اختلال رفتار خواب با حرکت سریع چشم (Rapid Eye Movement Sleep Behavior Disorder)

اختلال رفتار خواب با حرکت سریع چشم با دوره های مکرر برانگیختگی هنگام خواب با آواگری و یا رفتار های حرکتی پیچیده در افراد مشخص می شود. هنگام خواب REM این رفتار ها شروع و بیشتر از 90 دقیقه بعد از خواب اتفاق می افتد. در چرت های روزانه به ندرت دیده می شوند. رفتار ها پاسخی به رویاهایی است با محتوی عمل خشونت آمیز یا مورد حمله قرار گرفتن و گریختن از موقعیت تهدید کننده می باشد، که به آن رفتار های به نمایش گذاشتن رویا می گویند. افراد بعد از بیدار شدن کاملا هشیار هستند. آوا گری ها با صدای بلند، پر از هیجان و توهین آمیز هستند. رفتار ها ممکن است موجب آزار و صدمه خود و فرد هم بستر او شود. اغلب فعالیت ذهنی رویا را به یاد می آورند. چشم ها در طی آن بسته می باشد. این اختلال منجر به ایجاد مشکل و ناراحتی بالینی در عملکرد های مهم زندگی می شود که به فراوانی رویداد ها، احتمال رفتارهای خشونت آمیز یا آسیب رسان، شرمندگی و ناراحتی اعضای خانواده بستگی دارد. شذت این اختلال به ماهیت یا پیامد آن مربوط  می شود.

مسیرهای عصبی در مغز که مانع از حرکت عضلات می شوند در طول REM طبیعی فعال می شوند و موجب فلج موقت بدن می شود. در این اختلال این مسیرها غیر فعال شده و اعمالی که در رویا دیده می شود بدن ما همان حرکت را در هنگام خواب انچام می دهد. اثرات بعضی از داروها و ژنتیک نیز در این اختلال نقش دارد.

اختلال بی خوابی (Insomnia Disorder)
بخوانید

شیوع این اختلال 0/38 تا 0/5 درصد در کل جمعیت می باشد. این میزان در افراد مبتلا به اختلالات روان پزشکی بالاتر بوده و احتمالا مصرف دارو ها با ابن اختلال ارتباط دارد.

این اختلال شروع تدریجی و یا سریع و روند تدریجی دارد. در صورتی که این اختلال با اختلالات عصبی-شناختی مرتبط باشد، با پیشرفت اختلالات عصبی-شناختی زیربنایی این اختلال بهبود می یابد. ارتباط زیاد این دو اختلال موجب می شود که وضعیت افراد مبتلا به اختلال رفتار خواب REM را به دقت زیر نظر قرار دهیم. این اختلال در مردان بالاتر از 50 سال و زنان و افراد جوان به میزان زیادی گزارش شده است. نشانه ها در افراد جوان و زنان جوان احتمال حمله ی خواب یا اختلال رفتار خواب REM ناشی از دارو را افزایش می دهد.

  • اختلال حمله ی خواب
  • اختلالات عصبی-شناختی
  • حفاظت فیزیکی

پزشک شما ممکن است توصیه کند که تغییراتی در محیط خواب ایجاد کنید تا برای شما و شریک زندگی تان امن تر شود، از جمله:

  1. گذاشتن بالشتک روی زمین در نزدیکی تخت
  2. حذف اجسام خطرناک از اتاق خواب، مانند موارد تیز و سلاح
  3. قرار دادن موانع در کنار تخت
  4. حفاظت از پنجره های اتاق خواب
  5. خوابیدن در رختخواب یا اتاق جداگانه از همسر خود تا علائم کنترل شود.
  • دارو درمانی

به زودی

اختلال هیپوونتیلاسیون مرتبط با خواب (Sleep-Related Hypoventilation Disorder)
بخوانید

به زودی

به زودی

به زودی

local_library

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

warning

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.