مقیاس احتمال خودکشی

این پرسشنامه به‌منظور بررسی افکار خودکشی توسط آرون بک ساخته‌شده و دارای 19 پرسش است که هر پرسش از صفر تا دو نمره می‌گیرد، لذا نمرات افراد بین صفر تا 38 متغیر است. این مقیاس از روایی و پایایی بالایی جهت بررسی افکار خودکشی برخوردار بوده و هنجاریابی آن در ایران نیز به‌عمل‌آمده است . ارزیابی افکار خودکشی در فرد بر اساس نمره کسب شده توسط افراد به‌صورت فاقد افکار خودکشی (نمره 0 تا 3) ، دارای افکار خودکشی کم (نمره 4 تا 11) و دارای افکار خودکشی پرخطر (نمره 12 و بیشتر) خواهد بود.

هدف پرسشنامه احتمال خودکشی ، سنجش افکار خودکشی و ناامیدی در افراد است.

آرون بک

آلفای کرونباخ نمره کل در این مقیاس 0.93 و برای خرده مقیاس­ها هم در دامنه­ای از 0.62 تا 0.89 گزارش شده است و همچنین مشخص شده است که مقیاس به‌خوبی افراد خودکشی­گرا را از غیر خودکشی مجزا می­کند (کال و گیل ، ۲۰۰۲)؛ و در گروه­های نوجوانان هم از این مقیاس استفاده شده است ساختار چهار عاملی آن تأیید شده و اعتبار به روش آلفای کرونباخ برای کل سؤالات 0.91 گزارش شده است ( التز و همکاران ، ۲۰۰۷). در ایران در یک مطالعه بر روی نوجوانان از این مقیاس استفاده شده است و مشخص شده بین نمره این آزمون و نشانه­های افسردگی و اضطراب همبستگی وجود دارد و توانایی متمایز کردن نوجوانان مستعد خودکشی را دارد (شریفیان ، غلامعلی لواسانی ، اژه­ای، طارمیان ، امرانی، ۲۰۱۱). در این پژوهش آلفای کرونباخ برای نمره کل 0.86 بود.

پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (AMT)
بخوانید

سؤالات بر اساس یک مقیاس چهار درجه ­ای نمره­ گذاری می­شوند، پس از نمره­ گذاری به هر سؤال به‌صورت جداگانه نمره وزن­دار تعلق می­گیرد که این کار با هدف بالا بردن احتمال تشخیص خطر خودکشی انجام می­شود.

همیشه = 4 اکثر اوقات = 3 گاهی اوقات = 2 هیچ وقت = 1

نمره بین ۷۵-۱۰۰ به معنای خطر بالای خودکشی ، نمره ۵۰-۷۴ خطر متوسط و نمره ۲۵-۴۹ به معنای خطر کم خودکشی است.

 

برای دریافت پرسشنامه کلیک کنید

گردآوری و تنظیم: گروه پژوهشی فکربنیان

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.