اختلال افسردگی مداوم یا افسرده خویی (Persistent Depressive Disorder Or Dysthymia)

اختلال افسردگی مداوم یا افسرده خویی که خلق افسرده در طول روز و بیشتر روزها به مدت 2 سال مشخص می شود. در کودکان و نوجوانان می تواند خلق تحریک پذیر و به مدت 1 سال باشد. 2 یا بیشتر از این نشانه ها در فرد وجود دارد که شامل تغییر اشتها و میزان خواب، خستگی، عزت نفس پایین، تمرکز ضعیف یا مشکل در تصمیم گیری و احساسات ناامیدی می باشد. در طول مدت مشخص شده برای این اختلال هرگز افراد مبتلا بیش از 2 ماه بدون این علائم نبوده اند. نشانه ها اختلال قابل ملاحظه ای در زمینه ای مهم زندگی بوجود می آورند.

ویژگی های همراه با این اختلال
  • ناراحتی اضطراب آور که شامل احساس عصبی بودن، احساس بی قراری غیر عادی، مشکل در تمرکز به علت نگرانی، ترس از اینکه اتفاق بدی بیوفتد و احساس از دست دادن کنترل خود می شود و وجود حداقل 2 مورد از این ها لازم است.
  • ویژگی های مختلط که حداقل 3 مورد از این نشانه ها را شامل می شود: خلق بالا، عزت نفس کاذب یا بزرگ منشی، پر حرفی، پرش افکار، افزایش انرژی یا فعالیت هدفمند، ولخرجی یا سرمایه گذاری احمقانه یا بی احتیاطی جنسی و کاهش نیاز به خواب، که این نشانه ها توسط دیگران قابل مشاهده می باشد.
  • ویژگی های مالیخولیایی که با یکی از این موارد مشخص می شود، شامل: فقدان لذت در تمام فعالیت ها و فقدان واکنش پذیری به محرک های لذت بخش. 3 یا بیشتر از این نشانه هم باید علاوه بر آن داشته باشد: خلق افسرده با اندوهگینی عمیق، ناامیدی و یا کج خلقی و خلق پوچ، افسردگی که هنگام صبح بدتر می شود، بیدار شدن صبح زود و حداقل 2 ساعت قبل از بیدار شدن معمول، سراسیمگی یا کندی روانی-حرکتی محسوس، بی اشتهایی یا کاهش وزن قابل ملاحظه و احساس گناه بیش از حد یا نامناسب. این شاخص باید در شدیدترین مرحله ی دوره باشد و بیشتر در افراد روان پریش روی می دهد.
  • ویژگی های نامتعارف در اکثر روزهای دوره ی افسردگی غالب باشد. نشانه ها شامل واکنش پذیری خلقی و دو یا بیشتر از این نشانه ها : افزایش وزن یا اشتها، پر خوابی، فلج سربی یعنی احساس سنگینی در دست و پاها، الگوی بادوام حساسیت به طرد میان فردی.
  • ویژگی های روان پریشی که شامل همخوان با خلق (محتوی هذیان ها و توهمات با موضوعات معمول افسردگی هماهنگ است) و ناهمخوان با خلق (محتوی هذیان ها و توهمات با موضوعات معمول افسردگی همخوان نمی باشد) می باشد.
  • ویژگی های کاتاتونی باید در بخش عمده ای از دوره وجود داشته باشد. 3 یا بیشتر از این نشانه ها را شامل می شود: بهت، جمود خلسه ای، انعطاف پذیری مومی شکل، لالی، منفی گرایی، وضع خاصی گرفتن، ادا و اطوار، رفتار قالبی، سراسیمگی، شکلک، پژواک گویی و پژواک کرداری.
  • با شروع پیش از زایمان که با شروع نشانه های خلقی در مدت حاملگی یا 4 هفته بعد از زایمان مشخص می شود. اغلب اضطراب شدید و حملات وحشتزدگی دارند، که ممکن است نشانه های خلقی با ویژگی های روان پریشی و بدون روان پریشی باشد.
  • ویژگی های الگوی فصلی که در مورد اختلال افسردگی عود کننده به کار می رود. که بین شروع دوره ها و زمان خاصی از سال رابطه وجود دارد. اغلب با انرژی برجسته، پر خوابی، پر خوری، افزایش وزن و اشتیاق به کربوهیدرات ها مشخص می شود. این ویژگی در اختلالات دوقطبی عود کننده نیز وجود دارد.
  • همراه با دوره ی افسردگی اساسی مداوم که ملاک های کامل برای دوره ی افسردگی کامل در طول 2 سال قبل برآورده شده باشند.
  • همراه با دوره های افسردگی اساسی متناوب با دوره ی کنونی که دست کم 8 هفته در حداقل 2 سال گذشته با نشانه های زیر سطح آستانه برای دوره ی افسردگی اساسی وجود داشته باشد.
  • همراه با دوره های افسردگی متناوب بدون دوره ی کنونی که حداقل در 2 سال گذشته یک یا چند دوره ی افسردگی اساسی وجو داشته باشد.
اختلال شخصیت دوری گزین (Avoidant personality disorder)
بخوانید

