اختلال اسکیزوفرنی فرم (Schizophreniform Disorder)

اسکیزوفرنی فرم یک اختلال روان پریشانه است که شروع سریعی دارد و مرحله پیش درآمد قابل توجهی ندارد. نیمرخ اولیه این اختلال مشابه اختلال اسکیزوفرنی می باشد. حداقل دو علامت روانپریشانه باید وجود داشته باشد. مانند توهم، هذیان و عدم نوسان عاطفی که حداقل 1 ماه و حداکثر 6 ماه طول کشیده شده باشد. احتمال وجود آشوب و سردردگمی نیز نشانگر پیش آگهی خوب می باشد. علائم منفی در این اختلال نادر است اما اگر هم وجود داشته باشد نشانه ی پیش آگهی بد می باشد.

 

علت اختلال اسکیزوفرنی فرم معلوم نیست. اما تا حدودی داده های زیستی و همه گیر شناختی این اختلال اشاره به این دارد که برخی از افراد مبتلا اختلالشان شبیه اسکیزوفرنی و برخی دیگر شبیه اختلالات خلقی می باشد.

گزارش دقیقی در مورد میزان بروز، شیوع و نسبت جنسی در این اختلال در دسترس نمی باشد. شیوع آن از اختلال اسکیزوفرنی کمتر است و در جوانان و نوجوانان شایع است. این اختلال در مردان پنج برابر بیشتر از زنان است. احتمال مبتلای شدن بستگان بیماران اسکیزوفرنی فرم به اختلالات خلقی بیشتر از مبتلا شدن بستگان آن ها به اختلال اسکیزوفرنی می باشد. همچنین احتمال ابتلا آن ها به اختلال روان پریشانه بیشتر از احتمال ابتلا بستگان بیماران دوقطبی یه آن است.

این اختلال  یک بیماری روان پریشانه است و سیر این اختلال بیش از یک ماه و کمتر از شش ماه طول می کشد. 60-80 درصد این بیماران به سمت پیشرفت اسکیزوفرنی هستند. 20-40 درصد هم وضعیت نا معلومی دارند. بعضی از این بیماران به دوره دوم یا سوم دچار می شوند. این پیشرفت منجر پیدایش دوره مزمن تر و مبتلا شدن به اسکیزوفرنی را می شود. تعداد اندکی فقط یک دوره را طی می کنند و به زندگی عادی خود بر می گردند.

فیلم گاو خشمگین (Raging bull)
بخوانید
  • اختلالات خلقی

برای درمان نشانه‌های پسیکوتیک باید داروهای آنتی پسیکوتیک استفاده شود. اگر نشانه‌های در عرض 6 ماه کاملاً بهبود یافت قطع یا کاهش دوز دارو باید مورد توجه قرار گیرد. روان درمانی از این جهت که بیمار تجارب خود را متوجه شود و با آن کنار بیاید لازم است.

  • مرز بین سایه و روشن
  • اثبات
  • عجیب‌تر از خیال

به زودی

به زودی

محمد پسر 19 ساله ای است که قبل از بستری شدن در بیمارستان در یک منطقه ی پستی کار می کرد. او قصد ورود به دانشگاه را داشت. زمان شروع بیماری او مشخص نیست. او می گفت 9 ماه پیش که مادرش به علت خونریزی مغزی فوت کرد دیگر مثل سابق نیت. به نظر پدر وی واکنش سوگ او به مرگ مادرش بهنجار بود ولی از 3 ماه پیش تغییر کرده است. محمد بعد از اینکه دوست دخترش او را ترک کرد با مردی دیگر دوست شد. به تدریج این تصور برای او ایجاد شد که همکاران مرد نسبت به او تمایلات همجنس خواهانه دارند. او از این موضوع که اطرافیان وی فکر کنند او هم جنس گرا هست می ترسید. او متقاعد شد که در دستگاه تناسلی اش مشکلی وجود دارد.

در واقع یکی از بیضه هایش تخمدان است و دیگری سالم است و اسپرم هم تولید می کند. او شروع به قمار بازی کرد و مطمئن بود که 400 هزار دلار برنده شده است. ولی از تحویل گرفتن آن خودداری کرد. می گفت از او خواسته اند به عنوان مهمان ویژه به برنامه تلویزیونی برود و داستانی غیر عادی از خود تعریف کند. ادعا می کرد هشیاریش تشدید شده است و احساس فوق العاده ای دارد و صداها به طور غیر عادی بلند به نظرش می رسد. در خواب شب مشکل داشت ولی اشتهایش تغییر نکرده بود. هنگام بستری  شدن گفتارش سریع بود و از این شاخ به آن شاخ می پرید. عواطف او تحریک پذیر، شنگول یا نمایشی نبود. او تصمیم به درمان خود گرفته به علت اینکه بین بیضه هایش مبارزه ای رخ داده و ترجیح می دهد مرد باشد.

فیلم خون پلید (Bad Blood)
بخوانید

در سن 10 سالگی متخصصان کودک نگران کوچک بودن آلت او بودند. آزمایشات منظمی در این زمینه انجام داد و مشخص شد که نابهنجاری چشمگیری وجود ندارد. در دوره دبیرستان عملکرد تحصیلی ضعیفی داشته و ادعا می کرد همواره دوستان زیادی داشته است. هیچ گاه تحت درمان روانپزشکی قرار نگرفته بود. اعتراف به مصرف ماری جوانا و کوکایین به صورت گهگاه کرده بود اما مصرف مواد توهم زا را انکار کرده بود. او بزرگترین فرزند خانواده ای است که 5 فرزند داشتند. والدین او هنگامی که هر دوی آن ها در بیمارستان روانی بستری بودند با هم آشنا شدند.

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکربنیان

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.