میانگین سنی کدوکان یرای شروع نشانه های این اختلال 6/5 سالگی نمی باشد.

  • اختلالات مرتبط با مواد
  • اختلالات خواب
  • اختلال بیش فعالی/کمبود توجه
  • درمان رفتاری شناختی (تمرکز بر روی تغییر افکار و باورهای منفی با افکار مثبت، تکنیک های مدیریت استرس، شناسایی نقاطی که موجب بروز آن می شود.)
  • درمان رفتاری دیالکتیکی (آموزش آگاهی، تحمل درد و ناراحتی، و تنظیم هیجانات)
  • درمان بین فردی و ریتم شناسی اجتماعی (تمرکز بر تثبیت ریتم های روزانه – به خصوص در خواب، بیدار شدن و خوردن غذا، روال ها نشان دهنده کمک به تثبیت روحیه است.)
  • دارو درمانی

به زودی

به زودی

به زودی

مردی 29 ساله که فروشنده ی خودرو است توسط نامزدش که پرستار روان پزشکی است برای مشاوره ارجاع داده شد، زیرا فکر می کرد اختلال خلقی دارد و خودش این را قبول نداشت. او می گوید از 14 سالگی به چرخه های متناوب و مکرر حال خوب و حال بد دچار بوده است. در دروره ی بد حالی که معمولا از 4 تا 7 روز طول می کشد، پر خواب می شود و 10 تا 14 ساعت می خوابد. زندگی را بدون رنگ و بو توصیف می کند و انرژی، اعتماد به نفس و انگیزه ندارد. اغلب به طور ناگهانی صبح ها هنگامی که از خواب بیدار می شود به مدت 3 تا 4 روز اعتماد به نفس و هشیاری اجتماعی او بالا می رود. به بی بندو باری جنسی می پردازد و افکارش سرعت پیدا می کند. او می گوید به طور ناگهانی چیزهایی از ذهنم می گذرد. این مواقع برای این که حالش بهتر شود به خوردن افراطی الکل روی می آورد و به خوابش هم کمک می شود. گاهی دروه های خوب از 7 تا 10 روز طول می کشد، اما به بی قراری و انفجارهای خصمانه می انجامد که اغلب مقدمه ی بازگشت دوره ای از روزهای بد است.

اختلال مسخ شخصیت/ واقعیت (Depersonalization/ Derealization Disorder)
بخوانید

او به مصرف ماری جوانا اقرار کرد و می گفت این کار او را کمک می کند تا با مشکلات زندگی سازگار شود. در مدرسه نمره های عالی و خوب او به تدریج به نمره های متوسط و ضعیف تبدیل شد. او را دانش آموزی تیز هوش می دانستند که بخاطر انگیزه ی ناپایدار عملکرد متوسطی داشت. در شغل خود نیز عملکردی نامنظم داشت و روزهای خوب موجب خنثی شدن روز های بد می شدند. گاهی در روز های خوب او با مشتریان جروبحث می کرد. علارغم تعاملات اجتماعی نسبتا خوب در مواردی کینه جو و تند خو می شد و دوستانش را فراری می داد. روی هم رفته در روز های بد تعهدات اجتماعی خود را فراموش می کند و در اولین روز از دوره ی خوب می خواهد یکباره به همه چیز رسیدگی کند.

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکربنیان

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.