مال من است! تقسیم دارایی در زمان طلاق

مال من است! تقسیم دارایی در زمان طلاق – وقتی یک زوج با هم ازدواج می کنند قانونی مبنی بر اینکه چه کسی صاحب اتومبیل، خانه خانوادگی یا سایر دارایی هاست وجود ندارد.

اما وقتی زوج طلاق می گیرند قوانین در مورد تمامی جوانب زندگی شامل تقسیم دارایی قابل اجرا هستند. در کنار مسائل سرپرستی کودک، تقسیم دارایی ها یکی از موضوعات بسیار چالش برانگیز رویه طلاق است زیرا زوج ها قبل و در زمان ازدواج از چیزهایی که صاحبش هستند سند و مدرکی ندارند. در حالیکه قوانین ایالتی برای قاضی ها مفادی را ارائه می کنند، بیشتر این تصمیم گیری ها توسط خود زوجین انجام می شود و گاهی واسطه های طرف سوم در این زمینه تصمیم گیری می کنند. با داشتن یا نداشتن واسطه بهرحال زوج باید تصمیم گیری خود را قبل از مراجعه به دادگاه بگیرند و بدون دشمنی از هم جدا شوند. وقتی با یکدیگر توافق کرده باشند مشکلات روند طلاق هم کاهش می یابد و در هزینه و زمان هم صرفه جویی می شود.

تفاوت میان زن و مرد

در شرایط طلاق چه اینکه در دادگاه انجام شود (مقاله طلاق سالم را بخوانید) یا اینکه تصمیم خود زوج باشد، چندین عامل روان شناسی تاثیرگذار هستند که باعث شده تحقیقات روان شناسی بر روی تصمیم گیری، مذاکرات و مالکیت دارایی پس از طلاق متمرکز شود.

دکتر تس ویلینکسون- راین و دکتر دیبورا اسمال از دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند که زنان و مردان به روش های مختلف مذاکره می کنند: زتان معمولا بر روی اهداف میان فردی مانند روابط شان با دیگران متمرکز هستند در حالیکه مردان اهداف ویژه شغلی را بدون نگرانی در مورد روابط شان درنظر می گیرند. (قانون و نابرابری 2009). به دلیل این گرایش مشترک زنان به رابطه با همسر سابق شان اهمیت می دهند و ترجیح می دهند که از مزایای مالی صرف نظر کنند. به علاوه تحقیقات نشان می دهد که زنان ممکن است نسبت به مردان در معرض ریسک بی میلی قرار بگیرند که آنها را به پذیرش سهم کم قانع می کند زیرا از اینکه در دادگاه چه اتفاقی بیافتد، واهمه دارند. تحقیق مهم دیگری که مربوط به دارایی است در مورد تاثیر بخشش است که نشان میدهد وقتی فردی چیزی را داشته باشد برایش ارزش بیشتری قائل است. تحقیقات جان پک و سوزان شو نشان داده که حتی مالکیت دریافتی هم می تواند ارزش گذاری را افزایش دهد. مالکیت دریافتی می تواند از کارهاییمانند لمس یک شی یا تصور به داشتن آن ایجاد شود. به عبارت دیگر افراد حتی وقتی چیزی را به صورت قانونی در اختیار ندارند حس مالکیت بر آن خواهند داشت و اینگونه ارزش بیشتری برایش قائل هستندو

گوردون ویلارد آلپورت
بخوانید

همچنین پک و شو توضیح میدهند که ممکن است چیزی از نظر قانونی متعلق به شخص باشد اما مالکیت دریافتی اش کم است. برای مثال افرادی که وقتی وقتی قرار به تسلیم سهام یا حساب های بازنشستگی شان باشد احساس ضرر بیشتری نسبت به زمانی می کنند که قرار باشد اتومبیل یا وسایل خانه شان را تحویل دهند زیرا اتومبیل و وسایل خانه ملموس تر است و بنابراین مالکیت دریافتی و قانونی قوی تری دارد. چنین ارزش گذاری هایی در شرایط تقسیم دارایی وقتی که زوج یا دادگاه تصمیم خود را می گیرد هم بسیار مهم است زیرا عوامل روان شناسی می تواند به بعضی کالاها ودارایی ها ارزش بیشتری نسبت به سایرین بدهد.

تحقیقات بیشتری نیاز است

با این حال برای شناخت سایر عوامل روان شناسی که در مذاکرات تقسیم املاک در زمان طلاق تاثیرگذار هستند، نیاز به تحقیقات بیشتری است. بیشتر تحقیقات تا به امروز مربوط به روش های شبیه سازی شده ای بوده که مستقیما ارتباطی با طلاق ندارد و شامل نتایج عاطفی طلاق نمی شود. بنراین لازم است که تحقیقات روان شناسی در مورد مالکیت و مذاکرات در موقعیت طلاق انجام شود و تئوری ها مورد آزمایش قرار بگیرند.

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.