اختلال بی خوابی (Insomnia Disorder)

اختلال بی خوابی به طور کلی با شکایت عمده در مورد کیفیت یا کمیت خواب که یک یا چند نشانه به همراه دارد، مشخص می شود. نشانه ها شامل مشکل در شروع خواب ( در کودکان این مشل ممکن است در شروع خواب بدون دخالت مراقبت کننده بروز کند)، مشکل حفظ خواب با بیداری های مکرر یا مشکلات برگشت به خواب بعد از بیداری ( در کودکان به صورت مشکل برگشت به خواب بدون مداخله ی مراقبت کننده اشکار می شود) و صبح زود بیدار شدن و ناتوانی در برگشت به خواب می باشد. این اختلال به طور قابل ملاحظه ی بالینی در عملکرد اجتماعی، شغلی و زمینه های مهم دیگر مشکل ایجاد می کند. نشانه ها حداقل هفته ای 3 شب در هفته روی می دهد که به مدت 3 ماه ادامه دارد. این مشکلات با وجود فرصت کافی برای خوابیدن وجود دارند.

این اختلال ممکن است با اختلال روانی دیگر، اختلال جسمانی و یا اختلال خواب دیگر همزمان باشد. بی خوابی مداوم ممکن است عامل خطری برای افسردگی باشد و معمولا نشانه ی باقیمانده ی پس از درمان این اختلال است. در میان 3 نشانه ی این اختلال، مشکل حفظ خواب شایع ترین جلوه ی بالینی است.نوع شکایت خواب اغلب با گذشت زمان تغییر می کند. علوه بر وجود نشانه ها بر اساس ملاک های فراوانی و مدت که برای تشخیص ضروری هستند، ملاک های دیگری نیز وجود دارند که دلبخواهی می باشد و فقط با هدف روشنگری بیان می شود. از جمله این ملاک ها مشکل در شروع خواب با تاخیر ذهنی بیشتر از 20 تا 30 دقیقه و مشکل حفظ خواب با زمان ذهنی بیداری پس از شروع خواب بیشتر از 20 تا 30 دقیقه می باشد.  این اختلال خود منجر به اختلالات روز و مشکلات خواب شب هنگام را شامل می شود که می توان به خستگی، خواب آلودگی در روز، اختلال در عملکرد شناختی و اختلالات خلقی اشاره کرد.

اختلال تنفس سطحی وقفه ی تنفسی انسدادی در خواب (Obstructive Sleep Apnea Hypopnea Disorder)
بخوانید

معمولا بی خوابی با برانگیختگی فیزیلوژیکی و شناختی و عوانل شرطی سازی که موجب مختل شدن خواب می شود، ارتباط دارد. اشتغال ذهنی به خواب و ناراحتی ناشی از عوم توانایی در خوابیدن می تواند موجب شکل گیری چرخه ی معیوب شود. به این صورت که هر چه فرد بیشتر تلاش می کند که بخوابد، بیشتر ناکام می شود و خواب را بیشتر معیوب می کند. به طور کلی توجه و تلاش های بیش از حد برای خوابیدن که بر شروع خواب تاثیر می گذارد، به نوعی در بی خوابی نقش دارد. افراد مبتلا ممکن است عادت های خواب ناسازگارانه (زمان زیاد در تخت خواب بودن، برنامه ی خواب نامنظم، چرت زدن) و شناخت های ناسازگارانه ( ترس از خواب آلودگی، نگرانی در مورد اختلالات روز، زیر نظر گرفتن ساعت) را در طول این اختلال بدست آورند.

از عوامل سبب شناسی این اختلال می توان به اضطراب و شخصیت مستعد نگرانی یا سبک های شناختی که خود منجر به برانگیختکی بیشتر می شود و تمایل بیشتر فرد به سرکوب هیجانات اشاره کرد. سر و صدا، دما، نور و ارتفاع در ایجاد این اختلال موثر است. افرادی که خواب آشفته و بی خوابی را تجربه کرده اند حاکی از زمینه ی خانوادگی برای این اختلال است.

شواهد حاکی از این است که یک سوم بزرگسالان نشانه های بی خوابی دارند، 10 تا 15 درصد اختلالات روز و 6 تا 10 درصد اختلال بی خوابی دارند. این اختلال از تمام اختلالات  خواب شایع تر است. در زنان مبتلا شیوع آن بیشتر از مردان است.این اختلال در اکثر مواقع همزمان با بیماری جسمانی یا اختلال روانی دیگری مشاهده می شود که 40 تا 50 درصد افراد مبتلا اختلال روانی همزمان دیگری را نشان می دهند.

اختلال روان پریشی ناشی از مواد/دارو (Substance/Medication-Induced Psychotic Disorder)
بخوانید

شروع نشانه های این اختلال می تواند در هر سنی باشد، اما شایع ترین سن اوایل جوانی می باشد.این اختلال به ندرت در کودکی و نوجوانی دیده می شود. در زنان شروع بی خوابی می تواند در مدت یائسگی باشد و حتی بعد از برطرف دن نشانه های یائسگی مممکن است ادامه داشته باشد. شروع آن در اواخر عمر می تواند دلیلی بر شروع بیماری های دیگر باشد. بی خوابی می تواند موقعیتی، مداوم یا عود کننده باشد. بی خوابی موقعیتی یا حاد معمولا چند روز یا چند هفته ادامه دارد و با رویدادهای زندگی و تغییرات برنامه ی خواب و محیط ارتباط دارد. این نوع بعد از برطرف شدن مشکل معمولا از بین می رود.

در برخی افراد که نسبت به اختلالات خواب آسیب پذیرتر هستند، تا مدتی بعد از فروکش شدن رویداد ادامه خواهد داشت.  روند بی خوابی می تواند دوره ای باشد، که وقوع هر دوره با رویدادهای استرس زا مرتبط است. مزمن بودن این اختلال از 45 تا 75 درصد است. برخی از افراد مبتلا ممکن است قبل از شروع مشکلات خواب باداوم تر سابقه ی خواب سبک دارند. شکایت از بی خوابی در افراد مسن شایع تر است. نوع نشانه ی آن با افزایش سن تغییر می کند، به طوری که مشکلات شروع خواب در جوانان شایع تر و مشکلات حفظ خواب در افراد مسن بیشتر است.

  • اختلالات دوقطبی
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات افسردگی
  • اختلالات مصرف مواد
  • بیماری دیابت
  • بیماری عروق کرونری قلب
  • بیماری انسداد ریوی مزمن
  • التهاب مفاصل در عضلات
  • بیمار درد مزمن
اختلال ادواری خو (Cyclothymic Disorder)
بخوانید
  • درمان شناختی- رفتاری
  1. کنترل محرک
  2. قصد تناقضی
  3. محدودیت خواب
  4. بهداشت خواب
  5. بهبود محیط خواب
  6. آموزش آرام سازی
  7. پس خوراند زیستی
  • دارو درمانی

به زودی

به زودی

به زودی

به زودی

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.