اختلال دلبستگی واکنشی (Reactive Attachment Disorder)

اختلال دلبستگی واکنشی در اوایل کودکی مشخص می شود. در این کودکان دلبستگی بین کودک و بزرگسال مراقبت کننده به شدت رشد نایافته است. آن ها توانایی برقراری دلبستگی های انتخاب را دارند. اما به علت فرصت های محدود در اوایل رشد، این رفتارها جلوه نمی کند. آن ها وقتی ناراحت هستند، برای تسلی و محبت از طرف مراقبت کننده تلاش مداومی نمی کنند. همچنین به تلاش های دلجویی مراقبت کننده ها کم پاسخ می دهند. این کودکان توانایی تنظیم هیجانات خود را ندارند. هیجانات منفی خود را به صورتی بروز می دهنند که قابل توجیه نیست. این اختلال سبب سناختی مشترکی با غفلت اجتماعی دارد. اغلب با تاخیرهای رشدی، مخصوصا تاخیر هایی در زبان و شناخت اتفاق می افتد. ویژگی های دیگر رفتارهای قالبی و سوءتغذیه می باشد.

یکی از عوامل مهم در سبب شناسی اختلال دلبستگی واکنشی عدم توجه به نیازهای کودک می باشد.این در صورتی است که  افسردگی، سن پایین و مشکلات مربوط به مصرف مواد در مادران این کودکان دیده می شود.

علائم مشاهده شده ممکن است به علت ژن ها باشد. علائم آن احتمالا توسط منابع دیگر از دلبستگی دوران کودکی ایجاد می شود و ممکن است RAD به عنوان “اختلال دلبستگی” نامشخص باشد. شواهد بدی وجود دارد که نشان می دهد که دلبستگی دلیل واقعی RAD است.

شیوع این اختلال مشخص نمی باشد. این اختلال اغلب در کودکانی که در نهاد ها پرورش یافته اند از قبل دیده می شود. روی هم رفته این اختلال به ندرت دیده می شود.

اختلال شخصیت افسرده (Depressive personality disorder)
بخوانید

شرایط غفلت اجتماعی معمولا در چند ماه اول زندگی این کودکان بر می گردد. ویژگی های بالینی این اختلال بین 9 ماهگی و 5 سالگی آشکار می شوند. عدم وجود رفتار های دلبسته یا کم رنگ بودن آن در طول این دامنهٔ سنی آشکار می شوند. علائم این اختلال در محیط های بهنجار، حداقل چند سال طول می کشد.

علائم مربوط به غفلت مانند تاخیرهای شناختی و زبانی، رفتارهای قالبی، بیماری های جسمانی نظیر سوئتغذیه شدید اغلب با اختلال دلبستگی واکنشی رخ می دهد.

درمان های موجود برای RAD تمایل به درمان های مبتنی بر دلبستگی است. شاید بیشترین آگاهی از این درمانها، درمان نگه داشتن (holding therapy) است که همچنین به عنوان درمان سرکش یا درمان خشم شناخته می شود.این درمان توسط درمانگر یا یک مراقب بهداشتی است که از نظر جسمی کودک را مهار می کند. انتظار می رود که کودک از طیف وسیعی از احساسات عبور کند تا زمانی که نتواند مقاومت کند.

در درمان Rebirthing  را با گذاشتن بدن کودک بر روی بالش آن ها را تحت فشار می گذارند و یک پتو را در اطراف سرش تا رحم را شبیه سازی کنند. او گفته شد که در برابر بالش ها و پتو ها فشار بیاورد تا دوباره تولدش را دوبارهشبیه سازی کنند. انجمن روانپزشکی آمریکا و آکادمی آمریکایی روانپزشکی کودکان و نوجوانان در استفاده از این روش درمان و تکنیک های rebirthing به درمانگران توصیه می کنند که در انجام آن احتیاط کنند. چنین تکنیک هایی به عنوان علوم شبیه سازی در نظر گرفته شده و شواهدی وجود ندارد که نشانه های مرتبط با اختلال دلبستگی واکنشی را کاهش دهند.

اختلال آگورافوبی (Agoraphobia Disorder)
بخوانید

انتقال این کودکان به محیط های بهنجار، خانواده درمانی، بازی درمانی و آموزش در زمینه شناختی و زبان از جمله درمان های این اختلال می باشد.

به زودی

به زودی

به زودی

تانیا دختر 4 ساله ای بود که به درخواست مادر بزرگ و پدر بزرگش به یک روانپزشک کودک مراجعه کردند. خانواده ی او سال هاست که هرویین مصرف می کردند. سازمان حمایت از کودکان به مادر بزرگ و پدر بزرگ او اطلاع دادند که والدین او را دستگیر کردند. تانیا در پرورشگاه تحت مراقبت بود. بعد از پیدا کردن مادر بزرگ و پدربزرگش او را به آن ها سپردند. آن ها متوجه مشکالات ارتباطی تانیا شدند.

او به درخواست اطرفیانش برای بازی و یا نزدیک شدن بی اعتنایی می کند. او در پاسخ به اطرافیانش گاهی آن ها را می راند و گاهی طوری نشان می داد که می خواهد به آن ها نزدیک شود.آن ها متوجه شدند که والدین او در کودکی گاهی تانیا را به دوستان خود که مواد هم مصرف می کردند می سپردند. اغلب توجه چندانی به او نداشتند. پس از معاینه متوجه مشکلات او در تاخیر زبان و ارتباط اجتماعی شدند. تمایل به اجتناب از موقعیت های اجتماعی بود. در صورت عدم امکان اجتناب دچار اضطراب می شد.

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکربنیان

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.