اختلال اضطراب جدایی (Separation Anxiety Disorder)

اختلال اضطراب جدایی در افرادی تشخیص آن را می گیرند به صورت ترس یا اضطراب شدید در مورد جدایی از خانه یا اشخاص دلبسته بروز می کند. اضطراب در این افراد متناسب با سطح رشدی آن ها نمی باشد. افراد مبتلا به این اختلال در زمینه جدایی از اشخاص دلبسته اصلی، خانه، سلامتی یا مرگ اشخاص دلبسته ی اصلی و وقایع ناگوار برای خودشان بیش از اندازه و به طور مکرر اضطراب را تجربه می کنند. تنها ماندن در خانه و اتاق، تنها خوابیدن، رفتن به اردو، خوابیدن در خانه ی دوستان، موقعیت هایی است که کودکان مبتلا به علت تجربه اضطراب از آن امتناع می کنند. نشانه های جسمانی هم در کودکان هم در بزرگسالان وجود می آید. علائم این اختلال در کودکان و نوجوانان کوچکتر از 18 سال حداقل 4 هفته و در بزرگسالان اغلب 6 ماه باید ادامه داشته باشد. و مانند سایر اختلالات روانی باید در زمینه های اجتماعی، شغلی، تصیلی و زمینه های مهم دیگر اختلال ایجاد کند.

این اختلال اغلب بعد از اتفاقات استرس زا شکل می گیرد، مانند فقدان یا مرگ یک خویشاوند و یا حیوان خانگی، مهاجرت، ترک خانه ی پدری، آغاز روابط عاطفی، پدر-مادر شدن، بیمار شدن خود یا خویشاوند، تغییر مدارس، طلاق والدین و دوره های جدایی از اشخاص دلبسته. مراقبت بیش از اندازه ی والدین هم در ایجاد این اختلال می تواند تاثیر داشته باشد. میزان وراثت پذیری این اختلال در دوقلوهای 6 ساله 73 درصد می باشد.

میزان شیوع این اختلا ل در بزرگسالان 0/9 تا 1/9 درصد برآورد شده است. در کودکان نیز 4 درصد می باشد. این اختلال از کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی رو به کاهش می باشد. شایع ترین سن برای این اختلال در کودکان کمتر از 12 سال می باشد.

اختلال کاستی توجه/بیش فعالی (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder)
بخوانید

اضطراب جدایی در یک سالگی بخشی از رشد اولیه کودک و طبیعی می باشد. بروز این اختلال با توجه به سن افراد متفاوت می باشد. این اختلال در بزرگسالان ممکن است توانایی آن ها را برای سازگاری با موقعیت های جدید به خطر بیاندازد. در کودکان به طور کلی از رفتن به مدرسه امتناع یا با اکراه به مدرسه می روند.

در کودکان :

  • اختلال اضطراب فراگیر
  • اختلال فوبی خاص

در بزرگسالان:

  • اختلال فوبی خاص
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • اختلال وحشت زدگی
  • اختلال اضطراب فراگیر
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • اختلال آگورافوبی
  • اختلال وسواس فکری-عملی
  • اختلالات شخصیت
  • اختلالات افسردگی
  • اختلال دوقطبی

 

  • دارو درمانی
  • درمان شناختی-رفتاری
  • مواجهه درمانی

به زودی

به زودی

به زودی

تینا دختری 10 ساله، دارای اندامی نحیف ولی جذاب و چهره ی کک و مکی داشت. متخصص کودکان به دلیل اینکه از مدرسه رفتن امتناع می کرد او را معرفی کرده بود. یک سال پیش در روز اول مدرسه با گریه و مخفی شدن در زیرزمین مشکلاتش آغاز شد. مادرش به او قول داد که با او به مدرسه می آید و با هم ناهار می خورند و او قبول کرد که به مدرسه برود. به مدت 3 ماه که از روزهای مدرسه رفتن می گذشت او شکایت های جسمانی را مطرح و با اکراه به مدرسه می رفت. در نهایت تنها در صورتی به مدرسه می رفت که والدینش لباسش را بر تن او بپوشاندند، به او صبحانه بدهند و با اتومبیل خود او را به مدرسه ببرند.

اختلال شخصیت پرخاشگر منفعل (Passive-aggressive behavior)
بخوانید

مددکار اجتماعی مدرسه با پزشک او مشورت کرد تا با کمک والدینش یک برنامه ی اصلاح رفتاری را اجرا کنند. این برنامه سودمندی محدودی داشت و به همین علت در سال تحصیلی جدید متخصص کودکان او را به یک روانپزشک معرفی کرد. مادرش به این نکته اشاره کرد که با وجود غیبت های زیاد دخترش ولی عملکرد تحصیلی او خوب است. میادرش می گفت او با خوشحالی در فعالیت ها شرکت می کرد و به همراه خواهرش در خانه ی دوستانش شب را می گذراند. مادرش فکر می کرد که شاید علت مشکل دخترش اشتغال او و مرگ ناگهانی مادربزرگش که تینا به او علاقه ی خاصی داشت، باشد. در طول مصاحبه تینا همه چیز را عادی جلوه می داد و مشکلات مدرسه را بی اهمیت تلقی می کرد و اصرار داشت که همه چیز خوب پیش می رود و همه ی معلمان را دوست دارد.

در ادامه ی مصاحبه او خشمگین شد و به سوال هایی که در مورد امتناع از مدرسه رفتن بود با نمی دانم پاسخ می داد. او به اینکه بچه ها هیکل او را مسخره می کنند اعتراف کرد و او را با اسم های حشره و کوتوله صدا می زنند و در عین حال مدرسه و معلمان را دوست دارد. او به ناراحتی خود در مورد ترک کردن خانه هم اعتراف کرد و علت آن را نمی توانست مشخص کند ولی به اینکه می ترسید حادثه ای برای کسی رخ دهد اشاره کرد. از اینکه می ترسید چه نوع حادثه ای و یا برای چه کسی رخ دهد چیزی نگفت ولی اقرار به احساس ناراحتی در عدم حضور خانواده ی خود کرد. در تفسیر آزمون رورشاخ شواهدی از افکار وسواسی درباره رویدادهای فاجعه آمیز که به آسیب دیدگی و از هم پاشیدگی خانواده اش مرتبط بود.

اختلال آزار خواهی جنسی (Sexual mazochism Disorder)
بخوانید

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکربنیان

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.