آموزش عشق‌ورزی به خود: 5 توصیه‌ی ارزشمند

عشق‌ورزی به خود برای سلامت عاطفی‌تان بسیار مهم استفراگیریِ دوست‌داشتن و عشق‌ورزی به خود برای سلامت عاطفی‌تان، بسیار مهم است. اگر مثبت بودن نسبت به دیگران مزایای مهمی دارد، مثبت‌بودن با خودتان یک اصل است. از این‌ها مهم‌تر، شما در کل زندگی‌تان، قرار است با خودتان زندگی کنید.

دوست داشتنِ دیگری یعنی ارزش نهادن به وی، بنابراین تمرین عشق‌ورزی به خود ، چیزی ست مثل تمرینی سالم که اولویت‌بندی می‌کنید و با خودتان به‌خوبی رفتار می‌نمایید و با شناخت از خودتان (اینکه چه کسی هستید) و پذیرفتن نقاط قوت و ضعف‌هایتان پدید می‌آید.

علاوه‌براین، تنها زمانی که شما یاد می‌گیرید که خودتان را دوست داشته باشید و خود را پرورش دهید، این است که فرزند خود باشید، در این صورت می‌توانید دیگران را دوست داشته باشید. اگر خودتان را دست‌کم بگیرید هرگز قادر نخواهید بود که احساس اعتمادبه‌نفس کنید و در ادامه عزت‌نفستان نابود خواهد شد. عشق‌ورزی به خود ، اولویت است.

من اگر برای خودم نباشم، چه کسی برای من خواهد بود؟ اگر من برای دیگران نباشم، پس چه هستم؟ و اگر الان نه، پس کِی؟ – Rabbi Hillel

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که خودشان را دوست ندارند. این صحیح نیست. ما خودمان را دوست داریم چون دوست‌نداشتن غیرممکن است. ما تنها کسی هستیم که در انتهای ارسال و دریافت‌ها قرارگرفته است. بااین‌حال، همچنان افرادی وجود دارند که گمان می‌کنند خودشان را دوست ندارند. درواقع، منظور واقعی آن‌ها این است که آن افراد، بخش‌های مشخصی از خود یا شخصیتشان را دوست ندارند.

شما هم وقتی احساس پشیمانی یا شرمندگی بابت چیزی که گفتید یا فکر کردید دارید، شاید حس کنید که خودتان را دوست ندارید. این اتفاق کاملاً طبیعی است چون شما کامل و بی‌نقص نیستید. همه‌ی آدم‌ها نقص‌هایی دارند و شما باید سازگاری با دیگران را بیاموزید؛ اما این دلیلی برای دوست‌نداشتن و ارزش قائل نشدن برای خودتان نیست.

ویژگی‌های افراد با عزت‌نفس پایین

عزت‌نفس پایین فشارهای زیادِ بدی وارد می‌کند. بسیاری از مشکلات روانی از آن ایجاد می‌شوند. در حقیقت، با مشکلات وابستگی، نیاز بیش‌ازحد برای تأییدشدن و اختلالاتی مثل اضطراب و افسردگی در ارتباط است.

افراد با عزت‌نفس پایین، علاوه‌بر اینکه با خودشان بد رفتار می‌کنند، تمایل دارند دیگران را نیز تحقیر کنند؛ یعنی، احساسات خودشان راجع به خودشان را روی دیگران طرح‌ریزی می‌کنند. بعلاوه، آن‌ها:

  • به‌طور پیوسته به دنبال تأیید دیگران‌اند.
  • می‌خواهند دیگران را کنترل کنند.
  • از بدرفتاری همکاران، شریک، دوستان و همکلاسی‌ها رنج می‌برند.
  • وابسته به افراد، مؤسسات، مواد و … می‌شوند.
  • افکار تحریف‌شده و ناهموار دارند.
  • احساسات نارضایتی شخصی، نفرت از خود، بی‌میلی و حقارت نسبت به خود دارند.

همان‌طور که می‌بینید، عزت‌نفس پایین با مجموعه‌ای از مشکلات درون فردی و مرتبط با کار یا دیگر مشکلات همراه است. عزت‌نفس پایین می‌تواند منبع برخی از اختلالات روانی باشد.

اینکه عشق‌ورزی به خود را یاد بگیرید، شما را از بیماری ذهنی محافظت می‌کند. در واقع، عزت‌نفس پایین ابتلا به افسردگی، اضطراب، اختلالات غذا خوردن و همین‌طور اختلالات مرتبط با تصویر بدن را آسان‌تر می‌کند (برای افزایش عزت نفس خود این کتاب را بخوانید.

در افراد مسن‌تر، عزت‌نفس پایین با سلامتی پایین، معلولیت و اضطراب بیش‌تر، افسردگی و درد بیش‌تر مرتبط است. علاوه‌براین، عزت‌نفس پایین می‌تواند فاکتور خطرناکی برای خودکشی باشد. بااین‌حال، در هر مورد، یکی از فاکتورهای بسیاری است که دلیل اصلی را ایجاد می‌کند. این یعنی مثلاً عزت‌نفس به‌تنهایی مسئولِ اختلال غذا خوردن نیست!

راه های افزایش عزت نفس چیست؟
بخوانید

پنج توصیه برای عشق‌ورزی به خود :

یادگیری عشق‌ورزی به خود ارتباط تنگاتنگی با عزت‌نفس دارد. می‌توانید از مجموعه‌ای از استراتژی‌ها که در ادامه بیان می‌کنیم برای بهبود آن استفاده کنید:

برای عشق‌ورزی به خود به‌طور مثبت با خودتان صحبت کنید

یادگیری عشق‌ورزی به خود ارتباط تنگاتنگی با عزت‌نفس داردروشی که با خودتان صحبت می‌کنید پیامدهایی دارد. اگر به‌طور مداوم خودتان را نقد و سرزنش می‌کنید، احساس بدی خواهید داشت؛ اما اگر با خودتان با احترام و با آگاهی از زبانی که استفاده می‌کنید رفتار کنید، خیلی حس بهتری تجربه خواهید کرد.

