در ویدئوی اختلال شخصیت خودشیفته، دکتر نازی اکبری درباره ی این اختلال، نشانه ها، مدت زمان و ویژگی های آن صحبت می کند. افراد با این اختلال، احساس خود بزرگ بینی زیادی دارند.

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjI4Mzk0NjcwMjY5MiUyMiUzRSUzQ3NjcmlwdCUyMHR5cGUlM0QlMjJ0ZXh0JTJGSmF2YVNjcmlwdCUyMiUyMHNyYyUzRCUyMmh0dHBzJTNBJTJGJTJGd3d3LmFwYXJhdC5jb20lMkZlbWJlZCUyRkgybHY1JTNGZGF0YSU1QnJuZGRpdiU1RCUzRDgzOTQ2NzAyNjkyJTI2ZGF0YSU1QnJlc3BvbnNpdmUlNUQlM0R5ZXMlMjIlM0UlM0MlMkZzY3JpcHQlM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
توضیحات ویدئوی اختلال خودشیفته

افراد با اختلال خودشیفته،دارای احساس مهم بودن به صورت افراطی، فقدان همدلی و احساس خود بزرگ بینی و منحصر به فرد بودن (بی تایی- بی همتایی- خاص بودن)هستند؛ اما پشت پرده ظواهر، عزت نفس این افراد شکننده است و آنها در مقابل کوچک ترین انتقادها آسیب پذیرند.

نرخ شیوع این اختلال 1 تا 6% مردم عادی جامعه است. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است به دور از هر گونه واقع گرایی، احساس قادر مطلق- عظمت و زیبایی و باهوش بودن را به فرزندان خود هم القا کنند و به این ترتیب فرزندان چنین والدینی ممکن است بیشتر از حد معمول در خطر ابتلا به این بیماری قرار گیرند.

فرد تقریبا در همه­ی جوانب زندگی خود احساس خود بزرگ بینی دارد (در خیال یا رفتار) نیاز به تعریف و تمجید دیگران دارد. این فرد نیاز به تعریف و تمجید دیگران دارد، با دیگران احساس همدلی ندارد و این وضعیت از اواخر نوجوانی و قبل از اوایل بزرگسالی شروع شده است.

این افراد اکثرا با علائم افسردگی به پزشک مراجعه می کنند.

ملاک های اختلال شخصیت خودشیفته بر اساس DSM-5:

۵ مورد (یا بیش از ۵ مورد) از موارد زیر آن را نشان می‌دهند:

۱- خود بزرگ‌بینی دارد و احساس می‌کند فردی بسیار مهم است. برای نمونه: پیروزی‌ها و توانمندی‌های خود را بزرگ جلوه می‌دهد و بدون آن‌که پیروزمندی‌های بزرگی داشته باشد؛ انتظار دارد که دیگران او را فردی بسیار خوب و مهم بدانند.

فیلم راننده تاکسی (Taxi Driver)
بخوانید

۲- همیشه درباره ی پیروزمندی، توانمندی، زیبایی، هوش یا عشق ایده‌آلش خیال‌بافی می‌کند.

۳- بر این باور است که فردی بسیار خاص و بی‌همتاست. تنها کسانی که خودشان افرادی خاص یا باکلاس هستند می‌توانند درکش کنند. دوست دارد با این افراد رفت و آمد داشته باشد و از دیگران دوری می‌کند.

۴- به تحسین و تمجید دیگران بسیار نیازمند است.

۵- همیشه خودخواه است و حق را به خودش می‌دهد. گمان می‌کند که می‌تواند هر کاری خواست انجام دهد. بدون هیچ دلیل و منطقی انتظار دارد دیگران در حقش لطف بزرگی کنند یا رفتاری متفاوت از دیگران با او داشته باشند. همیشه خواسته‌های او را برآورده کنند.

۶- از دیگران سو استفاده می‌کند تا به اهداف خودش برسد.

۷- همدلی ندارد. احساسات و نیازهای دیگران را به رسمیت نمی‌شناسد.

۸- همیشه به دیگران حسادت می‌کند یا گمان می‌کند که دیگران به او حسادت می‌کنند.

۹- مغرور است رفتارهای متکبرانه دارد و از بالا به دیگران نگاه می‌کند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته به شدت احساس مهم بودن می­کنند. خودشان را خیلی خاص می­دانند و انتظار دارند که دیگران با آنها رفتاری خاص داشته باشند. آنها فکر می­کنند هر کاری را که بخواهند می توانند لنجام دهند و احساس حق به جانب بودن و استحقاق داشتن آنها به چشم می­آید. آنها انتقاد پذیر نیستند و با انتقاداتی که به آنها می شود خوب کنار نمی­آیند و اگر کسی از آنها ایراد بگیرد به شدت خشمگین می شوند و یا ممکن است نسبت به انتقاد کاملا بی تفاوت به نظر برسند. افراد مبتلا به این اختلال می خواهند همه کارها همانطور که آنها می خواهند پیش برود و بسیاری از اوقات می خواهند به ثروت و شهرت دست یابند روابط بین فردی آنها پر تنش است و به علت عدم رعایت قوانین متعارف حاکم بر رفتار انسان، ممکن است که دیگران را به شدت عصبانی کنند.

چطور با فردی که سرطان دارد رفتار کنیم؟
بخوانید

بهره کشی از دوستان و سایر افراد در روابط بین فردی موضوعی رایج است. آنها نمی توانند همدلی نشان دهند و اگر هم به دروغ دلسوزی کنند صرفا برای رسیدن به اهداف خودخواهانه خودشان است. به علت عزت نفس شکننده­ای که دارند در مقابل افسردگی آسیب پذیر هستند. مشکلات بین فردی، مشکلات شغلی، طرد و تحویل گرفته نشدن و از دست دادن ها (مثلا سرمایه، شغل، دوستان) جزء استرس هایی هستند که در اثر رفتار خود افراد خودشیفته به وجود می­آیند و همه ی اینها استرس هایی هستند که افراد خودشیفته کمتر از همه قادر به کنار آمدن با آنها هستند.

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.