در ویدئوی اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) به شرح ویژگی ها، علائم و خصوصیات این افراد پرداخته می شود.

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjI3MDA0MjQ2MTMyOSUyMiUzRSUzQ3NjcmlwdCUyMHR5cGUlM0QlMjJ0ZXh0JTJGSmF2YVNjcmlwdCUyMiUyMHNyYyUzRCUyMmh0dHBzJTNBJTJGJTJGd3d3LmFwYXJhdC5jb20lMkZlbWJlZCUyRkNUanFhJTNGZGF0YSU1QnJuZGRpdiU1RCUzRDcwMDQyNDYxMzI5JTI2ZGF0YSU1QnJlc3BvbnNpdmUlNUQlM0R5ZXMlMjIlM0UlM0MlMkZzY3JpcHQlM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
توضیحات ویدئوی اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نوعی اختلال روانپزشکی است که می تواند در افرادی که یک واقعه آسیب زا مانند یک فاجعه طبیعی ، یک حادثه جدی ، یک عمل تروریستی ، جنگ / مبارزات ، تجاوز و یا سایر اتفاقات شدید شخصی را تجربه کرده اند ، رخ دهد.

PTSD در گذشته با نام های زیادی شناخته شده است ، مانند “شوک پوسته” در سالهای جنگ جهانی اول و “خستگی رزم” پس از جنگ جهانی دوم. اما PTSD فقط برای جنگ و جانبازان اتفاق نمی افتد. PTSD می تواند در همه افراد ، هر فرد از هر قومیت ، ملیت یا فرهنگ و هر سنی رخ دهد. PTSD تقریباً 3.5 درصد از بزرگسالان ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد ، و تخمین زده می شود که از هر 11 نفر یک نفر در طول زندگی مبتلا به PTSD تشخیص داده شود. زنان دو برابر بیشتر از مردان مبتلا به PTSD هستند.

این اختلال حالتی از PTSD ضربه روحی است که می تواند بر هر فرد یا افرادی که شاهد یک یا چند رویداد تلخ و بسیار سخت بوده اند رخ دهد. برای نمونه رویداهایی که می توانند منجر شوند، جنگ، شکنجه یا درد شدید، تجاوز PTSDبه جنسی، تجاوز به عنف، آدم ربایی، تصادف با ماشین، بلایای طبیعی، آتش سوزی و سرقت می باشند. این رویدادها بطور طبیعی وحشتناک بوده و باعث می در ًشوند فرد زندگی خود را در خطر ببیند. برخی واقعامعرض خطر مرگ بوده اند در حالیکه سایرین تنها حس می کنند در خطر مرگ هستند. آنچه حائز اهمیت است وجود داشته یا خیر، بلکه ًاین نیست که آیا خطر واقعاطرز احساس آن یا چگونگی واکنش مغز مهم است. ترس مداوم PTSDیک ویژگی عمده شخص مبتلا به از قرارگیری دوباره در یک شرایط تکان دهنده است. در نتیجه آنها با تمام قدرت تلاش می کنند تا از هر چیزی که آن تکان روحی را به یادشان می آورد جلوگیری کنند. PTSDویژگی خاص دیگر این است که افراد تحت تأثیر در زندگی روزمره شان این حادثه را در ذهن مرور می کنند و انواع افکار و احساساتی را به یاد می آورند که قابل کنترل نیستند. فقط به یک جرقه کوچک نیاز دارند و مستعد نگرانی یا خشم بیش از اندازه می باشند. نشانه های دیگری از اختلال از قبیل افسردگی، مشکلات حافظه و درد جسمی نیز ممکن است آشکار شوند.

گفتگویی مفید برای کسانی که دچار اضطراب و افسردگی هستند
بخوانید

افراد در معرض خظر ابتلا به PTSD در حال پیشرفت شامل:

سربازانی که در جنگ های ارتش اعزام شده اند.قربانیان جنگ، شکنجه و تروریسم.قربانیان جنایات دلخراش.بازماندگان تصادفات شدید و مصیبت ها.مدد کاران در بخش های بی سرپناه از قبیل امداد گران نجات، کارمندان زندان، مددکاران اجتماعی، کارمندان بانک و غیره

علائم PTSD می تواند بعد از یک تاخیر  چند هفته ای و یا چند ماهه شروع گردند.آنها معمولآ در طی ۶ ماه پس از حادثه ناگوار ظاهر میگردند. بسیاری از بیماران، احساس غم عمیق ، افسردگی ، اضطراب، احساس گناه و یا عصبانیت می کنند . به غیر از این احساسات  قابل درک ، سه نوع عمده علائم دیگرهم  وجود دارند :

۱فلش بک و کابوس:

آن حادثه و صحنه دلخراش دایماً پیش چشمتان  تکرار می شود. این علامت ممکن به صورت فلش بک (تکرار حادثه در ذهن و خیال و حتی در خواب) ظاهر شود. این تجربیات ممکن است آن چنان واقعی و طبیعی به نظر برسند که شما احساس کنید واقعا آن حادثه در حال اتفاق افتادن است. شما آن را در ذهن خود می بینید اما ممکن است احساسات (ترس،تعریق) و یا حواس فیزیکی (اعم از شنوایی،بویایی،درد)که همراه حادثه بوده است، دوباره احساس و تجربه شود.

چیزهای معمولی ممکن است باعث فلش بک شوند. بعنوان مثال اگر شما یک حادثه رانندگی در یک هوای بارانی داشته اید یک روز بارانی ممکن است باعث فلش بک شود.

۲دوری گزینی و بی تفاوتی:

دوباره زنده کردن خاطرات ممکن است بسیار افسرده کننده باشد بنابراین ممکن است شما بخواهید به آنها بی توجهی کنید مثلا شما خودتان را با سرگرمی ،  زیاد کار کردن،  یا حل کردن جدول و یا معما مشغول می کنید. شما از مکانها  و افرادی که باعث به یاد آوردن حادثه می گردند  اجتناب می ورزید.

فراتر از نگرانی - روان‌شناسان چگونه به بیماران دارای اختلالات اضطرابی کمک می‌کنند
بخوانید

 شما ممکن است خود را به بی تفاوتی کامل بزنبد. شما کمتر با دیگران ارتباط برقرار می کنید و در نتیجه زندگی کردن و کار کردن با شما سخت تر می گردد.

۳در حالت گارد به سر بردن (On guard):

 شما ممکن است همیشه در حالت آماده باش بسر ببرید، گویی که منتظر خطر می باشید. شما نمی توانید احساس آرامش کنید. احساس اضطراب دارید و به سختی به خواب فرو میروید. اطرافیان شما می بینند که شما بیقرار و نا آرام هستید این حالت را گوش به زنگی هم می گویند(انگار خطری در راه است).

علایم دیگر:

مرور مکرر خاطرات ناراحت کننده از رویداد

بازگشت به گذشته ( این احساس که این رویداد دوباره اتفاق می افتد)

کابوس ( یا از این رویداد و یا از دیگر چیزهای ترسناک دیگر)

احساس پریشانی

واکنش های فیزیکی شدید در زمان یادآوری رویداد (مانند تپش قلب ، تنفس سریع، حالت تهوع، گرفتگی عضلانی، تعریق)

افسردگی  و اضطراب شدید

کابوس های ترسناک شبانه

از دست دادن علاقه به فعالیت ها ی مورد علاقه در گذشته و عدم میل به ادامه زندگی

کاهش تمرکز و توجه

خشمگین شدن و عصبانی شدن بی دلیل

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.