از جمله عوامل موثر در ایجاد این اختلال می توان به بالا بودن سطح روان رنجوری، شدت بیشتر نشانه، عملکرد کلی نامناسب و وجود اختلالات تضطرابی یا اختلال سلوک، از دست دادن یا جدایی والدین، توارث و نابهنجاری در قشر پیش پیشانی، شکنج کمربندی قدامی، بادامه و هیپوکامپ اشاره کرد.

میزان شیوع 12 ماهه ی این اختلال تقریبا 5 درصد براورد شده است. این اختلال در افراد مبتلا به اختلالات جسمی ناتوان کننده و مزمن وسالمندان شایع است.

اختلال افسردگی مداوم اغلب به صورت پنهانی و زود آغاز می شود. روند این اختلال مزمن است. شروع زود هنگام این اختلال به احتمال زیاد با اختلالات شخصیت و اختلالات مصرف مواد همزمان ارتباط دارد. اگر نشانه ها به سطح دوره ی افسردگی اساسی افزایش یابد ممکن است ظرف مدت زمان کمتری برطرف شوند. تاثیرات این اختلال در زمینه های مهم زندگی بیشتر از تاثیرات اختلال افسردگی اساسی می باشد.

  • شناخت درمانی
  • رفتار درمانی
  • روانکاوی
  • درمان بین فردی
  • خانواده درمانی
  • گروه درمانی
  • دارو درمانی
  • American Splendor – 2003
  • Revolutionary Road – 2008

به زودی

به زودی

خانم 49 ساله ای به نام نسترن توسط پزشکی برای ارزیابی به درمانگاه معرفی شد. ظاهرش رنگ پریده و لباس های ساده و مرتب و آرایش هم نداشت. در بیشتر وقت مصاحبه چشمانش اشک آلود بود اما گریه نمی کرد. آهسته و آرام صحبت می کرد تا حدی که بعضی جملات شنیده نمی شد. به نظر خجالتی، ترسو، وابسته، درمانده و ناامید می آمد. وضعیت خود را این چنین توصیف کرد که اعصابم خورد است و نمی توانم کاری انجام دهم و می گفت در همه ی عمر خود بیمار بوده است. او از دردهای متعددی شکایت داشت از جمله گرفتگی مچ پا، برآمدگی های دردناک گردن، دیسک کمر، سردرد، درد ناحیه لگنی و شکمی و درد معده-روده ای و تنفسی. به هیچ چیز علاقه نداشت، غمکین، نگران ، ناامید و درمانده بود. به دلیل نداشتن انرژی فعالیتی نمی کرد. در طی شب چند بار از خواب بیدار می شد و دیگر نمی توانست به خواب برود. اشتها نداشت و در دو ماه گذشته 4/5 کیلو وزن کم کرده بود. می گفت بی تفاوت و بی توجه است. گاهی اوقات به نظرش می رسید که نام او را صدا می زنند ولی می دید که کسی آن جا نیست. اغلب احساس خفگی می کرد و فکر می کرد که در حال مردن است و سرگیجه و تپش قلب می گرفت و دست هایش کرخت می شد.

اختلال شخصیت پارانویید (Paranoid personality disorder)
بخوانید

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.