مشکلات یائسگی در بانوان

در ویدئوی مشکلات یائسگی در بانوان دکتر محبوبه فتح آبادی درباره ی یائسگی خانم ها و مشکلاتی که در این دوران دارند و سن و علائم و مراحل آن سخن می گوید.

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjI1NDE0NTc1NTMwMCUyMiUzRSUzQ3NjcmlwdCUyMHR5cGUlM0QlMjJ0ZXh0JTJGSmF2YVNjcmlwdCUyMiUyMHNyYyUzRCUyMmh0dHBzJTNBJTJGJTJGd3d3LmFwYXJhdC5jb20lMkZlbWJlZCUyRjBvUkw5JTNGZGF0YSU1QnJuZGRpdiU1RCUzRDU0MTQ1NzU1MzAwJTI2ZGF0YSU1QnJlc3BvbnNpdmUlNUQlM0R5ZXMlMjIlM0UlM0MlMkZzY3JpcHQlM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
توضیحات ویدئوی مشکلات یائسگی در بانوان

زنان با تعداد محدود و مشخصی تخمک به دنیا می آیند که در تخمدانها ذخیره می شود. تخمدانها هورمون های استروژن و پروژسترون تولید می کنند که قاعدگی و تخمک گذاری را تنظیم می نمایند. یائسگی در زنان زمانی اتفاق می افتد که تخمدانها دیگر هر ماه تخمک آزاد نمی کنند و قاعدگی رخ نمیدهد.

یائسگی زمانی است که نشانگر پایان دوره قاعدگی شماست. بعد از 12 ماه  قاعدگی نا منظم اتفاق می افتد.  یائسگی ممکن است در دهه 40 یا 50 رخ دهد ، اما میانگین سنی در ایالات متحده 51 سال است.

یائسگی یک فرایند بیولوژیکی طبیعی است. اما علائم جسمی مانند گرگرفتگی است و علائم عاطفی یائسگی ممکن است خواب شما را مختل کند ، انرژی شما را کاهش داده یا بر سلامت عاطفی تأثیر بگذارد. بسیاری از درمانهای مؤثر وجود دارد ، از تنظیم سبک زندگی تا هورمون درمانی.

یائسگی زنان بخشی طبیعی از فرایند افزایش سن است و سن یائسگی معمولا پس از چهل سالگی است. اما بعضی از زنان در اثر عواملی مثل عمل جراحی برداشن رحم (هیسترکتومی) یا در اثر صدمه دیدن تخمدانها زودتر یائسه می شوند. یائسگی اگر پیش از 40 سالگی اتفاق بیفتد عامل آن هر چه که باشد، یائسگی زودرس خوانده می شود.

علت یائسگی، نارسایی اولیه تخمدان است که در نتیجه آن هورمون استروژن که از تخمدان ترشح میشود، کاهش می یابد و میزان FSH  افزایش می یابد و همین تغییرات هورمونی سبب ایجاد یک سری علایم و عوارض در دوران یائسگی می شود.

اختلال هراس (وحشت زدگی)
بخوانید

یکی از مهم ترین عوارضی که در دوران یائسگی کلافه کننده است، به هم خوردن وضعیت خواب و بیداری در خانم ها ست اما این تنها بخشی از عوارض یائسگی است ؛ برای برخی زنان, یائسگی می تواند یک مرحله خوشایند در زندگیشان باشد. یائسگی به طور متوسط, به این معنی است که دوره های عادت ماهانه شما به طور کامل متوقف شده اند.

برای تهیه کتاب‌های روان‌شناسی به فروشگاه فکر بنیان مراجعه کنید.

مراحل یائسگی

یائسگی دو مرحله دارد:

۱- مرحله اول یا مرحله گذر از یائسگی یا مرحله پیش یائسگی: که در آن به دلیل اینکه آهسته آهسته هورمون استروژن کاهش می‌یابد، سیکل قاعدگی نامنظم می شود. ممکن است قاعدگی در بعضی ماه ها اتفاق نیفتد. این مرحله ادامه پیدا می کند تا آخرین پریود اتفاق بیفتد و بعد از آن دیگر قاعدگی رخ ندهد و فرد وارد مرحله یائسگی کامل شود.

۲- مرحله یائسگی کامل:  از هنگام آخرین پریود قاعدگی اگر به مدت یک سال هیچ قاعدگی و پریود دیگری رخ ندهد یعنی فرد وارد یائسگی کامل شده و دیگر پس از یک سال پریود نشدن، نباید خونریزی پریودی رخ دهد. علائم دراز مدت تر یائسگی شامل ، پوکی استخوان و بیماری های قلبی هستند.

 

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط