هفت مزیت بزرگ گریه کردن

هفت مزیت بزرگ گریه کردن را در این مقاله با هم بررسی می کنیم. وقتی می‌بینید کسی در حال گریه کردن است، بدترین اتفاق‌ها را برایش متصور می‌شوید؛ اما واقعیت این است که گریه، نه‌تنها برای یادآوری نوستالژی‌ها، غم و اندوه یا درد و خشم به کار می‌رود، بلکه برای خوشبختی و شادی نیز کارآمد است. مطالعات بسیاری شواهدی را برای اثباتِ حمایت از مزایای گریه برای سلامت و تندرستی فیزیکی و عاطفی فرد ارائه داده‌اند. همان‌طور که می‌دانید ما از گریه کردن استفاده می‌کنیم تا احساسمان را در لحظات مختلف بیان کنیم که اغلب این احساسات هم منفی‌اند. گریه کردن، طبیعی، خوب و خیلی عادی‌تر از آن چیزی ست که مردم فکر می‌کنند. اگر گریه نکنیم قوی‌تر نیستیم. درواقع، مزایای گریه کردن خیلی زیاد است و در این قسمت، تنها برخی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن را با شما در میان می‌گذاریم:

همه‌ی اشک‌ها یکسان آفریده نشده‌اند!

افراد سه نوع اشک تولید می‌کنند. هر یک از آن‌ها، با توجه به منشأ و عملکرد خود ترکیبات خاصی دارد.

  • اشک بازال اساساً از پروتئین تشکیل‌شده و چشم‌های شمارا پس از هر بار پلک زدن، مرطوب نگاه می‌دارد.
  • اشک رفلکس در برابر عوامل خارجی خاص مثل باد یا سیگار پخش می‌شود. این اشک برای جلوگیری از سوزش چشم نیز به مراقبت از آن می‌پردازد.
  • اشک احساسی (روحی) در پاسخ به احساس و عواطف منتشر می‌شود و همانی ست که ما با گفتنِ «وقتی گریه می‌کنیم» اشاره داریم. این اشک از عناصر تعدیل‌کننده عصبی (پرولاکتین، هورمون‌های آدرنوکورتیکوتروپیک و لئو-انکفالین) تشکیل‌شده که مثل مسکن‌های طبیعی عمل می‌کنند.
هفت مزیت بزرگ گریه کردن
FBA0264
  • گریه کردن، آرام‌بخش است

گریستن، شمارا تسکین داده و آزادتان می‌کند. همین‌طور در تغییر کردن و شرایط اساسی عمیق‌تر مثل غم و اندوه به کمکتان می‌شتابد. گریه کردن برایتان خیلی خوب است. چرا؟ چون سیستم عصبی پاراسمپاتیکِ (PNS) شمارا فعال می‌کند که مسئول حفظ و ارتقای آرامش و استراحت بدن پس از چندین تلاش است. فعال شدن PNS واکنش‌هایی را در بدن منجر می‌شود که کمک می‌کند تا به استرس عکس‌العمل نشان داده و در تنظیمات متابولیک مشارکت نماید.

  • گریه کردن، تقویت‌کننده خلق‌وخوی، تقویت‌کننده خواب و مسکن است

تحقیق سال 2014 دریافت که اشک‌های احساسی دو ماده‌ای را آزاد می‌کنند که مردم برای ایجاد احساسِ خوب در خودشان نیاز دارند: اوکسی تونین و اندورفین. احساسات بد، هم فیزیکی هم عاطفی، کاهش می‌یابند چون این هورمون‌ها احساس لذت و تندرستی عمیقی را ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات بعد از گریه کردن، می‌خندید یا لبخند می‌زنید. چطور می‌شود که در چند لحظه قبل با دستمال‌کاغذی مشغولِ پاک کردن اشک‌هایتان هستید و حالا لبخند روی لبتان نشسته است؟ بدین خاطر است که اوکسی تونین و اندورفین حالِ شمارا بهتر کرده‌اند. اثر مسکن و آرامش‌بخش آن‌ها به تجربه‌ی خواب بهتر و راحت‌تر هم کمک می‌کند.

