درمان افسردگی با یوگا (یوگا راهی برای یک زندگی شادتر)

درمان افسردگی با یوگا (یوگا راهی برای یک زندگی شادتر)

احساس غمگینی و تنهایی موقتی در برخی از مقاطع زندگی‌ ما یک حالت عادی و طبیعی می‌باشد. این امر ممکن است به دلیل بعضی از تجربه‌های مسلم مانند طلاق یا نبود و از دست دادن کسی که شما دوستش می‌دارید باشد. به‌هرحال، انواع شدید افسردگی یا چیزی که افسردگی عمده گفته می‌شود،‌ عمدتاً بر روی کارکرد آن شخص در اجتماع و میزان بازدهی او تأثیر می‌گذارد. این نوع از افسردگی به‌عنوان یک اختلال روانی فرض شده است که در آن شخص به‌اندازه‌ی وسیعی دچار احساس غمگینی غیرقابل تغییر و همچنین دچار فقدان علاقه و بی‌میلی نسبت به همه‌ی فعالیت‌ها می‌شود. افسردگی اغلب با علائمی نظیر، احساس ناامیدی، بی‌آرزویی، بی‌بهایی و بعضی مواقع به‌وسیله افکار خودکشی مشخص می‌شود.

تأثیر افسردگی عمده بر روی اشتها، خواب، کار، توانایی تمرکز کردن و روابط شخص مشخص می‌باشد. افرادی که دچار اختلال افسردگی عمده می‌باشند موارد زیر را تجربه می‌کنند:

  • تغییر در خواب و اشتها: کسانی که از افسردگی رنج می‌برند ممکن است بی‌قراری در خواب داشته باشند و همچنین تمایل به خوابیدن بیش‌ازحد معمول داشته باشند، همچنین ممکن است افزایش و کاهش اشتها در آن‌ها نمایانگر شود که باعث افزایش وزن یا کمبود وزن در آن‌ها شود
  • از دست دادن انرژی پایین آمدن سطح انرژی: افراد افسرده بعضی مواقع احساس بی‌قراری و بی‌تابی و همچنین احساس خستگی یا کمبود انرژی می‌کنند.
  • احساس خودکم‌بینی: افرادی که از افسردگی رنج می‌برند احساس بی‌ارزشی می‌کنند و اغلب آرزویی ندارند. آن‌ها همچنین احساس گناه می‌کنند یا به بد‌شانسی‌هایی که با آن‌ها مواجه شدند و یا به بی‌اعتنایی که از طرف دیگران دیده‌اند اعتراف می‌کنند.
  • شرکت نکردن در فعالیت‌های روزمره
  • افکار خودکشی: خودکم‌بینی، احساس ناامیدی و بی‌بهایی ممکن است باعث فکر کردن به خودکشی شود و از خود می‌پرسد که آیا هنوز ارزشی برای زندگی کردن و ماندن دارد.
  • هذیان، توهم، یا دیگر نشانه‌های روان‌پریشی: نشانه‌های روان‌پریشی یک نمونه شدیدی از اختلال افسردگی عمده را نمایان می‌سازد که احتیاج به اقامت طولانی‌مدت در بیمارتان دارد با امکانات زیادی برای یک بازگشت.
چگونه از مشاجره بپرهیزیم؟
بخوانید

افسردگی همچنین در گونه‌های متفاوتی پدیدار می‌شود: اختلال دوقطبی، افسرده‌خویی، اختلال عاطفی فصلی و افسردگی پس از زایمان، افسرده‌خویی یا اختلال افسرده‌خویانه یک اختلال رفتاری طولانی‌مدت و مزمن است. نشانه‌های آن شبیه نشانه‌های افسردگی عمده می‌باشد. با این تفاوت که از درجه‌ی کمتری از شدت برخوردار است. از طرفی دیگر دوقطبی یک اختلال افسرده ساز عمده می‌باشد. افسردگی دوقطبی همچنین بیماری جنون نیز نامیده می‌شود که در آن شخص چرخش‌های خلقی بعد از افسردگی، خلق‌وخوی زودرنج، خودستایی زیاد از هد،‌اندیشه‌های رقابتی و فزون کاری را تجربه می‌کند. نمونه دیگری از افسردگی اختلال عاطفی است که نوعاً در طی فصل‌هایی نمایان می‌شود که در آن‌ها طول مدت روز کمتر باشد مانند پاییز و زمستان.

