اختلال سلوک (Conduct Disorder)

اختلال سلوک با الگوی مکرر و مداو رفتار که منجر به نقض حقوق اساسی دیگران، هنجار ها و مقررات عمده ی اجتماعی متناسب با سن  می شود، و وجود حداقل 3 ملاک در 12 ماه گذشته برای تشخیص این اختلال لازم است. ملاک ها عبارتند از:

  • پرخاشگری یا افراد و حیوانات : 1-قلدری با دیگران و تهدید آن ها، 2-شروع اغلب دعواها، 3-استفاده از سلاح، 4-بی رحم بودن با دیگران از نظر جسمانی، 5-بی رحم بودن با حیوانات از نظر جسمانی، 6-دزدی کردن هنگام روبرو شدن با قربانی و 7-وادار کردن کسی به فعالیت جنسی
  • تخریب اموال : 8-آتش افروزی عمدب با قصد صدمه  ی جدی وارد کردن، 9- تخریب عمدی اموال دیگران
  • فریبکاری یا دزدی : 10- به زور وارد خانه، ساختمان یا اتومبیل کسی شدن، 11-اجتناب از تعهدات و دروغ گفتن برای به دست آوردن کالا یا مساعدت و 12-دزد کردن بدون روبرو شدن با قربانی
  • تخلفات جدی از مقررات : 13- بیرون ماندن از خانه هنگام شب با وجود ممنوعیت های والدین که قبل از 13 سالگی شروع می شود، 14-در طول شب حداقل 2 بار از خانه ای که با والدین یا جانشین والدین زندگی می کرده، یا حداقل یک بار فرار از خانه بدون برگشتن برای مدت طولانی، 15-معمولا از مدرسه فرار می کرده که قبل از 13 سالگی شروع می شود.

این اختلال عملکرد فرد را در زمینه های مهم زندگی دچار مشکل می کند. در صورتی که فرد 18 ساله یا بزرگتر باشد، ملاک ها برای تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی برآورده نمی شود. این اختلال به 3 صورت شروع می شود که شامل شروع کودکی (حداقل یک نشانه قبل از 10 سالگی)، شروع نوجوانی (هیچ نشانه ای قبل از 10 سالگی ندارند) و شروع نامشخص (ملاک ها جهت تشخیص این اختلال وجود دارند اما اطلاعات کافی جهت تعیین اینکه اولین نشانه ا قبل یا بعد از 10 سالگی بوده است ندارد).

اختلال افسردگی مداوم یا افسرده خویی (Persistent Depressive Disorder Or Dysthymia)
بخوانید

در نوع شروع کودکی افراد مبتلا غالبا پسر هستند و پرخاشگری بدنی نسبت به دیگران، روابط معیوب با همسالان، احتمال وجود اختلال لجبازی و نافرمانی و وجود نشانه هایی برای تشخیص این اختلال قبل از بلوغ از جمله ویژگی آن ها می باشد. برخی از افراد مبتلا به این نوع همزمان از اختلال کمبود توجه/بیش فعالی یا مشکلات عصبی-رشدی رنج می برند. این افراد بیشتر از کسانی که به نوع شروع در نوجوانی مبتلا هستند تا بزرگسالی اختلال سلوک مداوم خواهندداشت.

افراد مبتلا از نوع شروع در نوجوانی رفتار های پرخاشگری کمتری دارندو روابطشان با همسالان بهنجارتر است. افراد پرخاشگر که به این اختلال مبتلا هستند، به خصوص درموقعیت های مبهم مقاصد دیگران را خصمانه تر و تهدید کننده تر از آنچه که واقعا هست برداشت می کنند و این واکنش خود را معقول و موجه می دانند. ویژگی های شخصیت صفت تهیج پذیری منفی و خویشتن داری ضعیف مانند تحمل ناکامی کم، تحریک پذیری، طغیان های خشم، سوءظن، بی تفاوتی به تنبیه، هیجان خواهی و بی باکی معمولا همزمان با این اختلال می باشد. سوء مصرف مواد، اندیشه پردازی های خودکشی، اقدامات خودکشی و به انجام رساندن آن در این افراد وجود دارد.

