اختلال تنفس سطحی وقفه ی تنفسی انسدادی در خواب (Obstructive Sleep Apnea Hypopnea Disorder)

اختلال تنفس سطحی وقفه ی تنفسی انسدادی در خواب با حداقل 5 وقفه ی تنفسی انسدادی یا تنفس سطحی در هر ساعت خواب همراه با نشانه های اختلالات خواب شبانه (خرخر کردن، خرخر کردن/نفس نفس زدن، یا مکث های تنفس در طول خواب) و خواب آلودگی هنگام روز، خستگی یا خواب غیر نیرو بخش با وجود فرصت های کافی برای خوابیدن، مشخص می شود. این شواهد با خواب نگاری چند بعدی بدست می آید. حالت دیگر این اختلال بدون نشانه های ذکر شده و با 15 یا تعداد بیشتری وقفه های انسدادس و یا تنفسی در هر ساعت خواب می باشد.

وقفه ی تنفسی به نبود کامل جریان هوا و تنفس سطحی به کاهش جریان هوا اشاره دارد که به صورت کاهش تنفس به مدت حداقل 10 ثانیه در بزرگسالان یا دو کمبود نفس در کودکان مشخص می شود. نشانه های مرتبط با خواب شبانه در زمان بیداری نیز وجود دارد. نشانه های اصلی این اختلال خرخر کردن و خواب آلودگی در روز است. در گزارشات افراد مبتلا اغلب نشانه هایی از بی خواب وجود داشته که به علت بیدار شدن های مکرر در طول شب می باشد. نشانه های رایج اما غیر اختصاصی این اختلال سوزش قلب،افزایش ادرار شبانه، سردرد های صبح هنگام، کژکاری نعوظی و کاهش انرژی می باشند. معمولا شکایت از مشکل تنفسی در حالت به پشت دراز کشیده یا خوابیده به ندرت دیده می شود.

جنس مذکر و چاقی از عوامل خطر عمده برای ابتلا به این اختلال می باشد. دیگر عوامل موثر در ایجاد آن استقرار فکی-آرواره ای در عقب سطح جلویی پیشانی یا کوچک بودن غیر عادی فک زیرین، سابقه خانوادگی، نشانگان دان، نشانگان تریچر کالین، بزرگ شدن عضوی آدنو تونسیلار، یائسگی و آکرو مگالی می باشد.

اختلال هیپوونتیلاسیون مرتبط با خواب (Sleep-Related Hypoventilation Disorder)
بخوانید

این اختلال در میان بسیار شایع می باشد. حداقل 1 تا 2 درصد در کودکان، 2 تا 15 درصد در میانسالان و بیش از 20 درصد در افراد مسن شیوع دارد. این اختلال با میزان چاق بودن افراد مبتلا در ارتباط است. این اختلال در مردان، افراد مسن خیلی بالاست. در بزرگسالان نسبت مردان مبتلا به زنان از 2:1 تا 4:1  متفاوت می باشد. تفاوت جنسیتی در افراد مسن و کودکان پیش از بلوغ وجود ندارد.

در کودکان 3 تا 8 ساله به علت وجود توده ی نسبتا بزرگی از بافت لوزه این اختلال وجود داشته باشد که در اواخر کودکی به علت تحلیل رفتن آن شیوع آن کاهش می یابد. در افراد میانسالانی که چاق هستند شیوع افزایش می یابد و در زنان یائسه نیز شیوع این اختلال بالا می باشد. ممکن است این اختلال بعد از 65 سالگی وضعیت ثابتی بگیرد اما در افراد دیگر در اثر پیری این اختلال افزایش می یابد. این اختلال شروع پنهان، پیشرفت تدریجی و روندی مداوم دارد. افزایش وزن نشانه ها را تسریع می کند. باوجود شیوع این اختلال در هر سنی، اما هغلب در افراد 40 تا60 ساله آشکار می شود. بر طرف شدن نشانه ا بعد از کاهش وزن و جراحی مخصوص گزارش شده است.

در کودکان ممکن استبا رشد کلی و تغییرات فصلی بهبودی رخ دهد. تشخیص این اختلال در کودکان به علت خفیف بودن نشانه ها دشوار است. خواب آلودگی روزانه در کودکان وجود دارد اما نه به میزانی که در بزرگسالان دیده می شود. مشکلات رایج در کودکان شامل نفس کشیدن از دهان در روز، مشکل بلع و بیان گفتاری نامناسب می باشد. نشانه های شب هنگام نسبت به نشانه های رفتاری در کودکان زیر 5 سال بیشتر است. در کودکان بالای 5 سال خواب آلودگی، مشکلات یادگیری، مشکلات رفتاری ( تکانشگری و بیش فعالی)، اختلال کاستی توجه/بیش فعالی و سردرد های صبحگاهی موجب نگرانی هستند. کودکان مبتلا ناتوانی در رشد و تاخیر های رشدی را نشان می دهند. چاقی در کودکان عامل خطر نادری است.

اختلالات مرتبط با الکل
بخوانید
  • بیماری فشار خون سیستمی
  • بیماری شریان کرونری
  • نارسایی قلبی
  • سکته
  • بیماری دیابت
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری قلبی-عروقی
  • اختلال افسردگی

درمان این اختلال به شدت آن بستگی دارد. اهداف درمان این است که انسداد راه هوایی را از بین ببرید تا تنفس راحت تر  شود. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جراحی جهت حذف بافت اضافی
  • استفاده از دستگاه فشار مثبت جریان هوای مداوم (CPAP) در طول خواب (یک دستگاه CPAP تهویه هوا به ریه ها، معمولا در شب، برای جلوگیری از تداوم یا توقف تنفس فراهم می کند. ماسکی که به یک پمپ متصل می شود و جریان هوا مداوم باعث باز نگه داشتن  مجاری هوایی می شود.
مدیریت خود

چندین تغییر شیوه زندگی می تواند در مدیریت یا جلوگیری از این اختلال مفید باشد که عبارتند از:

  • از دست دادن وزن در صورت لزوم
  • ترک سیگار
  • ترک نوشیدن الکل
  • اجتناب از داروهای خواب یا آرام بخش

در مواردی که اختلال خفیف باشد، تغییر سبک زندگی ممکن است به بهبود آن کمک کند، و در موارد شدید آن، این تغییرات شیوه زندگی باید در ترکیب با سایر درمان های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد، همانطور که پزشک توصیه می کند. آنها می توانند به کاهش شدت علائم و خطر عوارض کمک کنند.

به زودی

به زودی

به زودی

اختلال ساختگی (Factitous Disorder)
بخوانید

به زودی

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.