افسردگی پس از زایمان نمونه دیگری از افسردگی فصلی می‌باشد. این افسردگی ممکن است سریعاً بعد از تولد نوزاد یا در طول ماه‌های اول پس از تولد نمایان شود و حتی ممکن است تا گذشت یک سال از تولد به طول بیانجامد. زنانی که دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند، سریعاً به یک رسیدگی و کمک ماهرانه احتیاج دارند، قبل از اینکه مانعی برای پیوند مادر و کودک تازه متولدشده شود.

بسیاری از کسانی که از افسردگی رنج می‌برند، یک درمان حرفه‌ای و داروئی را دنبال نمی‌کنند؛ اما قبل از اینکه این اختلال بر روی روابط، کار و حتی خود شما تأثیر بگذارد باید در پی درمان افسردگی باشید. افسردگی می‌تواند از طریق روان‌درمانی و دارودرمانی بهبود یابد. روان توسعه‌یافته کلی افراد اظهار می‌دارد که پیشنهاد‌ها یوگا می‌تواند ثابت کند که کمک بزرگی برای کسانی است که از افسردگی خفیف رنج می‌برند. درمانی که با یوگا ترکیب‌شده باشد می‌تواند به شخص کمک کند تا خود را از سطح پایین به بالا بکشد. تمرین‌های یوگا تنها نیروی مجددی را به وجود می‌آورد که استرس را کاهش می‌دهد. افکار مزاحم را دور می‌کند و نگرش مثبت به خود و زندگی را درمجموع افزایش می‌دهد.

جامعه‌شناسی فوتبال
بخوانید

حالت‌های یوگا که در زیر آمده به شما کمک می‌کنند تا با استرس و افسردگی هرروزه پیدا می‌کند.

حالت کوه (ژست کوه) Mountain Pose

تجربه سکوت، نیرو، قدرت، آرامش و استراحت و پایداری استوار را افزایش می‌دهد.

سلام بر خورشید Sun Salutation

این حالت یا ژست یوگا تنفس را تنظیم می‌کند، قفسه سینه را منقبض می‌کند. کششی در تمام بدن به وجود می‌آورد و انعطاف پذیرایی را در ستون فقرات و مفاصل به وجود می‌آورد.

حالت مثلثی (ژست مثلثی) Triangle Pose

کششی در ستون فقرات به وجود می‌آورد و همچنین کشیدگی و رگ‌های نخاعی و باعث عملکرد مناسب سیستم گوارش به وجود می‌آورد و احساس سبکی در بدن به وجود می‌آورد.با پاهای کشیده ایستادن و به جلو خم شدن.

حالت سگ (ژست سگ) Dog Pose

سفتی و گرفتگی عضلانی پاها را کاهش می‌دهد، نیمه بالائی بدن را شکل می‌دهد و قوی می‌سازد و کشش در لگن خاصره، ساق پاها، بازوها و پایین (کف) پا به وجود می‌آورد. سیستم ناآرام بدن را تحریک می‌کند و بدن را دوباره جوان می‌سازد.

ژست یا حالت مارکبری Cobra Pose

جابه‌جایی و تنفس را هماهنگ می‌سازد. کشش‌های ستون فقرات و لگن خاصره را مفید می‌سازد، ستون فقرات و ماهیچه‌های مجاور آن را قوی می‌سازد. ارگان‌های شکمی (بطنی) را ماساژ می‌دهد و ژست خوبی برای مبارزه با اختلالات وابسته به قاعدگی و یبوست می‌باشد.

ژست باد تسلی‌بخش (گذرا) Wind Relieving Pose

گازهای اضافی را از شکم، روده جابه‌جا می‌کند و همچنین کششی در قسمت پایینی کمر به وجود می‌آورد. وقتی شما ژست جنبشی باد تسلی‌بخش (گذرا) را اجرا می‌کنید، سختی یا کوفتگی را از ستون فقرات، ماهیچه‌ها و رباط‌های کمر جابه‌جا می‌کنید.

مقیاس افسردگی زونگ
بخوانید

تنفس کاپالابهاتی Kapalabhati Breathing

کاپالابهاتی یک تنفس می‌باشد که مخصوصاً برای تنظیف به‌کاربرده می‌شود. این فن می‌تواند راه‌های عبوری هوا را تنظیف کند تا شما به‌آسانی تنفس کنید.

فن ساده مراقبه Simple Meditation

این پروژه‌ی مراقبه سبب آرام شدن اعصاب می‌شود و آرامش فکر را افزایش می‌دهد.

ژست جسد Corpse Pose

ژست جسد یوگا یا ساواسانا یک ژست کلاسیک آرامش اعصاب یوگاست و مثبت که قبل و بین هر آساناس انجام‌شده و در آخر با آرامش اعصاب خاتمه می‌یابد.

local_library

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

warning

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.