کتاب صوتی چرا عاشق می شویم؟ فصل یک (قسمت دوم)

بخشی از کتاب صوتی چرا عاشق می شویم؟ فصل یک (قسمت دوم)

کتاب صوتی چرا عاشق می شویم؟ فصل یک (قسمت دوم) – حیوانات جفتشان را انتخاب می‌کنند

انرژی بیش‌ازحد، توجه متمرکز به یک حیوان واحد، داشتن انگیزه برای جستجوی جفتی “خاص”، بی‌اشتهایی، سماجت، ناز و نوازش، بوسیدن، لیسیدن، به هم نزدیک شدنم و بازی‌های عشوه گرانه: این‌ها همه از ویژگی‌های عشق رمانتیک‌اند. بسیاری از حیوانات نیز جذب یکدیگر می‌شوند.

اما حیوانات انتخاب‌گرند.

کتاب صوتی چرا عاشق می‌شویم؟ فصل یک (قسمت دوم) – عشق در یک نگاه

“از همان لحظه‌ای که چشمانش به او افتاد. دلباخته‌اش شد. به این امید که نزدیک او باشد. از مهر و عشق او برخوردار باشد. همه‌جا دنبال او می‌رفت. با شنیدن صدایش واق‌واق می‌کرد، ویولت سگ پاگِ کوچک و ترسو که با الیزابت مارشال توماس، در کمبریج ماساچوست زندگی می‌کرد، عاشق بینگو سگ پاگِ دیگری شده بود، ویولت تمام نشانه‌های عشق در یک نگاه را بروز می‌داد، این رفتار در طبیعت کاملاً متداول است، آن‌هم به دلیلی مهم: اکثر موجودات ماده فصل زادوولد یا دوره‌های چرخه‌ای دیگری دارند که در تمام آن دوره‌ها به لحاظ فیزیولوژیکی کاملاً آماده‌اند.

کتاب صوتی چرا عاشق می‌شویم؟ فصل یک (قسمت دوم) – پیشنهاد بی شرمانه

کل این داده ها مرا به سوی این باور سوق داده است که حیوانات، اعم از کوچک و بزرگ، به لحاظ بیولوژیکی جفت هایی خاص را ترجیح می دهند، دنبالشان می روند و نسبت به آن ها حس تملک پیدا می‌کنند: جذبه ی حیوانی یا جلب شدن حیوانات به سوی همدیگر دلیل شیمیایی دارد. این ماهیت شیمیایی باید پیش درآمد هشق رماتیک در انسان باشد.

اما در این جا چه عوامل شیمیایی ای در مغز ذخیلند.

به نظر می‌رسد در مغز پستانداران در این مورد دو محرک طبیعی مرتبط نقش مهمی ایفا می‌کنند: دوپامین و نورپینفرین و نیز ساختار مشابه در مغز برای تولید و واکنش نشان دادن به این محرک‌های طبیعی، گرچه این ساختارها و مدارهای مغزی بسته به گونه‌های متفاوت، متغیرند.

گفتگوی مفیدی برای تمام نسل ها با دکتر هلاکویی، چرا بعضی ها تنها هستند؟
بخوانید

برای شنیدن ادامه کتاب صوتی چرا عاشق می شویم؟ کلیک کنید.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.