اختلال ملال پیش از قاعدگی (Premenstrual Dysphoric Disorder)

اختلال ملال پیش از قاعدگی با حداقل پنج نشانه در هفته ی آخر قبل از شروع قاعدگی مشخص می شود و چند روز یعد از شروع قاعدگی این نشانه ها رو به بهبود می روند و یا در هفته ی بعد از قاعدگی حداقل ناپدید شوند. نشانه ها شامل ناپایداری عاطفی محسوس (نوسانات خلقی، احساس غمگینی یا دم به گریه ی ناگهانی و حساسیت بیشتر به طرد)، تحریک پذیری یا خشم محسوس یا افزایش تعارض های میان فردی، خلق افسرده محسوس یا نا امید یا افکار محکوم کردن خود، اضطراب یا تنش محسوس و یا احساس کفری بودن، کاهش علاقه به فعالیت های معمول، مشکل در تمرکز، فقدان انرژی محسوس، تغییر در اشتها، پر خوابی یا بی خوابی، احساس از توان افتادن یا کنترل نداشتن و نشانه های جسمانی (التهاب یا ورم پستان، درد مفاصل یا عضله و احساس باد کردگی می باشد. این نشانه باید در اغلب چزخه های قاعدگی یک سال اخیر اتفاق افتاده باشد و در زمینه های مهم زندگی اختلال بوجود آورده باشد. هذیان ها و توهمات به صورت نادر برای این اختلال توصیف شده اند. برخی مرحله پیش از قاعدگی را دروه خطر برای خودکشی دانسته اند.

دقیقا چه چیزی باعث اختلال ملال پیش از قاعدگی می شود ناشناخته است، اما عوامل متعددی می توانند به این وضعیت کمک کنند از جمله تغییرات سیکل در هورمون ها که نشانه ها و علائم اختلال ملال پیش از قاعدگی با تغییرات هورمونی تغییر می کند و با حاملگی و یائسگی ناپدید می شوند. تغییرات شیمیایی در مغز به علت نوسانات سروتونین، یک ماده شیمیایی مغزی (انتقال دهنده عصبی) که به  افسردگی قبل از قاعدگی، همچنین خستگی، اشتها و مشکلات خواب منجر شود. برخی از زنان مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی شدید افسردگی ناشناخته ای دارند، گرچه افسردگی به تنهایی باعث ایجاد نشانه ها نمی شود. عوامل محیطی که با جلوه این اختلال مرتبط هستند شامل استرس، سابقه آسیب میان فردی، تغییرات فصلی و جنبه های اجتماعی-فرهنگی رفتار جنسی زن و نقش جنسیتی زن می باشد. توارث پذیری این اختلال بین 30 تا 80 درصد برآورد شده است.

اختلال شخصیت دوری گزین (Avoidant personality disorder)
بخوانید

میزان شیوع این اختلال در 12 ماه در زنانی کهه قاعده می شوند بین 1/8 تا 5/8 درصد می باشد. در ارزیابی دقیق تر این اختلال شیوع 1/8 درصد در زنانی است که نشانه های آن ها ملاک های کامل را بدون اختلال در زمینه های مهم زندگی می باشد و شیوع 1/3 درصد در زنانی است که نشانه های آن ها ملاک  ها را با اختلال کارکردی و بدون وقوع نشانه های همزمان اختلال روانی دیگر برآورد می سازند.

شروع این اختلال در هر سنی بعد از اولین قاعدگی می تواند اتفاق بیوفتد. نشانه ها بعد از یائسگی متوقف می شوند. نشانه های این اختلال باید در هفته ی قبل از قاعدگی در زمینه اجتماعی (اختلاف زناشویی و مشکلاتی در رابطه با فرزندان، اعضای دیگر خانواده یا دوستان)  یا شغلی اختلال قابل ملاحظه ای ایجاد کند.

  • دارو های ضد افسردگی
  • قرص های ضد بارداری
  • قرص های تنظیم هورمونی
  • داروهای ضد التهاب
  • مکمل های غذایی با کلسیم، ویتامین B6، منیزیم و ویتامین E
  • تغییرات غذایی کاهش مصرف قند، نمک، کافئین و الکل و افزایش مصرف پروتئین و کربوهیدرات
  • تکنیک های مدیریت ورزش و استرس

به زودی

به زودی

اختلال هیپوونتیلاسیون مرتبط با خواب (Sleep-Related Hypoventilation Disorder)
بخوانید

به زودی

سارا خانم 27 ساله ای که شاغل بود و خودش به درمانگاه سرپایی مراجعه کرده بود. شکایت او از نوسان خلقی اش بود که منجر به بهم خوردن رابطه اش با نامزدش شده بود. او گفت آخرین دعوای آن ها سر تاخیر کم نامزدش بود. او رابطه اش را تمام کرد ولی بعد از آن احساس گناه و اندوه داشت و خود را سرزنش می کرد. او سعی کرد دوباره به نامزدش برگردد ولی فرصتی به او نداد. بعد از آن ساعد دست چپ خود را برید و این کار را از دوران نوجوانی برای کم کردن اضطرابش انجام می داد. او می گفت نوسانات خلقی اش هر ماه به صورت  ناگهانی تکرار می شود با علائمی مانند تنش، میل به مشاجره، اضطراب، غمگینی و پشیمانی همراه است. در تمام روابط اجتماعی او مشکل بوجود آمده بود. بعد از احساس درماندگی تصمیم می گرفت که به دنبال درمان برود اما بعد از بهبود یافتن و رفع علائم این تصمیم را فراموش می کرد.

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.