نقد روان شناختی فیلم ستاره‌ای که متولد شد (A star is born)

فیلم ستاره‌ای که متولد شد (A star is born) محصول کشور آمریکا با بازی بردلی کوپر (Bradley Cooper) و لیدی گاگا (Lady Gaga) در سال 2018 به کارگردانی بردلی کوپر ساخته شده است. فیلم ستاره‌ای که متولد شد فیلمی عاشقانه هست.

خلاصه این فیلم به صورتی است که جکسون مین، هنرمند مبارز الی را کشف و عاشق آن می‌شود. او تقریباً از رؤیای خود چشم‌پوشی کرده است تا به‌عنوان یک خواننده بزرگ شود تا اینکه جکسون او را در کانون توجه قرار دهد؛ اما حتی درحالی‌که کار الی در حال اوج گرفتن است، جنبه شخصی روابط آن‌ها در حال خراب شدن است.

اما اگر از منظر روان‌شناختی به فیلم نگاهی بی اندازیم با دو شخصیت روبرو هستیم الی و جکسون.

نقد فیلم

در فیلم ستاره‌ای که متولد شد الی دختری است ازلحاظ روان‌شناختی با طرح‌واره ایثارگری که دوست دارد پدر و همسر خود را راضی نگه دارد از طرفی در ابتدای فیلم همان‌طور که می‌بینیم اعتمادبه‌نفس کافی ندارد.

از نظرش دختری است با بینی زشت که علاقه به ترانه‌سرایی دارد اما به خاطر عدم اعتمادبه‌نفس شعرهایش را برای خود می‌نویسد و انتشار نمی‌کند تا اینکه پسری به نام جک پیدا می‌شود که به او اعتمادبه‌نفس کافی را می‌دهد باعث دیده شدن او می‌شود. این باور را در او ایجاد می‌کند که بینی زیبایی دارد و ترانه‌هایش باید دیده شود.

 اما در فیلم ستاره‌ای که متولد شد جکسون پسری است حاصل رابطه نامشروع که مادر خود را از دست‌ داده است. پدر الکلی و شخصیت بی‌ثباتی دارد که جکسون را نادیده می‌گرفته گاهی خوب گاهی بد بوده است.

نقد روان شناختی فیلم در جستجوی خوشبختی
بخوانید

این عوامل باعث می‌شود جکسون فردی افسرده باشد که به الکل و مواد اعتیاد پیدا کند همچنین کمبود محبتی که از جانب نبود مادر و بی‌ثباتی پدر حس می‌شد او را مستعد طرح‌واره رهاشدگی می‌کرد که علائم آن را در فیلم به‌صورت محبت‌های زیادهایی که به الی می‌کرد تا الی او را دوست بدارد به او محبت کند و هنگامی‌که الی مشهور می‌شود ترس از دست دادن الی او را اذیت می‌کند و این احساسات و افکار را با خوردن مشروب تا جایی که چیزی متوجه نشود، ادامه داد.

مثل شبی که قرار بود جایزه به الی بدهند یا تمرین‌های الی برای کنسرتش او را می‌ترسانند که او برای رهایی از این حس مست می‌کرد یا مواد مصرف می‌کرد.

همچنین مورد دیگری که در جکسون به چشم می‌خورد حس عذاب وجدانی که از بچگی داشت به علت عدم ثبات روحی پدرش از او مراقبت می‌کرد. یا در صحنه‌هایی از فیلم هنگامی‌که الی بعد از مدتی جکسون را می‌بیند و جکسون احساس شرمندگی خود را همراه با عذاب وجدان به الی ابراز می‌کند. یا حتی خودکشی او به دلیل عذاب وجدانی که بابت الی و کارش داشت و احساس می‌کرد الی به او ترحم می‌کند و مانعی است بر سر راه پیشرفت الی و برای الی باعث دردسر می‌شود همه این احساس‌ها علی‌الخصوص افسردگی او باعث خودکشی او می‌شود.

در کل جکسون با وجود مشهور بودنش حس کفایت و خوب بودن نداشت.

مطالعه‌ی نقد روان شناختی فیلم در جستجوی خوشبختی، نقد روان ‌شناختی فیلم داستان ازدواج، نقد روان شناختی فیلم ماه تلخ و نقد روان شناختی فیلم مردم معمولی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نقد روان شناختی فیلم مردم معمولی
بخوانید
warning

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

گردآوری شده توسط سارا قاسم‌زاده؛ گروه آموزشی فکر بنیان

Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
Fill out this field
[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط