اختلال آزار خواهی جنسی (Sexual mazochism Disorder)

اختلال آزار خواهی جنسی به صورت تحریک شدن جنسی از طریق تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن یا رنج کشیدن به طریقی دیگر در افراد بروز می کند، هم چنین این علائم می تواند به صورت خیال پردازی هم باشد. این تمایلات و رفتار ها به مدت حداقل 6 ماه آشکار می شوند. این افراد در صورتی این تشخیص را می گیرند که به همراه این تمایلات مشکلات روانی و اجتماعی هم داشته باشند.

هیچ نظریه جهانی پذیرفته شده در مورد توضیح ریشه ی اختلال آزار خواهی جنسی وجود ندارد. یکی از نظریه ها نشان می دهد که اختلالات نابهنجاری جنسی از آنجا آغاز می شوند که تخیلات نامناسب جنسی سرکوب می شوند و به دلیل ممنوع بودن آنها قوی تر می شوند. اغلب بروز این تمایل در موقعیت هایی مانند استرس شدید و برانگیختگی می باشد. نظریه دیگری نشان می دهد که این اختلال شکلی از رهایی می باشد و از طریق انجام فانتزی، این افراد احساس جدید و متفاوت می کنند. از نگاه روانکاوان آسیب های دوران کودکی (به عنوان مثال، سوء استفاده جنسی) و یا تجربیات قابل توجه دوران کودکی می توانند زمینه را برای این اختلال ایجاد کند.

شیوع این اختلال در مردان 2/2 درصد و در زنان 1/3 درصد می باشد.

 حداقل سن برای گرفتن تشخیص این اختلال 19 سالگی می باشد، هر چند در دوره ی کودکی و بلوغ در مورد شروع خیالپردازی های این اختلال هم گزارش شده است. تداوم این اختلال به ناراحتی ذهنی، بیماری روان پزشکی، فزون خواهی جنسی و تکانشگری جنسی  مرتبط می باشد، و به طور کلی روند این اختلال با افزایش سن تغییر می کند.

اختلال استرس پس از سانحه (Posttraumatic Stress Disorder)
بخوانید
  • اختلال یادگارپرستی
  • اختلال مبدل پوشی
  • کنترل خارجی
  • کاهش سایق های جنسی
  • درمان اختلالات همزمان
  • درمان شناختی-رفتاری
  • روان درمانی پویشی

به زودی

به زودی

به زودی

زن 25 ساله ای که دانشجوی کارشناسی ارش است به علت افسردگی و اختلال هل زتاشوئی درخواست مشاوره کرده است. 5 سال است که ازدواج کرده اند و به همسرش در دانشگاه مشغول درس خواندن هستند. در 3 سال گذشته عملکرد تحصیلی اش از همسرش بهتر بوده و علت جروبحث های شدید خودشان را همین موضوع می دانست. او متوجه شده بود که وقتی همسرش سر او داد می زند و یا با عصبانیت او را کتک می زند، احساس برانگیختگی جنسی می کند. گاهی به علت اینکه همسرش را وادار کند که با او آمیزش خشونت آمیزی کند سر به سر او می گذارد، به طوری که احساس کند مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. این احساس تنبه شدن و خشونت را به احساس برانگیختگی جنسی تجربه می کرد. یک سال بود که متوجه شد با گریختن از خانه به جروبحث پایان می دهد و در یکی از این موارد به کافه ای رفت و با مردی آشنا شد و وادارش کرد حین فعالیت جنسی به او سیلی بزند. او هنگام اسمنائ با خیال پردازی هایی درباره کتک خوردن اوج لذت جنسی را تجربه می کرد. او فهمید که با تنبه بدنی توسط مردان بیگانه بیش از هر نوع محرک جنسی دیگر لذت می برد. با این وجود دلیل مراجعه خود به مشاور را این می دانست که بدون همسرش نمی تواند زندگی کند و زندگی با او را نیز دشوار می دانست. او به علت ترس از اینکه شوهرش او را ترک کند خیال پردازی های خودکشی گرایانه داشت. او آکاه بود که رفتار جنسی اش خطراتی برایش بوجود می اورند و از این موضوع تا حدی احساس شرمندگی داشت. او مطومئن نبود که مایل به درمان است یا نه، چون برایش بسیار لذت بخش بود.

اختلال هویت تجزیه‌ای (Dissociative Identity Disorders)
بخوانید

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکربنیان

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.