چگونه در قرنطینه شریک زندگی خوبی باشیم؟

قرنطینه شدن به مدت چند روز، چند هفته یا چند ماه در زندگی روزمره اختلال ایجاد می­‌کند، از جمله نحوه عملکرد روابط – رمانتیک، خانوادگی یا دوستانه. افزایش شدید زمان سپری‌شده با هم احساس عدم توانایی فرار کردن و ترس واقعی از ناشناخته ناگزیر پتانسیل ناامیدی، بگومگو کردن و بحث­‌های شدید را افزایش می­‌دهد.

طبق نظر الیزابت هال رز، مددکار اجتماعی بالینی Privé-Swiss Wellness در کانکتیکات، چیزی که این شرایط را بسیار پیچیده می‌کند این است که انسان‌­ها به طور طبیعی به سطوح مختلفی از استقلال و نزدیکی نیاز دارند. وی می­‌گوید: همه این‌ها را روی هم بگذارید تا بهترین شرایط بحث و جدل ایجاد شود، چون علاوه بر اضطراب و عدم کنترل احساس شده، احساسات افراد نیز در حال صدمه دیدن است.

به نظر او خبر خوب این است که مغز انسان به طرز منحصر به فردی مجهز شده تا در مواجهه با خطرهای ناشناخته پاسخ قوی داشته باشد. درک اینکه تنش اجتناب­‌ناپذیر است خوب است و باعث می‌­شود گام­‌هایی برای کاهش دادن واکنش‌­پذیری که حتماً در قرنطینه رخ می­‌دهد برداریم.

قرنطینه

7 راه برای تبدیل شدن به شریک بهتر قرنطینه

برای گذراندن بهتر دوره­‌های طولانی قرنطینه با هر کسی که همراه شما زندگی می­‌کند از توصیه حرفه‌­ای زیر پیروی کنید.

  1. چند قانون خانگی مشخص کنید

دکتر استفانی نیومن، روان‌شناس بالینی و نویسنده، می­‌گوید: با بحث کردن در مورد نحوه و زمان تقسیم و استفاده از فضا شروع کنید. برای مثال یک نفر دوست دارد تنها قهوه بخورد و پیام­‌هایش را چک کند. اجازه بدهید این زمان را داشته باشد. یک نفر دوست دارد ظهرها تماس­‌های کنفرانسی داشته باشد. با او کنار بیایید. هر کسی یک چیز می‌­دهد و یک چیز می‌­گیرد.

یک برنامه برای روز داشته باشید و ساعات خاصی را به استفاده از آشپزخانه، کار کردن و/یا تنها بودن و زمانی که باید با هم وقت بگذرانید اختصاص دهید.

مدیریت اضطراب و نگرانی در روزهای مقابله با کرونا
بخوانید

سخت­‌گیری و ایجاد روتین­‌های بیشتر در این دوره دشوار به همه اعضای خانه کمک می­‌کند احساس آرامش بیشتری داشته باشند و در نتیجه کمتر تحریک­‌پذیر (irritable) باشند. همچنین تضمین می‌­کند فردی که از خانه کار می‌کند می‌­تواند بار کاری خود را به صورت موثرتری اداره کند.

  1. صبرتان را بیشتر کنید

بنا به دلایلی که قبلاً ذکر کردیم سطح استرس بیشتر از همیشه است. صبوری کردن به شدت سخت می‌­شود و در نتیجه اهمیت زیادی در این دوره دارد.

دکتر زاتین ایوانوف، یک روان‌پزشک دارای مجوز در نیویورک می­‌گوید: اگر بحث پیش آمد، می‌­توانید از این عبارت­‌ها استفاده کنید: با تو موافقم؛ می­‌فهمم؛ منظورت را متوجه شدم؛ می­‌توانیم با هم انجامش دهیم؛ یا به فضا و حریم خصوصی تو احترام می‌گذارم، لطفاً تو هم همین کار را بکن.

“علاوه بر این، به یکدیگر فضا بدهید تا ذهن و احساساتتان آرام شود. ما موجودات اجتماعی هستیم، ولی وقتی ناامید هستیم و در فکر و خیال غرق شده­‌ایم گاهی اوقات نیاز داریم مدتی تنها باشیم”.

  1. از دام­‌های رایج ارتباط اجتناب کنید

جر و بحث کردن اجتناب­‌ناپذیر است، ولی وقتی در یک فضای کوچک حبس باشیم و جایی برای رفتن نداشته باشیم به راحتی به یک جنجال بزرگ تبدیل م‌ی­شود. در برخی از موارد، مشاجره ممکن است ناشی از سر رفتن حوصله باشد. وقتی مشاجره رخ می‌دهد، تلاش کنید از دام‌­های رایج ارتباط اجتناب کنید، از جمله بلند کردن صدا، شکایت کردن به جای حل مشکل، کاربرد تعمیم‌های شدید (تو همیشه، تو هیچ‌وقت)، برچسب زدن و گوش ندادن.

