سخنرانی دکتر علی صاحبی درباره تئوری انتخاب

سخنرانی دکتر علی صاحبی در TEDxKish انجام شده است. دکتر علی صاحبی درباره تاثیر تئوری انتخاب بر روی خودش سخن می‌گوید.

چه کسی ماشین رفتار ما را می‌راند؟ روی صندلی عقب زندگی خودمون نشستیم و از دست راننده‌های زندگیمون عصبانی هستیم؟ چطور روی زندگی خودمون کنترل بیشتری داشته باشیم؟ تئوری انتخاب از چه انتخاب‌هایی حرف میزنه … در این فیلم دکتر صاحبی به این سوال‌ها جواب می‌دهند.

ویدیوی سخنرانی دکتر علی صاحبی درباره تئوری انتخاب

در حال بارگذاری پخش کننده...

در این ویدئو دکتر علی صاحبی در مورد چگونگی آشنایی خود با تئوری انتخاب صحبت می‌کند. کتاب تئوری انتخاب که توسط او ترجمه شده است سر آغاز تحولی در زندگی حرفه‌ای و شخصی او بود. او از زبان ویلیام گلاسر نویسنده این کتاب می‌گوید که اختلالات روان‌شناسی غیرقلبل کنترل نیستند. بااینکه ژنتیک و دوران کودکی در شکل گیری اختلالات روان‌شناسی نقش مهمی دارد، اما می‌توان گفت بر اساس این نظریه انتخاب‌های مؤثر  ما در جهت رفع نیازهایمان می‌تواند  در زندگی کنونی ما بسیار مهم باشد.

بنا به تعریف گلاسر هر آنچه که از بدو تولد تا مرگ از انسان سر می‌زد رفتار نام دارد. رفتار ما مانند ماشینی است که 4 چرخ دارد و این 4 چرخ 4 مؤلفهٔ رفتار انسان است که شامل عمل، فکر، احساس و فیزیولوژی یا کارکرد بدن می‌باشد.

دکتر علی صاحبی بیان می‌کند که از نگاه گلاسر همهٔ انسان‌ها با وجود تفاوت‌هایشان بر دو چرخ جلو یعنی فکر و عمل کنترل مستقیم دارند که از طریق آن‌ها می‌توانند چرخ‌های عقب ماشین که همان احساس و فیزیولوژی است را کنترل کنند. زمانی که نتوانیم چرخ‌های جلو را کنترل کنیم مسلماً احساس و فیزیولوژی در کنترل ما نخواهد بود.

هالوسینیشن (توهم) و ذهن ما
بخوانید

بسیاری از رویدادها در زندگی تحت کنترل ما نیستند. در عین حال ما از دایره نفوذ و اثر گذاری برخوردار هستیم مانند روابطمان با افراد مهم در زندگی و  سبک زندگی سالم که می‌توانند تا حدودی بر خلق ما تاثیرگذار باشند.

نقطه‌ای در زندگی ما انسان‌ها وجود دارد که می‌توانیم به طور مطلق آن را کنترل کنیم و آن نقطه بر طبق  نظریه تئوری انتخاب عمل انسان می‌باشد که در تعیین احساس و خلق ما نقش مهمی دارد.

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLVhwRXclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.