در ویدئوی اختلال اضطراب فراگیر، دکتر محبوبه فتح آبادی درباره ی اختلال اضطراب فراگیر و ویژگی های آنان صحبت می کند.

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjI3NzM0MTQyNDI3NSUyMiUzRSUzQ3NjcmlwdCUyMHR5cGUlM0QlMjJ0ZXh0JTJGSmF2YVNjcmlwdCUyMiUyMHNyYyUzRCUyMmh0dHBzJTNBJTJGJTJGd3d3LmFwYXJhdC5jb20lMkZlbWJlZCUyRklaWEhBJTNGZGF0YSU1QnJuZGRpdiU1RCUzRDc3MzQxNDI0Mjc1JTI2ZGF0YSU1QnJlc3BvbnNpdmUlNUQlM0R5ZXMlMjIlM0UlM0MlMkZzY3JpcHQlM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
توضیحات ویدئوی اختلال اضطراب فراگیر

اضطراب شایعترین اختلال روانپزشکی است و 43 میلیون اروپایی از آن رنج می برند. شیوع اختلال اضطراب در حال افزایش است. سبک زندگی نیز یک عامل کمک کننده است و شناختن وقایعی که زندگی ما را مختل می کند از اهمیت اساسی برخوردار است. پریشانی نتیجه تجربه اضطراب است ، که در کلِ وجود روانی-فیزیکی تجلی می یابد. شروع آن معمولاً غیر منتظره ، بدون هشدار ، علت و دلیل است. دانش که قدیمی ترین فیوز انسانیست بسیار مهم است ، زیرا عملکرد محافظت شده اضطراب را به یک تهدید تغییر می دهد.

‌ اضطراب در واقع نوعی احساس تنش، نگرانی و ترس می باشد که می تواند همراه با علائم جسمانی از جمله افزایش ضربان قلب، لرزش دست، عرق کردن، خشکی دهان، درد قفسه سینه، سر درد و تنفس سریع باشد

به علاوه این افراد نگران مسائل مختلفی هستند مثل سلامتی، مشکلات مالی، طرد شدن و عملکرد ضعیف در هر کاری برایشان سخت است که نگرانی شان را کنترل کنند. بسیاری از افراد مبتلا به GAD احساس می کنند که نگرانی شان خارج از کنترل است و بر این باورند که این حالت مریض یا دیوانه شان می کند. در حدود 7% آدم ها از GAD رنج می برند. ابتلا به این اختلال در زنان دو برابر مردان است این بیماری مزمن می شود بسیاری هستند که می گویند همه عمرشان نگرانی داشته ند بیشتر افراد مبتلا به GAD از مشکلات دیگری هم رنج می برند از جمله هراس ها، افسردگی ، سندرم روده تحریک پذیر و مشکلات ارتباطی بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اضطراب منتشر از افراد دیگر دوری می کنند زیرا به خاطر فقدان اعتماد به نفس از طرد شدن یا وابسته شدن به دیگران می ترسند. در حدود 30% از موارد علت GAD توارث است. صفات خاصی باعث می شوند این اختلال به احتمال زیاد به وجود آید. از جمله این صفات عبارتند از عصبیت کلی، افسردگی، کم تحمل بودن در برابر نومیدی و احساس بازداشته شدن. افراد مبتلا به GAD در مقایسه با کسانی که مبتلا به GAD نیستند از استرس های جدید زندگی (مانند برخورد با سایرین، تغییر شغل و تقاضاهای اضافی که از آنها می شود) بیشتر شکایت می کنند.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
بخوانید

افراد مبتلا به GAD آنطور که باید و شاید قادر نیستند مسائل زندگی روزمره را حل کنند یا در درگیری های شخصی شان آن طور که باید جراتمند و موثر عمل نمی کنند. به نظر می رسد افراد مبتلا به GAD بیشتر اوقات نگران اتفاقات بد احتمالی هستند. آن ها حتی وقتی که احتمال روی دادن اتفاق بد خیلی کم باشد باز هم پیش بینی می کنند و منتظرند که اتفاق وحشتناکی روی خواهد داد آن ها فکر می کنند معنای احساس اضطرابشان این است که اتفاق بدی در حال اتفاق افتادن است .یعنی عواطفشان گواهی می دهد که خارج از آن جا اتفاق بدی دارد می افتد.

بسیاری از این افراد نگران معتقدند که نگرانی زیاد از غافلگیر شدن شان جلوگیری می کند، یا نگرانی، آنها را آماده می کند که با بدترین نتیجه ممکن روبرو شوند. اگر شما دائماً نگران هستید شاید متوجه نشده باشید که به خودتان می گویید: آره اگر چه؟

این اگر چه شما را با انواع احتمالات بدی پر می کند که فکر می کنید باید برایشان آمادگی داشته باشید، به نظر می رسد این چیزهای بدی که باید نگرانشان باشید تمامی ندارند. در واقع حتی وقتی که همه چیز خوب پیش می رود باز هم ممکن است به خودتان بگویید خوب هیچ تضمینی نیست که در آینده اتفاق بدی نیفتد. به جز نگرانی درباره اتفاقاتی که ممکن است بیفتد و خارج از کنترل شما باشد شاید فکر کنید که این نگرانی ها مرا دیوانه می کند یا این نگرانی ها مرا مریض می کند اگر شما به GAD مبتلا باشید ممکن است بین ترس از این نگرانی غیر قابل کنترل و این عقیده که نگرانی از شما محافظت می کند گیج و سردرگم شوید.  درمان شناختی رفتاری GAD به شما کمک می کند تا درباره سود و زیان دلشوره و نگرانی بیشتر بیندیشید و به شما نشان می دهد چه طور باید نگرانی سودمند و غیر مفید را از هم تشخیص دهید.

مشکلات یائسگی
بخوانید

درمانگرتان ممکن است از مداخلاتی مانند آرامش عضلانی، بیو فیدبک، تمرینات تنفسی، فنون مدیریت زمان و درمان بی خوابی استفاده کند تا سطح بر انگیختگی اضطرابی تان را کاهش دهد. دلواپسی از صدمه احتمالی یکی از این نگرانی های بیش از حد است که هدف مداخلات درمانی بعدی قرار می گیرد.

درمان شناختی رفتاری توجه به این نکته جلب می کند که شما تا چه اندازه مایلید به نفع اتفاقات بد نتیجه گیری کنید و به شما می آموزد تا بین اضطراب و واقعیت تفاوت قائل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.