اختلال تبدیلی یا اختلال نشانه ی کارکرد عصبی (Conversion Disorder)

اختلال تبدیلی یا اختلال نشانه ی کارکرد عصبی (Conversion Disorder or Functional Neurological Symptom Disorder) به صورت یک یا تعداد بیشتری از نشانه های حرکت ارادی یا کارکرد حسی تغیر یافته در افراد مبتلا مشخص می  شود. ناسازگاری بین نشانه ها و بیماری های عصبی یا جسمانی تشخیص داده شده توسط یافته های بالینی گزارش شده است. برای پی بردن به این ناسازگاری می توان ثابت کرد که علائم جسمانی از طریق یک روش معاینه برانگیخته و با آزمایش دیگر به صورت متفاوت دیگر ایجاد نمی شوند. این اختلال در زمینه های مهم زندگی فرد مبتلا اختلا ایجاد می کن. نوع نشانه ها در این اختلال شامل فلج یا ضعف، حرکت ناهنجار (لرزش، حرکت پیچشی، گرفتگی عضلانی و اختلال در شیوه ی راه رفتن)، نشانه های بلعیدن، نشانه ی گفتاری (آواپریشی، گفتار درهم برهم)، تشنجات، بیهوشی یا بی حسی، نشانه های حسی خاص (اختلال دیداری، بویایی یا شنوایی) و نشانه های مختلط می باشد. با توجه به استرس یا آسیبی که ماهیت روان شناختی یا جسمانی دارد و از عوامل مهم در شروع این اختلال به حساب می آید، در صورت نبود آن نباید از دادن تشخیص خوداری کرد. نشانه های تجزیه ای مانند مسخ شخصیت، مسخ واقعیت و یادزدودگی تجزیه ای  در شدوع یا در طول حملات وجود دارد. در این اختلال پدیده ی بی تفاوتی نسبت به نشانه های بیماری وجود دارد. افراد مبتلا به این اختلال به دنبال نفع ثانوی نیستند.

از عوامل محیطی موثر در سبب شناسی این اختلال می توان به سابقه ی بهره کشی یا غفلت در دوران کودکی و رویدادهای زندگی آسیب زا اشاره کرد. وجود بیماری عصبی که نشانه های مشابهی را ایجاد می کند از عوامل خطر برای این اختلال می باشد. علائم این اختلال  نشان دهنده یک اختلال فیزیکی است، اما در نتیجه عوامل روانشناختی است. بر اساس مدل روانکاوی، علائم ناشی ازتعارض هیجانات و سرکوب آن به صورت ناخودآگاه است. در اواخر دهه 1880، فروید و بروئر به این نتیجه رسیدند که علائم هیستریک به علت نفوذ خاطرات مرتبط با ترومای روانی که به صورت آسیب در اعصاب بدنی آشکار می شود. از نگاه رفتارگرایان، علائم این اختلال به عنوان یک رفتار ناسازگار آموخته شده است که توسط محیط تقویت شده است.

اختلال اضطراب بیماری (Illness Anxiety Disorder)
بخوانید

نشانه های این اختلال غالبا موقتی هستند و شیوع آن مشخص نمی باشد. شیوع نشانه های تبدیلی مداوم 2 تا 5 نفر در هر 10000 نفر می باشد.

شروع این اختلال در تمام طول عمر گزارش شده است. در دهه ی سوم شروع حملات صرعی و در دهه ی چهارم نشانه های حرکتی به اوج می رسد که این نشانه ها می تواند گذرا یا مداوم باشد. پیش اگهی این اختلال در کودکان خردسال بهتر از نوجوانان و بزرگسالان است.

  • اختلالات اضطرابی بویژه اختلال وحشتزدگی
  • اختلالات افسردگی
  • اختلالات شخصیت
  • بیماری های جسمی

این اختلال معمولا خود به خود درمان می شود اما برای تسهیل این روند از روان درمانی حمایتی بینش گرا، رفتار درمانی، هیپنوتیزم، داروهای ضد اضطراب، تمرینات رفتاری آرام سازی عضلانی و روان درمانی بینش گرا استفاده می شود.

به زودی

به زودی

به زودی

زن خانه دار 46 ساله ای توسط روان پزشک شوهرش برای مشاوره معرفی شد. شوهرش ازحمله های سرگیجه شدید همسرش گفت و اینکه به شدت ناتوان و عاجز می شود. همسرش گفت هفته ای 4 یا 5 شب احساس سرگیجه ی شدید با اندکی تهوع بر او غلبه می کند. در توصیف این حمله ها به احساس شناور بودنش اشاره کرد و اینکه نمی تواند تعادلش را حفظ کند. در حین حمله ها اتاق و اطراف او کم نور می شود. این حمله ها به گونه ای غیر قابل توجیه ساعت 4 بعدازظهر اتفاق می افتد. معمولا مجبور می شد روی کاناپه دراز بکشد و تا قبل از ساعت 7 یا 8 شب حالش بهتر نمی شد. بعد از بهتر شدن باقی شب را تلویزیون تماشا می کرد. اغلب در اتاق نشیمن خوابش می برد و تا ساعت 2 یا 3 صبح به اتاق خواب نمی رفت. پزشک داخلی عصب شناس و یک متخصص گوش و حلق و بینی چند بار او را معاینه کردند و اعلام کردند که از نظر جسمانی کاملا سالم است. نتیجه ازمایش های تحمل گلوگز هم کمبود قند خون را نشان نمی داد. او شوهرش را مستبد و پر توقع توصیف کرد که به او و 4 فرزندش فحاشی می کند. او اعتراف کرد که هر روز از بازگشت شوهرش به خانه می ترسد، چون از بهم ریختگی خانه و حاضر نبودن شام انتقاد خواهد کرد. از شروع حمله ها تا اواخر آن هر وقت نمی توانست شام تهیه کند با 4 فرزندش برای خوردن همبرگر و پیتزا به رستوران محلی می رفتند. بعد از آن شوهرش به اتاق خواب می رفت و برنامه های ورزشی تماشا می کرد. گفتگوهای آن ها به حداقل رسیده بود. با همه این مشکلات او ادعا می کرد شوهرش را دوست دارد و به او نیازمند است.

اختلال نشانه جسمانی (Somatic Symptom Disorder)
بخوانید

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکربنیان

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.