درجه بندی اضطراب همیلتون

مقیاس درجه‌بندی هامیلتون شامل 14 مورد بوده و هر مورد در ارتباط با علائم خاص اضطراب می‌باشد. در این آزمون که توسط درمانگر نمره گذاری می‌شود ، هر مورد 5 رتبه داشته که حسب شدت علائم از صفر تا 4 نمره می‌گیرد. صفر نشان دهنده عدم وجود آن علامت و 4 نشان دهنده شدت همان علامت در بیمار می‌باشد. این مقیاس توسط یک فرد مصاحبه‌گر ، درجه‌بندی می‌شود. هامیلتون اطلاعات لازم برای تکمیل این پرسشنامه را از طریق مصاحبه ، تاریخچه ، وابستگان ، و مشاهده به دست می‌آورد. این مقیاس طیف وسیعی از علائمی را در برمی‌گیرد که معمولاً به‌عنوان علائم یک حالت اضطرابی تشخیص داده می‌شوند. این علائم عبارت‌اند از : خلق مضطرب ، تنش ، ترس ، بی‌خوابی ، اشکال در تمرکز ، خلق افسرده ، تنش عضلانی (تیک، یا لرزش) ، وضع جسمی عمومی ، علائم قلبی – عروقی ، علائم تنفسی ، علائم معده‌ای – روده‌ای ، علائم مربوط به دستگاه ادراری – تناسلی و علائم جسمی دیگر ( خشکی دهان، عرق کردن ) و رفتار حین مصاحبه

این مقیاس در سال‌های بین 1960 و 1967 توسط ماکس هامیلتون ساخته شده و برای ارزیابی شدت اضطراب جزو مقیاس‌های بالینی قرار گرفت. در حال حاضر این آزمون از شناخته شده ترین آزمون‌های اضطراب محسوب می‌شود

ماکس هامیلتون

در تحقیقاتی که برای محاسبه اعتبار و پایائی این مقیاس به عمل آمده ، همبستگی این پرسشنامه با پرسشنامه بک ،0/6؛ با 90- SCL،0/73 ؛ و با ارزیابی بالینی ، 0/77 ، گزارش شده است. ( بلاک و هرسن) (1) میز ، بولر ، فیلیپ، و هوسر (1988) گزارش کرده‌اند که همبستگی در حدود 0/65 بین علامت‌شناسی اضطراب و میزان خلق مضطرب وجود دارد.

مکانیسم های دفاعی در روانشناسی به چه معنا است؟
بخوانید

همبستگی همگرای خلق افسرده با این مقیاس 0/59 و 0/78 ، و همبستگی افتراقی خلق مضطرب با آن 0/25 و 0/60 گزارش شده است ، همبستگی بین مقیاس درجه‌بندی اضطراب هامیلتون و پرسشنامه اضطراب بک نیز برابر 0/51 می‌باشد.

پایائی این آزمون توسط حق‌شناس (1369) از طریق باز آزمائی (2) ، 0/81گزارش شده است.

خفیف: به‌طور نامنظم و برای مدت‌های کوتاهی این رفتار از مراجع مشاهده می‌شود.

متوسط: به‌طور منظم و بادوام و برای مدت‌های طولانی‌تری این رفتار از مریض مشاهده می‌شود و مراجع باید کوشش و تقلای زیادی برای کنار آمدن به این شکل به کار گیرد.

شدید: رفتار مورد نظر دائماً با مراجع همراه است و تمام زندگی او را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

خیلی شدید: شدت صفت یا رفتار مورد نظر به حدی است که باعث ناتوانی کامل مراجع در مواجهه با وظایف و فعالیت‌های روزمره او گردد.

برای دریافت پرسشنامه کلیک کنید

گردآوری و تنظیم: گروه پژوهشی فکربنیان

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.