اختلال عورت نمایی (Exhibitionism Disorder)

اختلال عورت نمایی به صورت تمایل به نشان دادن اندام جنسی خود به افراد ناآگاه که موجب صدمه زدن به دیگران می شود، بروز می کند. اغلب بیماران، عورت نمایی را به همراه ناراحتی یا اختلال در عملکرد خود گزارش می کنند. این علائم باید حداقل به مدت 6 ماه ادامه داشته باشد.

علت دقیقی برای این اختلال هنوز مشخص نشده است. این اختلال چند علت احتمالی دارد که می تواند در هر فردی متفاوت باشد. یکی از دلایل احتمالی آن سوء استفاده عاطفی در دوران کودکی می باشد. سبک تربیتی و نوع محیط خانواده ای که فرد در آن رشد می کند می تواند یکی دیگر از علت های آن باشد که زمینه را برای توسعه این اختلال مهیا می کند. در بیماران دچار اختلالات نابهنجاری جنسی احتمال بالا بودن سطح تستوسترون وجود دارد.

 

شیوع احتمالی این اختلال در جمعیت کلی در مردان 2 تا 4 درصد می باش. و در زنان خیلی پایین تر است.

مردان بزرگسال در نوجوانی از این تمایل خود برای اولین بار آگاه می شوند. برای تشخیص این اختلال حداقل سن لازم وجود ندارد ولی تشخیص تفاوت آن با کنجکاوی جنسی متناسب با سن دشوار می باشد. تکانه های این اختلال در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود. تداوم این اختلال به ناراحتی ذهنی، بیماری روان پزشکی، فزون خواهی جنسی و تکانشگری جنسی  مرتبط می باشد،  به طور کلی روند این اختلال با افزایش سن تغییر می کند.

اختلال آزار خواهی جنسی (Sexual mazochism Disorder)
بخوانید
  • اختلال افسردگی
  • اختلال دوقطبی
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلال مصرف مواد
  • فزون خواهی جنسی
  • اختلال کاستی توجه/بیش فعالی
  • اختلال شخصیت ضداجتماعی
  • اختلالات نابهنجاری جنسی
  • کنترل خارجی
  • کاهش سایق های جنسی
  • درمان اختلالات همزمان
  • درمان شناختی-رفتاری
  • روان درمانی پویشی

به زودی

به زودی

به زودی

مهندسی 27 ساله به علت تمایل شدید و غیر قابل اجتناب خود به مشاوره با متخصص مراجعه کرد. او تنها فرزند در یک خانواده ی مذهبی بود و به شدت تمایلات جنسی در این خانواده سرکوب می شد. پدر او بسیار آدم مستبد و مادر او کنترل گر، سلطه جو و مزاحم بود. مادرش به تمیز بودن بیش از اندازه تاکید می کرد و تا 10 سالگی او را حمام می برد. مادر او مخالت شدید در مورد ملاقات با دخترها در دوره نوجوانی می کرد. نحوه لباس پوشیدن مادر او موجب تحریک جنسی اش می شد. در نوجوانی معلمان او را بچه ی نمونه معرفی توصیف می کردند.

دوست صمیمی نداشت و تنها با همکلاسی های خود دوست بود. در مقابل وسوسه استمناء احساس گناه داشت. در 25 سالگی خانه را ترک کرد. گهگاهی با دختر ها قرار ملاقات می گذاشت ولی نمی توانست فعالیت جنسی را آغاز کند. در 18 سالگی دو هفته قبل از امتحانات میل شدیدی به نشان دادن اندام تناسلی خود برای اولین بار احساس کرد. با نزدیک شدن به زنان ناآشنا تحریک جنسی می شد، آلت جنسی نعوظ یافته ی خود را به آن ها نشان می داد و با شوکه شدن آن ها این حس در او بیشتر می شود و معمولا به انزال منجر می شد.

اختلال مالش دوستی (Frotteurism Disorder)
بخوانید

پس از این کار همیشه احساس گناه داشت و عهد می بست که دیگر این کار را تکرار نکند ولی در مواقع تنش این رفتار را انجام می داد و احساس درماندگی شدیدی بعد از آن به او دست می داد. در سن 24 سالگی در حین نجام این عمل نزدیک بود پلیس او را دستگیر کند. در 3 سال گذشته موفق شد در بابر این میل شدید مقاومت کند. به تازگی با زنی آشنا شد و عاشق او شد و تمایل به آمیزش با او را داشت. اما به علت اولین تجربه از این کار می ترسید و احساس می کرد شکست بخورد. او دوباره عورت نمایی را شروع کرد و از اینکه شاید روزی دستگیر شود می ترسد.

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکربنیان

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.