مقیاس افسردگی زونگ

مقیاس افسردگی زونگ یک مقیاس خودمراقبتی کوتاه برای تعیین وضعیت افسردگی بیمار است. 20 جمله در مقیاس وجود دارد که میزان علائم عاطفی، روانی و جسمی مرتبط با افسردگی را تعیین می کند.

مقیاس افسردگی زونگ جنبه‌های عاطفی، شناختی، رفتاری و روانی افسردگی را می‌سنجد.

مقیاس افسردگی  زونک توسط ویلیام زونک (1992-1929) روان پزشک دانشگاه دوک برای ارزیابی میزان افسردگی بیماران مبتلا به اختلال افسردگی طراحی شده است. 

این مقیاس در سال 1378 توسط روستازاده در اصفهان اعتبار یابی شده، همچنین توسط حبیب پور در سال 1382 بر روی دختران و پسران دبیرستانی اعتبار یابی شده است؛ و درنهایت صفرعلیزاده و همکاران نیز در سال 1388 پایایی مقیاس افسردگی زونگ را 0.90 برآورد کرده‌اند.

مقیاس افسردگی زونگ شامل 20 سؤال از جنبه‌های مختلف خلق (شدت افسردگی) بوده و از 1 تا 4 امتیازبندی می‌شود که 10 تا از آن‌ها به‌صورت منفی و 10 تای دیگر به‌صورت مثبت بیان شده‌اند. آزمودنی باید در یک مقیاس لیکرتی 4 درجه‌ای میزان تجربۀ هر یک از حالات ارائه شده را مشخص کند. نحوه نمره گذاری نتایج آزمون به این صورت است که امتیاز کمتر از 50 دارای خلق طبیعی و بدون آسیب شناسی روانی است، امتیاز 50 تا 59 دارای افسردگی خفیف تا متوسط، امتیاز 60 تا 69 دارای افسردگی متوسط تا آشکار و امتیاز بیشتر از 70 دچار افسردگی شدید هست.

برای دریافت پرسشنامه کلیک کنید

گردآوری و تنظیم: گروه پژوهشی فکربنیان

پرسشنامه عقاید وسوسه انگیز (CBQ)
بخوانید

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.