کودکان ENFJ چه شخصیتی دارند؟

کودکان ENFJ برونگرا، ‌‌شهودی، احساسی و قضاوتی هستند. مهم‌ترین نکته در درک کردن بچه‌هایی با تیپ شخصیتی ENFJ این است که آن‌ها در هر سنی که باشند مهم‌ترین چیز برایشان احساسات و ارزش‌های احساسی است.

این ارزش‌ها مبنای اولیه تمام تصمیم‌گیری‌ها و قضاوت‌های کودکان ENFJ درباره دنیای اطرافشان است و مهم‌تر از همه این‌ها نیاز مبرم آن‌ها به داشتن احساس هماهنگی و امنیت در روابطشان با دیگران است.

آن‌ها نیاز دارند عشق و توجهشان را به دیگران ابراز کنند و در مقابل هم همین را دریافت کنند. برای آن‌ها خیلی حیاتی است که احساس کنند درک می‌شوند.

کودکان ENFJ خیلی خلاق هستند و به توانایی خودشان در یافتن راه‌حل‌های متفاوت و خلاقانه برای حل مسائل، خیلی می‌بالند.

درک این دو حقیقت مهم به شما کمک خواهد کرد تا کودکان ENFJ خود را بهتر بشناسید و در تربیت او موفق‌تر باشید.

کودکان ENFJ چه شخصیتی دارند؟

کودکان ENFJ در سال‌های پیش از مدرسه: تولد تا ۴ سالگی

شور و شوق اصلی‌ترین ویژگی است که در سنین کم تقریباً در همه کودکان ENFJ مشترک است. آن‌ها آماده‌اند تا همواره با لبخند با جهان پیرامونشان روبه‌رو شوند.

این بچه‌ها پرانرژی و هیجان‌زده، مشتاق به بازی کردن با بچه‌های دیگر یا تعامل با افراد بزرگ‌سال‌اند و از اینکه والدینشان هم در کنارشان باشند احساس امنیت و حمایت شدن می‌کنند.

کودکان ENFJ کوچک‌تر، اغلب به راحتی به غریبه‌ها لبخند می‌زنند و انگار می‌دانند در رفتار پرناز و ادا و عشوه‌گرانه‌شان چه قدرتی نهفته است.

آن‌ها عاشق خندیدن و شادی هستند و دوست دارند با رفتار گرم خود توجه اطرافیان را جلب کنند. اغلب اوقات آن‌ها از آغوش والدینشان بیرون می‌پرند و با بچه‌های دیگر شروع به بازی می‌کنند حتی اگر آن بچه‌ها را نشناسند.

کودکان ENFJ معمولاً با اعتمادبه‌نفسی که در معرفی خودشان در محیط‌های عمومی نشان می‌دهند، بزرگ‌ترهایشان را شگفت‌زده می‌سازند.

بچه‌های ENFJ وقتی خیلی کوچک هستند معمولاً به عنوان کودکانی شاد و خندان شناخته می‌شوند و عاشق این هستند که بازخورد مثبتی از اطرافیانشان بگیرند، بنابراین آواز می‌خوانند و کار جالبشان را تکرار می‌کنند تا توجه اطرافیان را جلب کنند. آن‌ها معمولاً خیلی دلپذیر و دوست‌داشتنی هستند و مورد علاقه اطرافیانشان قرار می‌گیرند.

کودکان ENFJ چه شخصیتی دارند؟

جذابیت‌ها و دشواری‌های کودکان ENFJ در سال‌های پیش از مدرسه

عبارت «افرادی که قلب‌شان کف دست‌شان است» در حقیقت برگرفته از شخصیت آدم‌های ENFJ است.

بچه‌های ENFJ چون خیلی از نظر احساسی باز هستند و عکس‌العمل احساسی‌شان را نشان می‌دهند، حتی از کوچک‌ترین بی‌احترامی هم ناراحت می‌شوند.

