چرا تحصیل‌کرده‌ها باهوش‌ترند؟ – امروزه نقش تحصیلات در افزایش هوش و توانایی شناختی دانش‌آموزان بر هیچکس پوشیده نیست، اما تاکنون تحقیقات کاملی در مورد چگونگی تاثیر تحصیلات بر هوش افراد انجام نشده است.

به گزارش از ایسنا، یک دلیل منطقی برای اینکه چرا افراد تحصیل‌کرده باهوش‌تر هستند، این نکته است که نوجوانان باهوش ساعات بیشتری را در مدرسه می‌گذرانند.

نتیجه بررسی اطلاعات بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب در مجموع ۲۸ مطالعه نشان می‌دهد که با هر سال تحصیل اضافی میانگین هوش شرکت‌کنندگان بین یک تا پنج واحد ارتقاء می‌یابد.

ریچارد هایر، روانشناس و محقق دانشگاه کالیفرنیا گفت: یافته‌های این تحقیق تقریبا پیچیده هستند و احتمال برداشت منفی از آن وجود دارد.

وی در ادامه افزود: در این سری از مطالعات اهدافی همچون تاثیر سن، حافظه، قدرت شناختی و سایر فاکتورهای روانشناسی در بالا رفتن هوش مورد بررسی قرار گرفت.

از نظر روانشناسان نباید فاکتورهایی مثل سطح IQ و هوشیاری را با هم اشتباه گرفت. در واقع IQ یک واحد متریک برای رتبه‌بندی هوش است و هیچگاه مستقیما هوش واقعی افراد را بررسی نمی‌کند.

پس عامل احتمالی افزایش سطح IQ یاد گرفتن مهارت‌های خاص در حین سال‌های آموزش است و در حالت کلی تاثیر چندانی بر افزایش مهارت‌های شناختی ندارد.

محققان بر این باورند که اگر نتیجه سال‌ها تحصیل تنها سبب بالا رفتن چند درجه‌ای هوش شود، پس بهتر است در کنار آموزش مسائل تخصصی مربوط به مسائل شناختی نیز به داوطلبان آموخته شود تا آنها با درک بهتری وارد اجتماع شوند.

روانشناسان با بررسی نتایج این تحقیقات دوباره به این باور مهر تایید زدند که اگرچه فاکتور هوش حاصل عملکرد ژن‌ها و وراثت است، اما سطح هوش قابل ارتقاء است.

ترجمه فارسی «روان شناسی خواب» فروید منتشر شد
بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.