  • اشک‌ها، شمارا از باکتری‌ها محافظت می‌کنند

لیزوزیم، آنزیمِ موجود در اشک، در اینجا نقش مهمی ایفا می‌کند. بدین‌صورت که به‌عنوان یک مانع باکتریوستاتیک عمل می‌کند چون دیوارهای سلولی باکتری را تغییر داده و خنثی می‌نماید. ازاین‌رو، در سطح فیزیکی، یک‌راه بسیار مؤثر و طبیعی ست تا چشمان خود را تمیز و امن نگاه‌دارید. در حقیقت، تحقیقات می‌گویند که حتی مثل مواد سم‌زدا به حفاظت شما می‌پردازد و بر مقاومتی که باکتری‌ها بر آنتی‌بیوتیک‌ها توسعه داده‌اند غلبه می‌کند.

هفت مزیت بزرگ گریه کردن

عشق را در قلب خود جستجو کن
بخوانید
  • گریه، تسکین‌دهنده‌ی استرس است

فکر نمی‌کنید این‌یکی از بهترین فایده‌های گریه کردن باشد؟ وقتی شما در پاسخ به استرس گریه می‌کنید، اشک‌های شما مواد شیمیایی‌ای آزاد می‌کند که با همان چیزی که در ابتدا باعثِ استرس شده یکسان است. در ظاهر کمی متناقض به نظر می‌رسد اما واقعیت دارد. برای مثال، وقتی شما گریه می‌کنید، سطح منگنزتان کاهش می‌یابد. منگنز یک ماده معدنی است که خیلی با شرایط عصبی و اضطراب رابطه‌ی نزدیکی دارد. علاوه بر این، گریه آدرنالین و نورآدرنالین، موادی که بیش‌تر در شرایط خطرناک و استرس‌زا ترشح می‌شوند را کاهش می‌دهد.

  • گریه کردن برای همدلی

در حالت طبیعی، وقتی می‌بینید کسی گریه می‌کند با وی همدلی می‌کنید و شانه‌های خود را برای گریستن در اختیارش قرار می‌دهید. شما گمان می‌کنید که آن‌ها به کمک نیاز دارند یا یک اتفاق وحشتناک برایشان رخ‌داده است. اشک ریختنِ آن‌ها را به معنیِ صدمه دیدن یا پریشان‌حالی آن‌ها درمی‌یابید. در هر مورد، گریه‌ی آن‌ها ما را به سمتشان جذب می‌کند. گریستن یک‌راه برای جلبِ آسایش و حمایت از اطرافیانِ ماست. از این نظر، گریستن یک‌راه برای درخواست کمک یا مزایای بین فردی ست.

هفت مزیت بزرگ گریه کردن

ده ایده برای کنترل مؤثر تعاملات تلفنی
بخوانید
  • گریستن کمک می‌کند تا خودتان را بهتر بشناسید

برخی نویسندگان مثل مایکل تریمبل (Michael Trimble) مدعی‌اند که یک «علم گریه» وجود دارد. بدین ترتیب می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی افراد بیش‌تر از سایرین گریه می‌کنند. دیگر کارشناسان مثل Ad Vingerhoets می‌گویند که تعداد دفعاتی که یک نفر گریه می‌کند به دو ویژگی شخصیتی خاص بستگی دارد: همدلی و روان رنجوری.

درهرصورت، شناخت بهترِ خویشتن یکی از بهترین مزایای گریستن است. گاهی اوقات گریه کردن نشانه‌ی ضعف تلقی می‌شود اما در واقعیت، نماد قدرتِ عاطفی ست. اشک‌ها، چیزهای زیادی راجع به ما را آشکار می‌سازند. آن‌ها بینشی از نقاط ضعفمان به ما می‌دهند، اینکه چه زمانی و چقدر به دیگران نیاز پیدا می‌کنیم، چه چیزهایی بر ما اثر می‌گذارند و …

حالا دیگر از مزیت‌های گریستن آگاه شدید. با مانع‌شدن و وقفه انداختن در گریستن، در مسیر یک تمیزکاری احساسی قرار می‌گیرید که به‌شدت به آن نیاز دارید. اصلاً نیازی نیست که برای ابراز خودتان احساس خجالت یا ترس داشته باشید. خودتان را با گریه خلاص کنید.

[kkstarratings]

 

تمرینی برای قاطع بودن
بخوانید
local_library

منبع: سایت Exploring Your Mind
ترجمه شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

warning

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.