در سنین پایین‌تر وقتی یک بزرگ‌تر با تندی با آن‌ها صحبت کند با هم‌بازی‌شان رفتار پرخاشگرانه‌ای داشته باشد، صدمه می‌بینند.

فرزند سالاری از دیدگاه روان‌شناسی
بخوانید

هرکسی که مدت زمانی را در کنار کودکان ENFJ بگذراند، خیلی زود می‌تواند این روحیه حساس را در آن‌ها تشخیص دهد.

این بچه‌ها خیلی با احساس و پرشور و هیجان هستند و اگر ناراحت شوند، زود گریه‌شان می‌گیرد. با توجه به حساس بودن آن‌ها، اگر بزرگ‌تری سرشان داد بزند، در خود می‌شکنند.

ارزش‌ها و هنجارهای درونی مهم این بچه‌ها برایشان حالت قانون و قاعده دارد و در رأس همه این ارزش‌ها، مهربان و با ملاحظه بودن با دیگران و کسی را نرنجاندن است.

دلیل اینکه آن‌ها این‌قدر از رفتارهای بد دیگران لطمه می‌خورند هم همین است که آن‌ها هرگز نمی‌توانند خودشان را جای دیگران بگذراند و فکر کنند که می‌توانند کسی را تصادفاً این‌قدر برنجانند.

معمولاً وقتی کسی آن‌ها را اذیت کرده باشد، این بچه‌ها در میان گریه می‌گویند: «تو این کار را از قصد کردی!» و برایشان سخت است که باور کنند ممکن است کار آن شخص غیرعمدی و ناآگاهانه بوده باشد و قصد صدمه زدن به آن‌ها را نداشته است.

در ضمن با وجود اینکه آن‌ها معمولاً سریعاً از خطاهای دیگران می‌گذرند و آن‌ها را می‌بخشند ولی با این حال برایشان مهم است که کسی که اذیتشان کرده از آن‌ها معذرت‌خواهی کند و قول بدهد از این به بعد خوب باشد.

کودکان ENFJ چه شخصیتی دارند؟

کودکان ENFJ در سنین مدرسه: 5 تا 10 سالگی

مدرسه معمولاً تجربه بسیار جالب و شگفت‌انگیزی برای اغلب کودکان ENFJ است چون پر از فرصت‌هایی است که برای این بچه‌ها بسیار خوشایند است.

دوستان بسیار زیاد و فعالیت‌هایی که آن‌ها می‌توانند با این دوستان جدید به آن بپردازند، فرصت یادگیری چیزهای تازه، نظام دریافت پاداش در مقابل تلاش‌ها و کوشش‌هایی که می‌کنند و همچنین تشویق شدن برای پیروی از قوانین.

بیشتر کودکان ENFJ دوران کودکستان و مدرسه ابتدایی را به راحتی و بدون مشکل طی می‌کنند و تجربیات خوبی هم از این دوران به دست می‌آورند.

آن‌ها دوست دارند دوستان جدیدی پیدا کنند و به معلمشان کمک کنند. این بچه‌ها بسیار علاقه‌مند و مشتاق یادگیری هستند و از فعالیت‌های گروهی خیلی لذت می‌برند.

نکته مهمی که فقط والدین و معلمان حساس و با دقت می‌توانند تشخیص دهند و بقیه معمولاً از آن غافل می‌مانند این است که

نکته کلیدی و مهم در ترغیب و برانگیختن کودکان ENFJ، برقراری ارتباط دوستانه و درک کردن و دوست داشتن آن‌هاست.

این بچه‌ها خواندن را خیلی زود یاد می‌گیرند و معمولاً در نوشتن هم مسلط و توانا هستند و می‌توانند خلاقیت خود را نشان دهند. فعالیت‌های نوشتنی خلاقانه مثل شعر نوشتن و هنرهای نمایشی مثل تئاتر و موسیقی مورد علاقه آن‌هاست.

