سینما و روان شناسی

سینما و روان شناسی درباره فیلم های سینمایی است که محتوا یا موضوع آنها به نوعی با مباحث روان شناختی در ارتباط است، از معنا در زندگی گرفته تا اختلالات روانی پیچیده. سینما و روان شناسی همواره ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر داشته اند، آسیب های روانی و اختلالات روانی به عنوان محتوایی برای فیلم ها سینمایی از آغاز هنر هفتم بخشی از آن را تشکیل داده است. مانند دکتر دیپی (1906) یا کابینه دکتر کالیاری (1919). در گذشته سل و سرطان موضوعات فیلم های محبوب سینمایی بودند ولی امروزه بدون شک بیماری های روانی موضوعاتی جذاب ترند. در سینمای ایران نیز به فیلم های سوته دلان در قبل از انقلاب و فیلم قرمز در بعد از انقلاب می توان اشاره داشت.
سینما زندگی است، پرشور و جاری، شاید در رگ های عاشقان هنر هفتم، سینما، هویت است، هویتی مستقل در بین ملل، سینما ارتباط است، ارتباطی ماندگار، سینما جان دارد و دنیای سینما، دنیای جادوگران و ساحره هاست، دنیای فانتزی های کودکانه، دنیای رنج و درد و شادی و زیبایی که نود دقیقه قدر بیشتر یا کمتر، دیگر خودمان نیستیم، از خود درآمده و جایگزین یکی از قهرمانان پرده نقره ای گردیده و با جریان سیال رویاها و خلاقیت نمادین آن، روان می گردیم.
سینما و روان شناسی را به این دلیل در فکر بنیان قرار دادیم چراکه ما هم به مانند ودینگ و بوید نویسندگان کتاب فیلم و بیماری های روانی، معتقدیم فیلم، رسانه ی نیرومندی برای آموزش دنیای جذاب آسیب شناسی روانی به دانشجویان روان شناسی، مددکاری اجتماعی، پزشکی، پرستاری، روان پزشکی و مشاوره است. ما نیز به مانند شما عاشق فیلم های سینمایی هستیم و معتقدیم با در میان گذاشتن این عشق و علاقه با دانشجویان و علاقه مندان، می توانیم به غنای اطلاعات روان شناختی بیفزاییم.