دکتر نیومن می­‌گوید: وقتی شک دارید با همدلی پیش بروید. همدلی شامل گذاشتن خود به جای یک نفر دیگر است؛ یعنی همه‌چیز را از نقطه‌نظر او دیدن. گسترش دادن تجربه ایجاد فضا برای ایده‌­ها و نقطه‌­نظرات شریک زندگی منجر به بحث باز و نزدیکی بیشتر می­‌شود.

  1. به طور کلی سعی کنید ساکت­‌تر باشید
مقابله با اضطراب ناشی از کرونا (COVID-19)
بخوانید

احترام گذاشتن به فضای افراد همچنین به معنی عدم تجاوز کردن به گوش آن‌هاست – یک راه قطعی برای تحریک کلافگی وقتی در فضای بسته و نزدیک به هم هستید. این مسئله چه در قرنطینه و چه در شرایط عادی باید رعایت شود، ولی وقتی هفت روز هفته و تمام ساعات شبانه‌روز را با یک نفر سپری م‌ی­کنید مهم‌­تر می‌­شود و اگر یکی از طرفین بخواهد کار کند اهمیت آن بیشتر هم می‌شود.

دکتر ایوانوف می‌­گوید: با درک اینکه فرد مقابل ممکن است در لحظه نیاز به بخشی از فعالیت شما بودن را احساس نکند به او احترام بگذارید. سعی کنید کارهای بدون سر و صدا انجام دهید، مثلاً مطالعه، ساختن کاردستی یا بازی­‌های کامپیوتری و گوش دادن به موسیقی با هدست.

  1. برای تقویت نگرش مثبت تلاش کنید

اخبار منفی و عدم اطمینان در مورد آینده به راحتی باعث ناراحتی شده و در نتیجه تقویت نگرش مثبت در خانه را مهم­‌تر می­‌کند.

هال رز می­‌گوید: کلمات کوچک، رفتارهای کوچک و اقدامات کوچک برای به حداقل رساندن بحث و جدل (و بهبود روحیه خانواده) بسیار مؤثر هستند. عمداً دوران خوشی که شریک زندگی­تان نسبت به شما سخاوتمند، عاشق و مهربان بوده را به خاطر بیاورید تا رابطه­‌تان را در یک چشم­‌انداز بزرگ نگه دارید.

  1. در خانه کمک کنید

حتی زمانی که همیشه در خانه هستیم کارها روی هم انبار می­‌شوند. در برخی از موارد، حتی ممکن است کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود داشته باشد، برای مثال غذا پختن، ظرف شستن، بیرون بردن زباله­‌ها و مرتب کردن کلی. کار خانه چه در قرنطینه و چه در شرایط عادی اغلب منبع جر و بحث است، ولی سپری کردن زمان بیشتر کنار درهم‌ریختگی و شلوغی آتش را بیشتر می‌­کند.

هنگام بروز بیماری همه‌گیر (Pandemic) چه کنیم؟
بخوانید

دکتر ایوانوف می­‌گوید: باید کمک کنیم و منتظر نباشیم که طرف مقابل کارهای خانه را انجام دهد. شرکت کردن در این فعالیت­‌ها باعث می­‌شود فشار روی فرد یا افراد خانه کمتر شود و در نتیجه به کاهش استرس و بهبود پیوند کمک می­‌کند. پیشتاز باشید. منتظر نباشید بهتان گفته شود که چه کاری باید انجام دهید.

  1. عمداً با هم وقت بگذرانید

علاوه بر اختصاص دادن زمان به تنهایی، باید برای عمداً کنار هم بودن هم وقت بگذارید؛ مثلاً چند ساعت در پایان روز و/یا استراحت نهار وسط روز.

هال رز می­‌گوید: وقت گذراندن در کنار هم به عنوان زوج، دوست یا خانواده کمک می­‌کند همه در طول این بازه زمانی استرس‌­زا چشم­‌انداز واقع‌­بینانه‌­تری داشته باشند.

وی اضافه می­‌کند که اگر ذاتاً تنها بودن را دوست دارید، تلاش کنید با شریک زندگی، هم‌اتاقی یا اعضای خانواده ارتباط برقرار کنید تا از حالشان باخبر شوید. همچنین بهتر است به دیگران یادآوری کنید که ذاتاً تنها بودن را ترجیح می­‌دهید و نباید آن را با طرد شدن از طرف شما اشتباه بگیرند.

سخن آخر فکر بنیان

تجربه کردن استرس و اضطراب در شرایطی که عدم اطمینان وجود دارد طبیعی است. تلاش برای کمک به دیگران و پرورش دادن رابطه مفید است و توصیه­‌های بالا نقطه شروع خوبی هستند. در نتیجه، مراقبت از خود و کمک گرفتن از دوستان، خانواده و متخصصان در صورت نیاز را فراموش نکنید.

گردآوری شده توسط دکتر حسام سیف‌زرگر؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط