بیماری روانی چیست؟

مقاله بیماری روانی چیست؟ درگذشته موضوع بیماری روانی با ترس و ابهام همراه بود. امروز ما به پیشرفت فوق‌العاده‌ای در فهم و به‌خصوص در توانایی خود در جهت عرضه درمان مؤثر و نتیجه‌بخش دست‌یافته‌ایم. اگرچه هنوز هم سؤالاتی در خصوص بیماری روانی بدون پاسخ باقی‌مانده است و مردم در این باب نیاز به کمک دارند.

  • بیماری روانی تا چه حد رایج است و چه تأثیراتی در جامعه دارد؟

به‌طور کل بیماری روانی رواج دارد و انواع خفیف‌تر آن رایج‌تر است. همه‌ساله 5/1 درصد از آمریکایی‌ها به اختلال روانی قابل‌تشخیص (ازنظر پزشکی) دچار می‌شوند، اگرچه بیماری شدید و مزمن آن‌چنان رایج نیست اما بااین‌وجود 3 درصد از مردم به آن مبتلا هستند. بسیاری از افراد مبتلابه اختلالات روانی به فعالیت‌های روزمره خود ادامه می‌دهند گرچه با صدمات و آسیب‌های گوناگونی روبرو خواهند شد. اخیراً هزینه‌های بسیاری برای بیماری‌های روان‌پزشکی ناشناخته پرداخت می‌شود، به همین دلیل هزینه‌های درمان پزشکی افزایش‌یافته است.

  • عوامل بیماری روانی چیست؟

عوامل دقیق اختلالات روانی ناشناخته است؛ اما تحقیقات گسترده انجام‌شده ما را به پاسخ این سؤال نزدیک‌تر کرده است. می‌توان که برخی از گرایش‌های ارثی با عوامل محیط بر روی‌هم تأثیر متقابل می‌گذارند. فقر و استرس برای سلامتی مضر هستند. این برای سلامت فیزیکی و سلامت روانی نیز صدق می‌کند. در حقیقت این تفاوت میان بیماری روانی و فیزیکی می‌تواند گمراه‌کننده باشد. همانند بیماری‌های فیزیکی، اختلالات روانی نیز می‌تواند یک ماهیت بیولوژی داشته باشد. بسیاری از بیماری‌های فیزیکی نیز می‌تواند یک عامل احساسی قوی داشته باشند.

بیماری روانی چیست؟
FBT0182
  • آیا افراد مبتلابه بیماری روانی خشن هستند؟

چیزی که موجب بدنامی بیماری روانی شده است تصور غلطی است از اینکه افراد بیمار روانی خشن هستند. بسیاری از افراد مبتلابه بیماری روانی خشن نیستند و بسیاری از اعمال خشونت‌آمیز از افرادی سر می‌زند که بیمار روانی نیستند. افراد مبتلابه بیماری روانی بیشتر متحمل این هستند که خود قربانی خشونت باشند تا اینکه مقصر واقع شوند و اینکه به خودشان آسیب برسانند تا به دیگران.

  • آیا روانشناسان کاری بیش از تجویز برای بیمارانشان انجام می‌دهند؟
مهارت گوش دادن همدلانه را کسب کنید
بخوانید

حد اعلای پیشرفت در درمان بیماری روانی بسیار مؤثر است همان‌طور که در فشارخون بالا، سرطان و آرتریت (ورم مفاصل) مؤثر می‌باشد؛ اما درمان مناسب برای بیماری روانی (همانند درمان زخم یا بیماری‌های قلبی) نیاز به شیوه‌ای جامع دارد. با توجه به این نکته که درمان‌های روان‌پزشکی در سال‌های اخیر گسترده‌تر شده است، داروها اغلب تنها درمان بیماری‌های حاد و مزمن محسوب نمی‌شوند.

درمان روان‌پزشکی شامل ارزیابی کلی از سلامت فیزیکی و روانی و برنامه درمانی جداگانه می باشد که متناسب با مشکل بیمار ارائه می شود. روانپزشکان به بیماران کمک می‌کنند که به بیماری پی ببرند و بفهمند که چه کاری می‌توانند برای حل مشکلات زندگی انجام دهند که به بیماری‌ها کمک کند. این ممکن است شامل مسائلی در کار، مدرسه، درون خانواده یا جامعه باشد.

روانپزشکان لزوم به کارگیری روشی مناسب و طراحی‌شده جهت درمان بیمارانشان را درک می‌کنند و اغلب نیز روشی عملی را، جهت تمام احتیاجات بیمار به کار می‌گیرد. موضوعات آموزشی، پزشکی، روانی و میان‌فردی و مسائل بنیادی مثل مسکن و تغذیه مورد توجه قرار می‌گیرد. گاهی نیز مصرف مواد مخدر یا الکل وجود دارد که به درمان نیاز خواهد داشت.

مدل امروزی درمان روان‌پزشکی اهمیت خانواده‌ها را به‌عنوان بخشی از گروه‌درمانی تائید می‌کند. مداخله‌های آگاهانه که به خانواده کمک می‌کند با سوءاستفاده و بدرفتاری با کودکان و بی‌توجهی، خشونت خانوادگی و خشونت در جامعه، مصرف مواد مخدر و عدم موفقیت در مدرسه مبارزه کنند، به‌طور فزاینده‌ای مشاوره روان‌پزشکی را کامل می‌کند. یک یا تمامی این مداخلات ممکن است در طراحی یک برنامه درمانی برای بیماران مورداستفاده قرار گیرد.

  • چگونه می‌توان با یک روانپزشک ملاقات کرد؟
زبان عشق همسرتان را یاد بگیرید
بخوانید

برای شروع جستجوی کمک عاقلانه‌ترین کار درخواست راهنمایی از دکتر خانواده است. به‌علاوه بیمارستان‌های محلی می‌توانند شمارا به مرکز معتبر ارجاع دهند و بیمارستان‌های آموزشی یا مراکز بزرگ پزشکی از منابع در دسترس آگاهی دارند. سازمان‌های معتبر گوناگونی فهرست‌هایی از ارائه‌کنندگان خدمات و برنامه‌های درمانی خوب و ارزان‌قیمت یا برنامه‌های درمانی را دارند.

بسیاری از مشکلاتی که آمریکایی‌ها در به دست آوردن خدمات سلامت روانی خوب و مناسب با آن روبرو هستند شبیه مشکلاتی است که در بدست‌آوردن خدمات پزشکی عمومی دارند. علاوه بر این 40 میلیون از آمریکایی‌ها بیمه نیستند. سازمان‌های خاص، جوامع حرفه‌ای، گروه‌های حقوق بیمار و مردم، کارهایی را جهت دسترسی آسان برای درمان بیماری روانی انجام داده‌اند.

نوشته شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.