ارتباط بین بیماری‌های ویروسی با آلزایمر – یک پژوهش توسط محققان دانشگاه منچستر و ادینبرو از وجود یک ارتباط میان ابتلا به بیماری‌های ویروس “هرپس” و ابتلا به بیماری مرموز آلزایمر پرده برداشت.

به گزارش از ایسنا ، بیماری آلزایمر یکی از اسرارآمیزترین و ویرانگرترین بیماری‌های روانی است. با این حال، گزارش‌های جدیدی از چندین گروه از محققان، حاکی از یافتن یک ارتباط غیرمنتظره است که می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بیماری آلزایمر را بهتر بشناسند.

دانشمندان دانشگاه‌های منچستر و ادینبرو تجزیه و تحلیل بیشتری روی یک مطالعه تایوانی انجام دادند که منجر به کشف یک ارتباط بین عفونت ویروس تب‌خال(herpes) و بیماری آلزایمر شد.

مقاله اصلی تایوانی افرادی که از عفونت شدید تب‌خال رنج می‌بردند و سپس با داروهای ضد ویروسی بسیار قوی درمان شده بودند را تحت نظر گرفته بود.

حضور ویروس‌ها در مغز با ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط دانسته شده است.

نتایج حاصل از آزمایشات بافت مغز از نزدیک به ۱۰۰۰ نفر نشان داد که دو نوع از ویروس “هرپس” در مغز افراد مبتلا به آلزایمر بسیار بیشتر از مغز افراد سالم است.

با این حال، دانشمندان این موضوع را به دو دسته؛ ویروس‌ها احتمالا یک عامل فعال‌کننده آلزایمر هستند یا اینکه مغز افراد مبتلا به آلزایمر در معرض و مستعد آلودگی است، تقسیم کردند.

سام گاندی، استاد پزشکی اعصاب در دانشکده پزشکی ایکانی نیویورک و سرپرست این مطالعه گفت: ژنوم ویروسی در حدود ۳۰ درصد از مغزهای مبتلا به آلزایمر قابل تشخیص است و تقریبا در گروه کنترل غیرقابل کشف است.

این مطالعه همچنین نشان داد که حضور ویروس‌های “هرپس” در مغز می‌تواند فعالیت ژن‌های مختلف مرتبط با افزایش خطر آلزایمر را تحت تاثیر قرار دهد یا آنها را کنترل کند.

برچسبی که درمان آلزایمر را متحول می کند
بخوانید

دانشمندان به دنبال پیوند بین ویروس‌ها و زوال عقل نبودند. در عوض، آنها امیدوار بودند که ژن‌هایی را که به طور غیرعادی در مغز افرادی که در اولین مرحله آلزایمر هستند، فعال بودند، شناسایی کنند.

اما هنگامی که آنها بافت مغزی افراد مبتلا به مراحل اولیه آلزایمر را مطالعه کردند و آنها را با بافت مغزی افراد سالم مقایسه کردند، تفاوت‌های قابل‌توجهی در فعالیت ژن‌های انسانی پیدا نشد، اما در ژن‌های متعلق به دو نوع ویروس “هرپس” به نام‌های HHV6A و HHV7 فعالیت غیرهادی دیده شد و دریافته شد که فراوانی ویروس‌ها با افراد مبتلا به اختلال دمانس ارتباط دارد.

یکی از محققان گفت: ما به دنبال ویروس‌ها نبودیم، بلکه این ویروس‌ها بودند که خود را به ما نشان دادند.

گاندی گفت که این تیم با دیدن این نتایج شگفت زده شد و البته شکاک بود. به همین ترتیب مطالعه را با استفاده از دو بانک مغز دیگر تکرار کرد و در کل ۶۲۲ مغز با علائم آلزایمر و ۳۲۲ مغز سالم را مطالعه کرد و ژن‌های بسیار مشابه را شناسایی کرد.

وی افزود: ما تلاش کرده‌ایم که در تفسیر خود محافظه‌کار باشیم و نتایج را در سه بانک مغز مختلف تکرار کنیم. اما ما باید در نظر داشته باشیم که مغز بیمار این ژنوم‌های ویروسی را حمل می‌کند.

دانشمندان نمی‌توانند ثابت کنند که آیا ویروس‌ها به طور فعال در شروع بیماری دخالت می‌کنند یا خیر، اما آنها مکانیزم قابل قبولی برای اینکه این امر چگونه اتفاق می‌افتد، کشف کردند.

مشخص شده است که بعضی از ژن‌های تب‌خال، فعالیت‌های ژن‌های مختلفی از آلزایمر را تقویت می‌کنند.

تحریک مغزی جنایتکاران برای کاهش اعمال مجرمانه
بخوانید

دیوید رینولدز، افسر ارشد علمی تحقیقات آلزایمر بریتانیا گفت: مطالعات قبلی نشان داده‌اند که ویروس‌ها ممکن است با آلزایمر مرتبط باشند، اما این تجزیه و تحلیل دقیق از بافت مغز انسان، این راه را ادامه داد و رابطه بین ویروس‌ها و فعالیت ژن‌های دخیل در آلزایمر و همچنین تغییرات مغز، سیگنال‌های مولکولی و علایم مرتبط با این بیماری را نشان داد.

این ویروس‌ها خیلی خطرناک نیستند و شکل‌های رایج و معمولی تب‌خال هستند که تقریبا همه آن را حمل می‌کنند و به طور معمول هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این مطالعه به هیچ وجه نشان نمی‌دهد که بیماری آلزایمر مسری است و می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود و یا اینکه داشتن تب‌خال افزایش خطر ابتلا به زوال عقل را به دنبال دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که خواب کم کیفیت می‌تواند خطر آلزایمر را افزایش دهد.

در حال حاضر ۸۵۰ هزار نفر مبتلا به زوال عقل در بریتانیا زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به یک میلیون و تا سال ۲۰۵۰ به ۲ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

به رغم صدها آزمایش دارویی برای درمان آلزایمر طی دهه گذشته، هنوز درمان موثری یافت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.