قضاوت خودتان به‌طورجدی، شما را از رشد و پیشبرد بازمی‌دارد. مهم است که یاد بگیرید جنبه‌های مثبت خودتان را ببینید و به خاطرشان شاد باشید و همین‌طور نقاط ضعف خود را بپذیرید. تلاش برای تغییر آن‌ها برای بی‌نقص و کامل شدن دقیقاً مثل این می‌ماند که وانمود کنید انسان نیستید. درواقع، تغییر فقط زمانی ممکن است که آن‌ها را بپذیرید.

برای عشق‌ورزی به خود از روح و جسم خود مراقبت کنید

جسم و روح نمی‌توانند از همدیگر جدا شوند. چیزی که برای یکی از آن‌ها خوب باشد برای دیگری هم خوب است. این یعنی، مراقبت از خودتان، هم فیزیکی و هم روحی، به تندرستی منجر می‌شود.

یک رژیم متعادل، خواب شب خوب، ورزش هفتگی، گوش‌دادن به موسیقی خوشایند، قدم‌زدن در طبیعت و یا صرف شام رمانتیک با شخصی که برایتان مهم است، بخشی از چیزهایی هستند که باعث ایجادِ حس بهتر در شما می‌شوند. فعالیت یا تفریحی انجام دهید که جسم و روح شما را تغذیه می‌کند.

عشق را در قلب خود جستجو کن
بخوانید

برای عشق‌ورزی به خود بجای تنبیه کردن خودتان درباره‌ی اشتباهات، با آنها مثل فرصت‌های یادگیری برخورد کنید

وقتی اشتباهی مرتکب شدید، تنبیه‌کردن خودتان بیهوده است. همه‌ی ما مرتکب اشتباه می‌شویم و باید آن‌ها را به‌عنوان بخشی از زندگی‌مان قبول کنیم. بله، البته که اشتباه نکردن خیلی هم بهتر است اما اینکه وانمود کنید شما هرگز اشتباه نمی‌کنید، دروغ گفتن به خودتان است.

در پشتِ هر اشتباهی درسی نهفته است، فرصتی برای یادگیریِ اینکه چیزها را به‌طور متفاوت انجام دهید. خیلی بهتر است که روی آن درس تمرکز کنید بجای اینکه خودتان را به خاطر آن کتک بزنید.

یادگیریِ عشق‌ورزی به خود ، یادگیری از اشتباهات و استخراج کردن درس‌های پنهان از هر یک از آن‌ها را شامل می‌شود.

برای عشق‌ورزی به خود از استفاده از جملات متناقض دست‌بردارید

پیام متناقض درواقع هم تعریف است و هم انتقاد. برای افرادی با عزت‌نفس پایین بسیار متداول است که این کار را انجام دهند. مثلاً، پیام متناقض می‌تواند “تو اینکارو واقعاً خوب انجام دادی، اما خیلی خیلی هم طولِش دادی” باشد.

از این جملات متناقض دست‌بردارید و آن‌ها را به جملات قدردانی از خودتان تبدیل کنید. انتقاد را رها کنید. مثلاً، “من نسبت به کاری که انجام دادم واقعاً احساس خوبی دارم.”

هفت نشانه رنج عاطفی حل‌نشده
بخوانید

برای عشق‌ورزی به خود به مکان‌های سالم بروید، روابط سالم برقرار کنید و فعالیت‌های سالم انجام دهید

عشق‌ورزی به خود یک مهارت است

مکان‌های سالم، فضاهایی هستند که شما در آنجا احساس آرامش و لذت از زنده‌بودن را بازمی‌یابید. می‌تواند پارک، دریا، کوهستان و … باشد. اگر هم در منزل هستید، پیرامونتان را با چیزهایی که برایتان خوشایند و مفید هستند اشباع کنید. در صورت نیاز، منزل خود را مجدداً سازمان‌دهی کنید. از برخی جنبه‌ها، به تنظیم مجدد زندگی‌تان کمک خواهد کرد.

افراد سالم کسانی هستند که حضور و مشارکتشان به شما انرژی و صلح هدیه می‌دهد. با افرادی ارتباط داشته باشید که با آن‌ها احساس راحتی دارید. از روابط سمی دوری‌کنید.

از طرف دیگر، فعالیت‌های سالم، فعالیت‌های خوشایندی هستند که به شما قدرت لازم برای مقابله با استرس در زندگی روزانه می‌دهند. مطالعه‌ی یک کتاب خوب، تماشای فیلم، ورزش کردن یا استراحت ازجمله‌ی این فعالیت‌ها به شمار می‌روند.

همان‌طور که می‌بینید، یادگرفتن عشق‌ورزی به خود واجب است؛ اما مثل همه‌ی مهارت‌ها، تعهد می‌طلبد. پشتیبانی، مراقبت کردن و ارزش نهادن به خودتان برای داشتن سلامت عاطفی خوب ضروری است. این‌ها ابرازهایی برای ساختنِ یک زندگی شادند.

آیا شما نیز در طول روز تکنیک‌های عشق‌ورزی به خود را تمرین می‌کنید؟ شما میتوانید دانش و تجربیات خود را با دیگر خوانندگان فکر بنیان در میان بگذارید.

ترجمه شده توسط خانم شیرین طاهری

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.