اختلال انفجاری متناوب (Intermittent Explosive Disorder)

اختلال انفجاری متناوب با طغیان های عود کننده که نشان دهنده ی عدم توانایی در کنترل تکانه های پرخاشگری می باشد و با یکی از این موارد همراه است. 1-پرخاشگری کلامی یا بدنی به طور متوسط هفته ای دوبار که به مدت 3 ماه ادامه داشته باشد. 2-طغیان رفتاری به صورت صدمه یا تخریب اموال یا حمله ی بدنی به صورت وارد کردن جراحت جسمانی به افراد یا حیوان طی مدت 12 ماه. میزان واکنش فرد به محرک ها متناسب با آن نمی باشد که این طغیان ها بدون برنامه ریزی و بدون داشتن هدف قابل لمسی روی می دهد. این اختلال در عملکرد جنبه های مهم زندگی ناراحتی بالینی ایجاد می کند. افراد در صورت وجود نشانه ها و سن تقویمی حداقل 6 سال تشخیص این اختلال را می گیرند. طغیان ها معمولا کمتر از 30 دقیقه دوام دارند  و در پاسخ به تحریک جزئی دوست صمیمی یا همکار روی می دهد.

سابقه ی آسیب جسمانی یا هیجانی در دوهه ی اول زندگی، ژنتیک، نابهنجاری های سرتونرژیک و مناطق کناری و قشر پیش حدقه ای و واکنش زیاد بادامه به محرک های خشم از جمله عوامل دخیل در این اختلال هستند.

میزان شیوع این اختلال 2/7 درصد است و در بین افراد جوان در مقایسه با افراد مسن شیوع بیشتری دارد.

در اواخر کودکی یا نوجوانی شروع رفتار پرخاشگری و تکانشی شایع تر است و شروع آن برای اولین بار بعد از 40 سالگی خیلی نادر است. روند آن دوره ای با دوره های طغیان پرخاشگری تکانشی، مزمن و مداوم می باشد.

پرخوری عصبی (Bulimia Nervosa)
بخوانید
  • اختلالات افسردگی
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات مصرف مواد
  • اختلال شخصیت ضداجتماعی
  • اختلال شخصیت مرزی
  • اختلال لجبازی و نافرمانی
  • اختلال سلوک
  • اختلال کمبود توجه/بیش فعالی
  • درمان شناختی-رفتاری
  1. شناسایی موقعیتی که منجر به پاسخ تهاجمی می شود.
  2.  مدیریت خشم و کنترل پاسخ های نامناسب با استفاده از تکنیک هایی مانند آموزش آرام سازی، تفکر متفاوت در مورد شرایط (بازسازی شناختی) و یادگیری مهارت های مقابله.
  • دارو درمانی

به زودی

به زودی

به زودی

یک مرد 31 ساله با افکار صدمه، پس از اینکه همسرش او را ترک کرد خلقش به شدت پایین آمد و افکار خودکشی از ذهنش عبور می کرد. یک شب که در حال موتور سواری بود تصادف کرد و در اثر آن جراحت هایی روی بدنش بوجود آمد. او طمع و بوی خون خود را دوست داشت. بعد از فهمیدن این موضوع شیشه ها را خورد می کرد و با آن ها خراش هایی روی بدن خود ایجاد می کرد. با دیدن خون خود و خوردن آن احساس آرامش به او دست می داد. عمق جراحت های خود را زیاد می کرد در حدی که از درد فریاد می کشید و با این کار احساس برانگیختگی و تنش او کم می شد. رفتارهای او غیر معمول بود و باعث شد در بیمارستان بستری شود. او اضهار داشت که زمانی آرامش می یابد که بتواند خشم و ظغیان های خود را با این اعمال تخلیه کند. در بیمارستان هم با دیگران رفتارهای خشونت آمیزی داشت که بعد از 15 تا 30 دقیقه این رفتار ها فروکش می شد. برای این اعمال خود دلیلی را بیان نمی کرد با این حال همه ی آن ها را به یاد داشت. در دانشگاه نیز در اعتراضات دست به اعمال خشونت باری می زد و یکی از افراد مخالف را با چاقو زخمی کرد. هیچ سابقه بیماری جسمی و روان پزشکی نداشت.

اختلالات برانگیختگی خواب بدون حرکت سریع چشم (Non-Rapid Eye Movment Sleep Arousal Disorder)
بخوانید

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.