رهایی از وابستگی

رهایی از وابستگی به دیگران در 4 گام

همین اول بگوییم که نوعی از وابستگی شدید وجود دارد که روان‌شناس‌ها به آن می‌گویند «اختلال شخصیت وابسته». در این نوع از وابستگی، تمام هم‌وغم آدم وابسته به این است که به یک نفر بچسبد و کل زندگی‌اش را به رفتارهای آن‌یک طرف مربوط کند. این افراد به‌محض اینکه کوچک‌ترین چیزی بشنوند که بوی طرد کردنشان را داشته باشد، چنان کولی‌بازی درمی‌آورند که بیاوببین. اگر بین خواننده‌های این سطرها چنین آدمی وجود داشته باشد، با خواندن این توصیه‌ها راه به‌جایی نمی‌برد. این توصیه‌ها بیشتر به درد آدم‌هایی می‌خورد که وابستگی خفیفی به دیگران دارند.

گام اول رهایی از وابستگی به دیگران:وابستگی­تان را بشناسید

ببینید اگر وابستگی دارید واقعاً از کدام نوع است. از طرف دیگر یادتان باشد که یک سطح کم از وابستگی اصلاً بد نیست. ما آدم‌ها اصلاً این‌جوری آفریده‌شده‌ایم که بدون کمک و دل‌بسته شدن به دیگران عمرمان پیش نمی‌رود. پس اگر وابستگی کمی دارید زیاد نگران نباشید. لازم به گفتن است که ممکن است یک نفر وابستگی‌های مختلفی را باهم تجربه کند و بااینکه در بحران‌هایی مثل سوگواری عزیزان طبیعی است که آدم به عزیزانش وابسته‌تر شود.

گام دوم رهایی از وابستگی به دیگران: وابسته نبودن را تصور کنید

فرض کنید کسی که خیلی به او وابسته هستید، اصلاً وجود ندارد. شاید حتی تصور این موضوع هم اضطراب­آور باشد اما همین‌که شما بتوانید در ذهنتان آن را بسازید، کم‌کم راه‌هایی به ذهنتان می‌رسد که بتوانید مستقل‌تر زندگی کنید. ضمن اینکه نبودن فردی که به او وابستگی دارید، لااقل در ذهنتان فاجعه‌آمیز نیست.

بیا باهم درباره افسردگی گفتگو کنیم!
بخوانید

گام سوم رهایی از وابستگی به دیگران: به‌تدریج وابستگی­تان را کم کنید

حالا دیگر به بخش عملی ماجرا رسیده‌ایم. یک برنامه عملی گام‌به‌گام برای خودتان طراحی کنید و هدفتان این باشد که در حد آدم‌های معمولی مستقل باشید. می‌توانید روز اول فقط از این شروع کنید که برای یک روز، یک زندگی نسبتاً مستقل داشته باشید و بعد، این‌یک روز را به 2 روز در هفته، 4 روز در هفته و یک هفته‌ی تمام افزایش دهید. یادتان باشد که در طول چندین و چند سال شما وابسته شده‌اید و به این راحتی نمی‌توانید از آن دل بکنید.

گام چهارم رهایی از وابستگی به دیگران: از متخصص‌ها کمک بگیرید

وقتی‌که وابستگی‌تان خیلی پیچیده و شدید باشد، معمولاً نمی‌تواند به‌تنهایی از دستش خلاص شوید. معمولاً نمی‌توانید به‌تنهایی از دستش خلاص شوید. در این مواقع، مشاوره گرفتن از یک روان‌شناس بالینی یا روان‌پزشک می‌تواند خیلی به شما کمک کند. فقط یادتان باشد که پیش روان‌شناس قلابی نروید. اول شماره‌ی نظام روان‌شناسی‌اش را از سایت سازمان روان‌شناسی و مشاوره چک کنید و بعد سفره‌ی دلتان را پیشش بازکنید.

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.