آشنایی با انواع عشق

آشنایی با انواع عشق – عشق چیست؟ مولفه های آن کدام اند؟

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjIxNTQ0NTQ4NTE1NTYwMzY5MyUyMiUzRSUzQ3NjcmlwdCUyMHR5cGUlM0QlMjJ0ZXh0JTJGSmF2YVNjcmlwdCUyMiUyMHNyYyUzRCUyMmh0dHBzJTNBJTJGJTJGd3d3LmFwYXJhdC5jb20lMkZlbWJlZCUyRnliaGFZJTNGZGF0YSU1QnJuZGRpdiU1RCUzRDE1NDQ1NDg1MTU1NjAzNjkzJTI2ZGF0YSU1QnJlc3BvbnNpdmUlNUQlM0R5ZXMlMjIlM0UlM0MlMkZzY3JpcHQlM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]

عشق احساسی است که بین دو فرد به وجود می‌آید عشق یک رانش است. هلن فیشر که درباره‌ی عشق مطالعاتی داشته است طبق مطالعات متوجه شده است که عشق مختص به افراد، قبیله، یا مکان  خاصی نیست.

از انواع عشق در این ویدیو به عشق رمانتیک اشاره‌کرده است و این‌که چگونه از عشق لذت ببریم و آسیب نبینیم.

هلن فیشر می‌گوید: عشق تجربه‌ای است بی‌همتا، شور و لذتی وصف‌ناشدنی و درد و حرمانی تسلی‌ناپذیر. عشق بر ما هجوم می‌آورد و ذهن و ضمیرمان را تسخیر می‌کند.

گویی چیزی است غریزی، نه ارادی. عشق چیست و چه بر سر ما می‌آورد؟ احتمالاً نزدیک‌ترین تجربۀ انسانی به عشقْ اعتیاد است. آزمایش‌های متعددی بر یکسانی این دو تجربه در فعالیت‌های مغزی ماوجود دارد.

عشق رمانتیک را در نظر بگیرید. حتی یک عاشق خوشحال نیز تمام ویژگی‌های یک معتاد را از خود بروز می‌دهد. مهم‌تر از همه، مردان وزنان دل‌باخته مشتاقِ وصلتِ عاطفی و جسمی با محبوب خود هستند. این اشتیاق یکی از اجزای اصلی همۀ اعتیادهاست.

همچنین، زمانی که عاشقان به معشوق می‌اندیشند، ناگهان احساس وجدی شدید، نوعی «مستی» به آن‌ها دست می‌دهد. همین‌طور که شیفتگیِ عاشق بیشتر می‌شود، به دنبال تعامل هرچه بیشتر با معشوق است که در ادبیات مرتبط با اعتیاد به آن «تشدید» می‌گویند.

 همچنین، به صورتی وسواس گونه به معشوق می‌اندیشند، که شکلی از تفکر ناخوانده‌ای است که در وابستگی به مخدرها نقشی اساسی دارد. افراد عاشق همچنین واقعیت را تحریف کرده، اولویت‌ها و عادات روزانه‌شان را برای سازگاری با محبوب عوض می‌کنند و اغلب دست‌به‌کارهایی نامناسب، خطرناک یا افراطی می‌زنند تا با مخاطب خاص خودشان در تماس بمانند یا تحت تأثیر قرارش دهند.

وسواس چیست؟
بخوانید

و عاشقان نیز مثل معتادانْ وقتی نمی‌توانند به موادشان برسند، هنگام دوری از معشوق، رنج می‌کشند: اضطراب جدایی

هرچند مشکل در حقیقت از زمانی آغاز می‌شود که عاشق پس‌زده می‌شود. اکثر مردان وزنان رهاشده علائم شایعِ محرومیت از مواد مخدر ازجمله اعتراض، دوره‌های گریه، رخوت، اضطراب، اختلالات خواب (خوابیدنِ بیش‌ازحد یا بسیار کم)، ازدست‌داده اشتها یا پرخوریِ مرضی، زودرنجی و تنهایی مزمن را تجربه می‌کنند..

درد عشق نیز مثل اعتیاد عود می‌کند. مدت‌ها پس‌ازاینکه رابطه به پایان رسیده است، رویدادها، افراد، مکان‌ها، آهنگ‌ها یا سرنخ‌های بیرونی دیگری که مرتبط با شریک رها کننده‌اند می‌توانند باعث یادآوری خاطرات شوند

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله چرا عشق این چنین دردناک است مراجعه کنید.

منبع متن اصلی: https://www.nimh.nih.gov
ترجمه و گردآوری: گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (Fekrbonyan.com) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.