اختلالات برانگیختگی خواب بدون حرکت سریع چشم (Non-Rapid Eye Movment Sleep Arousal Disorder)

اختلالات برانگیختگی خواب بدون حرکت سریع چشم با دوره های عود کننده ی بیدار شدن ناقص از خواب که اغلب یک سوم دوره ی خواب که 1 تا 10 دقیقه ادامه می یابد اما به ندرت تا یک ساعت طول می کشد و یکی از این موارد را به همراه دارد، خوابگردی (دوره های تکرار شونده برخاستن از بستر و هنگام خواب و راه رفتن، چهره ی فرد مات و خیره و واکنشی به افرادی که می خواهند با او ارتباط برقرار کنند نمی دهد و به سختی می تواند بیدار شود و بعد از آن در تشخیص موقعیت مشکل دارد و تا چند دقیقه سردرگم می باشد) و وحشت در خواب (دوره های عود کننده ای که با برانگیختگی وحشت ناگهانی به علت خواب که با جیغ کشیدن شروع می شود. ترس شدید و علایم برانگیختگی خودمختار مانند اتساع مردمک، تپش قلب، تنفس سریع و عرق کردن در هر دوره وجود دارد. فرد به تلاش اقدامات افراد برای تسلی دادن پاسخی نمی دهد). نشانه های دیگر شامل عدم توانایی تصویربرداری از رویا یا یادآوری اندک، یادزدودگی دوره ها، اختلال در عملکرد های مهم زندگی می باشد.

دوره های خوابگردی با دامنه ای از رفتار ها مشخص می شود، ممکن است با سردرگمی شروع شود و در بستر خود بنشیند و به اصراف نگاه کند یا با پتو بازی کند. در ادامه ممکن است این رفتار پیچیده تر شود، بستر را ترک کند از اتاق یا ساختمان خارج شود. بعضی افراد به توالت می روند،حرف می زنند یا غذا می خورند. دویدن و تلاش های زیاد برای فرار کردن از تهدید های ظاهری نیز وجود دارد. رفتار ها می توتند نامناسب هم باشند مثل ادرار کردن در کمد یا سطل زباله. در برخی موارد جراحت های دردناک در طول این اتفاق بوجود می آید ولی از آنجایی در خواب درد به صورت نسبتا کمی درک می شود تا بعد از بیداری متوجه آن می شوند.

اختلال هیپوونتیلاسیون مرتبط با خواب (Sleep-Related Hypoventilation Disorder)
بخوانید

در خوابگردی دو نوع رفتار اختصاصی وجود دارد شامل رفتار خوردن مرتبط با خواب و رفتار جنسی مرتبط با خواب. در افرادی که رفتار خوردن مرتبط با خواب را دارند، دوره های عود کننده ی غیر عمدی با دجات مختلفی از یادزدودگی که از بدون آگاهی تا آگاهی کامل بدون توانایی نخوردن را تجربه می کنند. ممکن است غذاهای نامناسبی خورده شود و افراد فقط صبح روز بعد شواهدی از خوردن خود را مشاهده می کنند. در رفتار جنسی مرتبط با خواب فعالیت جنسی (استمنا، نوازش، دستمالی کردن، آمیزش جنسی) به صورت رفتارهای پیجیده ی برخاستن از خواب بدون آگاهی هشیار روی می دهد که در مردان شایع است و ممکن است عواقب جدی خطرناکی را در پی داشته باشد.

وحشت در خواب هم در یک سوم اول دوره ی خواب عمده شروع می شود و 1 تا 10 دقیقه ادامه می یابد اما ممکن است در کودکان خیلی با دوام تر باشد. در طول دوره ی وحشت ها در خواب، معمولا احساس وحشت طاقت فرسا با اجبار در فرار کردن وجود دارد. توالی رویای داستان مانندی که در کابوس ها وجود دارد، در این اختلال دیده نمی شود و فقط تصورات ذهنی تکه پاره ی اندکی وجود دارد. این اختلال به ندرت به هنگام چرت روزانه اتفاق می افتد.

عوامل موثر در ایجاد این اختلال مصرف داروی مسکن، محرومیت از خواب، اختلالات برنامه ی خواب-بیداری، خستگی، استرس جسمانی و هیجانی، تب و محرومیت از خواب و سابقه ی خانوادگی می باشد

شیوع این اختلال در کل جمعیت زیاد است. 10 تا 30 درصد کودکان حداقل یک دوره ی خوابگردی داشته اند و 2 تا 3 درصد اغلب خوابگردی دارند. شیوع این اختلال با دوره ها و ناراحتی مکرر 1 تا 5 درصد است. شیوع این اختلال در بزرگسالان 0/1 تا 0/7 درصد و شیوع طول عمر این اختلال در بزرگسالان 29/2 می باشد. شیوع دوره ای وحشت در خواب در کل جمعیت مشخص نمی باشد اما در کودکان 18 ماهه 36/9، در کودکان 30 ماهه 19/7 و در بزرگسالان 2/2 درصد می باشد.

اختلال بی خوابی (Insomnia Disorder)
بخوانید

این اختلال اغلب در کودکان اتفاق می افتد و با سن رابطه عکس دارد، به طوری که با افزایش سن کاهش می یابد. شیوع این اختلال در بزرگسالان بدون سابقه ی قبلی در کودکی ممکن است متاثر از وقفه تنفسی انسدادی در خواب، حملات تشنجی شبانه یا دارو باشد.

  • اختلال افسردگی اساسی
  • اختلال وسواس فکری-عملی
  • روان درمانی
  • هیپنوتیزم
  • آرامش پیشرونده
  • دارو درمانی

به زودی

به زودی

به زودی

به زودی

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.