اختلال هیپوونتیلاسیون مرتبط با خواب (Sleep-Related Hypoventilation Disorder)

اختلال هیپوونتیلاسیون مرتبط با خواب با دوره های کاهش تنفس و سطوح بالای CO2 در خواب نگاری چند بعدی مشخص می شود. این اختلال به سه صورت دیده می شود. 1-هیپوونتیلاسیون بدون علت مشخص (ناشی از اختلالی نیست و به راحتی تشخیص داده می شود)، 2-هیپوونتیلاسیون لثوی مرکزی مادرزادی (این اختلال نادری است که قبل از تولد تنفس سطحی داشته یا هنگام خواب وقفه ی تنفسی یا کبودی دارد) و 3-هیپوونتیلاسیون مرتبط با خواب همزمان (این نوع فرعی به عنوان پیامد بیماری جسمانی مانند اختلال ریوی، اختلال عصبی-عضلانی یا قفسه سینه، داروها و چاقی می باشد).

 در افرادی که ضعف دیافراگم دارند دوره های اورتوپنی (توانایی تنفس فقط در حالت نشسته و قائم) اتفاق می افتد. ممکن است بعد از بیداری، سردرد هایی داشته باشند. در طول خواب دوره های تنفس سطحی، تنفس سطحی وقفه انسدادی در خواب یا وقفه ی مرکزی در خواب وجود داشته باشد. فشار خون ریوی، نارسایی قلبی سمت راست و کزکاری عصبی-شناختی می تواند از جمله پیامد های نارسایی در تهویه باشد، که با پیشرفت آن نابهنجاری گاز خون منجر به بیداری شود. افسردگی، برانگیختگی مکرر، خواب آلودگی مفرط، بی خوابی و سردرد های صبحگاهی از دیگر نشانه های این اختلال می باشد.

مصرف دارو های کند ساز دستگاه عصبی مرکزی، نارسایی عصبی مراکز مسول کنترل تهویه، اختلال ریوی، اختلال عصبی-عضلانی یا قفسه ی سینه (اختلال عصب رسانی حرکتی تنفسی یا کارکرد عضله ی تنفسی بر تنفس، که شامل بیماری های صدمه نخاع شوکی، فلج دیافراگمی، نشانکان لامبرت-ایتون، نشانگان پست پولیو و نشانگان شارکو-ماری-توت می باشد)، کم کاری تیروئید و اختلال در ژن مسول رشد دستگاه عصبی خودمختار رویانی از عوامل موثر در ایجاد این اختلال می باشند.

اختلال قماربازی: هر آنچه که نیاز است بدانید
بخوانید

شیوع نوع فرعی مرتبط با خواب بدون علت مشخص این اختلال در بزرگسالان بسیار نادر است. همچنین میزان شیوع نوع فرعی لثوی مرکزی مادرزادی هم مشخص نیست و به نظر می رسد که نادر باشد. نوع فرعی مرتبط با خواب همزمان نسبت به این دو نوع شایع تر می باشد.

روند نوع فرعی مرتبط با خواب بدون علت مشخص این اختلال کند می باشد، اما در صورتی که همزمان با اختلالت دیگر مثل بیماری ریوی انسدادی مزمن، اختلالات عصبی-عضلانی و چاقی روی دهد، شدت بیماری بر شدت اختلال زیربنایی تاثیر می گذارد و با پیشرفت آن، اختلال هم پیشرفت می کند. عوارضی مانند فشار خون ریوی، بی نظمی های قلب، برانگیختگی مکرر، کزکاری عصبی-شناختی و نارسایی تنفسی با افزایش شدت نابهنجاری های گاز خون ایجاد می شود.  نوع فرعی لثوی مرکزی مادرزادی با تنفس سطحی، نامنظم یا نبود آن به هنگام تولد بروز می کند. این اختلال می تواند در طول نوباوگی، کودکی و بزرگسالی آشکار شود. این کودکان اغلب صورتی کوتاه تر از عرض خود دارند.

درمان انواع فرعی این اختلال اغلب شامل درمان عوامل زمینه ای مانند چاقی، مشکلات تیروئید یا انسداد مجاری هوا می شود. داروهایی که به عنوان محرکهای تنفسی شناخته می شوند ممکن است به تصحیح مسیرهای باریک کمک کنند. در برخی موارد ممکن است با دستگاه  فشار مثبت جریان هوای مواوم (CPAP) یا فشارمثبت جریان هوای دو تنظیمه (BPAP) درمان شود.

اختلال حمله ی خواب (Narcolepsy Disorder)
بخوانید

به زودی

به زودی

به زودی

به زودی

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.