این اختلال را می توان با هیجانات اجتماع گرایانه ی محدود نیز مشخص کرد به طوری حداقل 2 مورد را در مدت حداقل 12 ماه در روابط و موقعیت های متعدد بروز دهد. به طوری که این ویژگی ها الگوی عملکرد میان فردی و هیجانی معمول فرد را در این مدت منعکس می کند. ویژگی ها شامل فقدان پشیمانی یا احساس گناه، سنگدلی-فقدان همدلی، بی اعتنایی به عملکرد و عاطفه ی سطحی یا معیوب می باشند.

اختلال رفتار خواب با حرکت سریع چشم (Rapid Eye Movement Sleep Behavior Disorder)
بخوانید

خلق و خوی دشوار و کنترل نشده ی کودک، هوش پایین مخصوصا هوشبهر کلامی، طرد و غفلت والدین، روش های فرزند پروری بی ثبات، انضباط خشن، بهره کشی جسمی یا جنسی، نظارت نکردن، تغییرات مکرر مراقبت کنندگان، خانواده بزرگ، تبهکاری والدین، آسیب روانی خانواده، طرد همسالان، معاشرت با گروه همسال بزهکار، میزان کند بودن استراحت قلب، کاهش شرطی شدن ترس خودمختار مانند رسانایی کم پوستی و کژکاری مناطقی در مغز که با تنظیم و پردازش عاطفه در ارتباط است، همگی از عوامل موثر در این اختلال می باشند.

شیوع یک ساله ی این اختلال بین 2 تا 10 درصد می باشد و میانگین آن 4 درصد است. میزان شیوع آن از کودکی تا نوجوانی افزایش می یابد و در مردان در مقایسه با زنان بالتر می باشد.

شروع این اختلال ممکن است در سال های پیش دبستانی باشد اما اولین نشانه ها اغلب در اواسط کودکی تا نوجوانی بروز می کند. پیش درآمد این اختلال از نوع کودکی، اختلال لجبازی و نافرمانی می باشد. امکان تشخیص این اختلال در بزرگسالی وجود دارد اما نشانه های آن در کودکی یا نوجوانی آشکار شده و شروع آن بعد از 16 سالگی نادر است. روند آن بعد از شروع متغیر می باشد. در اغلب افراد این اختلال در بزرگسالی برطرف می شود. معمولا افرادی در نوجوانی مبتلا شده اند و آن هایی که نشانه ای خفیفی دارند، در بزرگسالی به سازگاری کافی در زمینه ی شغلی و اجتماعی خواهند رسید.

شروع زود هنگام آن پیش آگهی بد و با خطر احتمال بروز رفتار تبهکارانه، اختلال سلوک و اختلالات مرتبط با مواد همراه است. افراد مبتلا در معرض خطر اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی، اختلال استرس پس از آسیب، اختلالات کنترل تکانه، اختلالات روان پریشی، اختلالات نشانه ی جسمانی و اختلالات مرتبط با مواد قرار خواهند گرفت. رفتاری بیمارگون با گذشت زمان شدت بیشتری پیدا می کنند. افراد مبتلا وقتی به بزرگسالی می رسند ممکن است تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی را بگیرند.

اختلال بی اختیاری دفع (Encopresis Disorder)
بخوانید
  • اختلال شخصیت ضد اجتماعی
  • اختلالات مرتبط با مواد و اعتیاد آور
  • خانواده درمانی
  • درمان شناختی-رفتاری
  • آموزش والدین
  • درمان جند سیستمی

به زودی

به زودی

به زودی

یک پسر 11 ساله برای ارزیابی تشخیصی و درمان به بیمارستان کودکان مراجعه کرد.او منزوی بود و در مدرسه نیز ارتباط محدودی داشت. در خانواده قوانینی که توسط والدین برای او گذاشته شده بود را زیر پا می گذاشت و مشکلات رفتاری داشت. توصیف مادرش از او پسری مشکل ساز بود که در مدرسه هم رفتارهای نامناسبی داشت. اغلب هنگام تدریس در کلاس برای دیگران مزاحمت ایجاد می کر د. او در تلاش بود تا با همکلاسی های خود ارتباط برقرار کند ولی موفق نبود. رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی توسط معلمان مدرسه گزارش شده بود. بازی های او و واکنش های او اغلب نامناسب بود و باعث ترس دیگران می شد، به طوری که اعضای بدن حیوانات را قطع می کرد. او نیز به تخریب اشیا  و آتش سوزی می پرداخت.

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.