ماهیت درمانی تماس عاشقانه
بخوانید

بعضی دیگر از بچه‌هایی که تیپ شخصیتی ENFJ دارند از ورزش‌های تیمی لذت می‌برند. با وجود اینکه این بچه‌ها بازیکنان ماهری هستند ولی ذاتاً طبیعت رقابت‌جو و مبارزه‌طلبی ندارند.

کودکان ENFJ چه شخصیتی دارند؟

جذابیت‌ها و دشواری‌های کودکان ENFJ در سنین مدرسه

روابط و علایق اجتماعی بسیار زیاد بچه‌های ENFJ می‌تواند والدین و دوستان آن‌ها را خسته کند چون همیشه کارهای بسیار زیادی هست که این بچه‌ها دلشان می‌خواهد انجام دهند و گروه‌های زیادی که دلشان می‌خواهد در آن عضو باشند.

والدین کودکان ENFJ سنین مدرسه ممکن است مدت‌زمان بسیار زیادی را صرف رساندن بچه‌هایشان به کلاس‌ها و برنامه‌های مختلف بکنند چون این بچه‌ها علاقه زیادی به شرکت در کلاس‌های فوق‌برنامه مختلف دارند.

بچه‌های ENFJ خیلی از اینکه به احساسات دیگران صدمه بزنند یا کسی را ناراحت کنند، می‌ترسند. به همین دلیل ممکن است گاهی برای خوشحال کردن دیگران تصمیماتی بگیرند، بدون آنکه خودشان واقعاً دلشان بخواهد آن کار را انجام دهند.

این بچه‌ها ممکن است بیش از حد درگیر گرفتاری‌ها و مشکلات دوستانشان بشوند و ناراحتی دوستانشان آن‌ها را عمیقاً غمگین می‌سازد.

در ضمن آن‌ها بر اثر مشکلات و ناراحتی‌های خانوادگی مثل طلاق والدینشان یا فوت یکی از نزدیکان یا دوستانشان، خیلی به هم می‌ریزند.

کودکان ENFJ چه شخصیتی دارند؟

کودکان ENFJ در دوران نوجوانی: 11 تا 16 سالگی

وقتی که کودکان ENFJ پا به دوران نوجوانی می‌گذارند همچنان در مدرسه دانش آموزان موفقی خواهند بود و درس‌های دبیرستان را بدون مشکل پشت سر می‌گذارند.

درس‌های دبیرستان حتی برای آن‌ها جالب‌تر و لذت‌بخش‌تر از درس‌های خسته‌کننده‌ای خواهد بود که در سال‌های قبل آموخته‌اند.

آن‌ها معمولاً به دروس علوم انسانی، اجتماعی و ادبیات علاقه بسیاری دارند و توانایی آن‌ها در برقراری ارتباط با دیگران باعث می‌شود که اغلب بتوانند به راحتی زبان‌های خارجی را بیاموزند.

در این سنین با وجود اینکه همچنان از یادگیری و فعالیت گروهی به همراه دیگر هم‌کلاسی‌هایشان لذت می‌برند ولی در کنار آن دوست دارند به طور مستقل هم به یادگیری و مطالعه بپردازند تا خلاقیتشان آن‌ها را به کشف چیزهای جدید برساند.

بسیاری از کودکان ENFJ در دوران نوجوانی هم در فعالیت‌های مختلفی شرکت می‌کنند مثلاً عضو تیم‌های ورزشی مختلف می‌شوند، در انتخابات دانش‌آموزی شرکت می‌کنند، با دیگر دوستانشان به اجرای تئاتر می‌پردازند و یا در تهیه روزنامه دیواری مدرسه مشارکت می‌کنند.

کودکان ENFJ چه شخصیتی دارند؟

کودکان ENFJ در گوی بلورین

اعتمادبه‌نفس واقعی و پایدار بچه‌های ENFJ در هر سنی که باشد از پذیرفته شدن و ارزشمند شمرده شدن احساسات و ارزش‌های شما حاصل می‌شود.

