هراس عجیب و ساده، وحشتناک و قابل درمان

اگر دچار بیماری هراس شده‌اید و یا فردی را می‌شناسید که مبتلا به این بیماری است این امکان وجود دارد که این بیماری شما را در حیرت و سردرگمی فرو برد یا در چنگال این بیماری احساس عجز و درماندگی کنید. مقاله حاضر، فوبی را معرفی می‌کند و درباره چگونگی ایجاد آن توضیح می‌دهد و از همه مهم تر نحوه رهایی از آن را نیز بیان می‌کند.

  • هراس توضیحی سریع و گذرا

هراس، پاسخ اضطرابی شدید به یک شی، موقعیت و یا حتی یک فکر می‌باشد. هراس می‌تواند احمقانه، مزخرف و پوچ و یا حتی خنده‌دار باشد. با این همه برای فرد بیمار شدت ترس می‌تواند ناتوان‌کننده و هولناک باشد. خبر خوب در این رابطه این است که تشخیص این بیماری ساده است و معمولاً سریع و راحت درمان می‌شود.

  •  دو نوع از هراس: مشخص یا غیر مشخص

حدوداً از هر 10 نفر یک‌ نفر دچار هراس مشخص می‌باشد. هراس مشخص، ترسی است شدید (یا حملات ترس) که عامل آغازگر آن شی یا موقعیتی ویژه می‌باشد. در کل این بیماری چیز به خصوصی نمی‌باشد. از عنکبوت گرفته تا بالون و از ناف تا ماهی حوض. هراس نامشخص، ترسی شایع‌تر و عمومی‌تر است مثل ترس از فضای باز (آگورافوبی). این نوع هراس به این خاطر غیرمنطقی و نامعقول می‌نماید که معمولاً هراس موجب می‌شود تا افراد از اشیای بی خطر بترسند. این موضوع در یک صورت درست خواهد بود. هراس با فکر و اندیشه کاری ندارد یعنی با قسمت استدلالی و منطقی در مغز سر و کار ندارد.

پاسخ ناشی از هراس یک مکانیسم ساده «اشتباه رفته» می‌باشد. بیمار دچار هراس از جهات دیگر عادی می‌باشد و اغلب می‌توان غیرمنطقی بودن را از واکنش غیر منطقی آنان به هراس دید. اما با این همه، این موضوع به بیمار کمک چندانی نمی‌کند. یک نیت و قصد خوب این است که با فردی که دچار این بیماری نیست و تقریباً در انتهای شکست و ناکامی خود قرار دارد؛ صحبت کنیم.

  • هراس چگونه اتفاق میافتد؟

هراس

یادگیری ناخودآگاه یا هیجانی برای سالم و ایمن نگه‌داشتن ما اتفاق می‌افتد. در شرایط اولیه، زمانی که فرد با چیزی خطرناک برخورد می‌کند مغز یا بدن بهترین وضعیت را برای بقا، ایجاد خواهد کرد: حمله و هجوم وحشت.

خانواده های دو زبانه
بخوانید

این نوع آموختن و یادگیری، منطقی و از نوع عقلانی نمی‌باشد. اگر تصور کردید که «بله، فکر کنم الان زمان مناسبی برای داشتن یک حملهٔ وحشت است»؛ مسلماً تا به امروز می‌بایست گونه ما (نوع بشر) سال‌ها پیش، از بین می‌رفت.این نوع از یادگیری در یک مرحله هیجانی و احساسی اتفاق می افتد و بنابراین، واکنش می‌تواند “تفکر مغز” را کنار بگذارد و نادیده بگیرد. در گذشته، واکنش سریع به هراس ناشی از یک جانور شکارگر یا سمی بسیار مفید و سودمند بوده است.بنابراین، ما همراه با توانایی ابتلای به این بیماری، رشد و تکامل یافتیم. با این حال، در دنیای کامل امروز دانش و یادگیری این مکانیسم، اغلب در راه ناشایست مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ برای مثال، به پاراگراف مقدماتی “حمله ترس” را ملاحظه کنید.

 برای اینکه به یک بیمار مبتلا به هراس (فوبیک) تبدیل شوید؛ تنها چیزی که لازم است اضطراب و نگرانی بیش از حد و سطح بالایی است که بوسیله چیزی به وجود می‌آید.آن شی موجب بروز اضطراب نمی‌شود. به عنوان مثال شاعر معاصر، رابرت گریوز، مبتلا به هراس از گوشی تلفن بود؛ چرا که در زمان جنگ جهانی، وقتی که در حال صحبت با تلفن (بی‌سیم) بود یکی از بمبها در نزدیکی او افتاد و منفجر شد!می‌توانید استفاده نابجا یا به عبارتی سوء استفاده از تصور و تخیل را یکی دیگر از دلایل هراس تعمیم دهید. معمولاً کودکان بدین طریق دچار هراس می‌شوند و یا به خاطر وجود والدین مبتلا به هراس است که بیمار می‌شوند.

هراس نامشخص می‌تواند هم به علت برون‌ریزی یک حمله وحشت بروز کند و هم به خاطر سطح اضطراب و تشویش کلی یک شخص که دائماً بالا می‌رود بنابراین هر وقت که میزان استرس بالا می‌رود حتی مقداری کم، موجب می‌شود که این هراس و وحشت به سادگی عارض شود.

  • برای هراس چه می‌توان کرد؟
ابراز احساسات و بیان خواسته‌های خود در زندگی مشترک چگونه می‌باشد؟
بخوانید

برای اینکه هراس را درمان کنیم(که عمدتاً بسیار ساده و بدون درد است) به تغییر تجربه‌های خود در سطح ناخودآگاه ضمیر نیاز داریم. به سادگی به فرد اجازه می‌دهیم تا با کمک همان چیزی که موجب بروز هراس می‌شد به همان روش درمان شود؛ همانطور که آن اشیا را مانند سایر اشیابداند که هر روزه آنها را می‌بیند.

بهترین روش آن است که فرد را آسوده خاطر نگه داریم درحالی که شی هراس‌آور را متصور می‌شود. هیپنوتیزم نیز یکی از موثرترین راه‌هایی است که می‌توان با آن بیمار را آسوده و راحت نگه داشت در حالی که این کار را انجام می‌دهد.به این فرآیند ناشرطی سازی گفته می‌شود و به سادگی مشارکت فرد را با عامل محرک هراس تغییر می‌دهد.در زمان برخورد با هراس نامشخص، فرد مبتلا اغلب به ترکیبی از ناشرطی‌سازی، تکنیک‌هایی مدیریت اضطراب شناختی، آرامیدگی در حال پیشرفت و قرارگرفتن در برابر موقعیت مشکل به صورت تدریجی مثل بیرون آمدن از خانه نیازمند است.برای آن دسته که از اضطراب بیش از اندازه رنج می‌برند، مثل حمله وحشت و یا هراس و یا شما افراد عادی پیشنهاد می‌کنیم که برنامه رادیویی ما با عنوان برنامه پیشگیری از ترس را بشنوید. امید که مورد رضایت شما قرار بگیرد.

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.