در حالی که همه بچه‌ها به عشق و پذیرش فراوان و حمایت شدن برای رشد و بالیدن احتیاج دارند ولی این‌ها برای کودکان ENFJ بسیار حیاتی و ضروری است.

صحبت کردن با بچه‌ها زمانیکه احتیاج به کمک دارند
بخوانید

این بچه‌ها نیاز دارند که والدینشان به حرف‌ها و نظرات آن‌ها گوش دهند و می‌خواهند احساس کنند که موردپذیرش و تأیید والدینشان هستند.

هرقدر به آن‌ها بیشتر اجازه حرف زدن و ابراز احساساتشان داده شود، آن‌ها توانایی بیشتری پیدا می‌کنند که بتوانند برای زندگی‌شان برنامه‌ریزی کنند و یاد می‌گیرند که مستقل‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشند.

کودکان ENFJ احتیاج دارند که قلمرو خلوت و خصوصی برای خودشان داشته باشند و به آن‌ها اختیار داده شود و تشویق شوند تا بتوانند خلاقیتشان را شکوفا کنند.

اگر این بچه‌ها برای ابراز وجود احساس آزادی کنند و حس کنند برای ابراز وجودشان مورد عدم تأیید، انتقاد یا تحقیر قرار نخواهند گرفت با اعتمادبه‌نفس بیشتری رشد می‌کنند و در آینده تبدیل به افرادی مسئولیت‌پذیرتر می‌شوند و با دیگران هم با پذیرش بیشتری برخورد خواهند کرد.

کودکان ENFJ بسیار مهربان، صادق و صمیمی و دلسوز هستند و در برخورد با دیگران جاذبه و گرمی و صمیمیت زیادی دارند. مهربانی و دلسوزی ذاتی و دید وسیع آن‌ها نسبت به جهان می‌تواند از آن‌ها رهبرانی پرجذبه، گیرا و الهام‌بخش بسازد.

کودکان ENFJ چه شخصیتی دارند؟

نکات مهم در تربیت کودکان ENFJ

  • با گوش کردن صبورانه و تأیید کردن این بچه‌ها، به آن‌ها نشان دهید که آن‌ها آزادند و امنیت دارند که هر احساسی داشته باشند. چه این احساسات برایتان مفهومی داشته باشد یا نداشته باشد.
  • تصور نکنید که میدانید این بچه‌ها چه احساسی دارند. از آن‌ها بپرسید که چه احساسی دارند و صبورانه گوش فرا دهید. از آن‌ها هم در مورد احساسات مثبت و هم در مورد احساسات منفی‌شان حمایت کنید.
  • هیچ‌وقت آن‌ها را موقعی که در حال بیان احساساتشان هستند هول نکنید و هیچ‌وقت هم از آن‌ها نخواهید که احساساتشان را درون خودشان نگه دارند و ابراز نکنند.
  • انتظار گفتگوهایی طولانی و پرانرژی با آن‌ها را داشته باشید. با وجود اینکه اغلب ممکن است صحبت‌های آن‌ها بسیار طولانی و درهم‌وبرهم باشد.
  • اجازه بدهید روابط اجتماعی زیادی داشته باشند. به آن‌ها این امکان را بدهید که هر زمان موقعیت مناسب بود بتوانند دوستانشان را به خانه بیاورند.
  • دوست داشتن و توجهتان را صمیمانه و مداوم به آن‌ها نشان دهید.
  • هرقدر که فرزند ENFJ تان دوست دارد او را بغل کنید و ببوسید. (حتی اگر این توجه بیشتر از میزانی باشد که از نظر شما طبیعی و لازم است.)

منبع

کتاب انواع کودکان؛ نوشته پائول تایگر و باربارا بارون تایگر؛ ترجمه ساره سرگلزایی و فرناز منتظری فر

گردآوری شده توسط خانم نیلوفر سعیدی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.