چرا برخی افراد بیشتر از دیگران تلاش می کنند

چرا برخی افراد بیشتر از دیگران تلاش می کنند تا وزن شان را حفظ کنند؟ روانشناس اجتماعی امیلی بالتیس نشان می دهد که تحقیقاتی که به یکی از عوامل بسیاری از جمله دیدگاه ما می پردازد را نشان می دهد. در یک سخنرانی آموزنده، او نشان می دهد که چگونه به تناسب اندام می رسد، بعضی افراد کاملا به معنای واقعی کلمه جهان را به طور متفاوتی می بینند و راه حل شگفت انگیزی برای غلبه بر این تفاوت ها ارائه می دهد.

 

بینایی مهمترین و با اولویت ترین حسی است که داریم. ما همواره در حال نگاه کردن به دنیای اطرافمان هستیم و سریعا شناسایی می کنیم و برای چیزی که می بینیم مفهوم ایجاد می کنیم.اجازه دهید با یک مثال از این حقیقت صرف شروع کنیم. در نظر دارم عکسی از یک شخص را نشان دهم، تنها برای یک یا دو ثانیه و میخواهم که شما تشخیص دهید چه حسی در صورت این فرد است. آماده اید؟ بفرمایید. از واکنش درونیتان استفاده کنید. خوب. چی می بینید؟ خوب. در واقع نظر ۱۲۰ نفر را در مورد این عکس بررسی کردیم، و نتایج مختلفی بدست آمد. افراد در مورد حسی که در صورت این فرد دیدن هم نظر نیستند. ممکن است شما حس ناراحتی را دیده باشید. یعنی تکراری ترین پاسخی که دریافت کردیم. اما اگر از شخص سمت چپی خودتان سوال کنید، آنهاممکن است گفته باشند حس پشیمانی یا شک و اگر از شخص سمت راستی خود بپرسید ممکن است که اصلا چیز کاملا متفاوتی گفته باشد، مثل امید یا همدردی. خُب دوباره به یک چهره کاملا مشابه نگاه می کنیم. ممکن است چیزی کاملا متفاوت ببینیم، چراکه ادراک ذهنی است. آنچه را ما فکر می کنیم که میبینیم در واقع توسط چشم ذهن فیلتر شده است.

روان شناسی مد و استایل - مصاحبه
بخوانید

البته مثالهای زیادی وجود دارد ازاینکه دنیا را چطور از طریق چشم ذهن می بینیم. تعدادی از آنها را برایتان می گویم. برای مثال کسانی که رژیم می گیرند، سیبها را بزرگتر از افرادی می بینند که کالریها را نمی شمارند. بازیکنان سافت بال توپ را بسیار کوچکتر خواهند دید اگر تازه از زمین بیرون آمده باشند، در مقایسه با کسانی که هنوز مشغول بازیند. و راستش همچنین عقاید سیاسی ما ممکن است بر دید ما نسبت به مردم دیگر و ازجمله سیاستمداران تاثیر بگذارد. بنابراین من و تیم تحقیقاتیم تصمیم گرفتیم که این مساله را بیازماییم. در سال ۲۰۰۸ باراک اوباما برای اولین بار برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اقدام کرد، و ما از صدها آمریکایی یک ماه قبل از انتخابات آمارگیری کردیم. آنچه که ما از این آمار متوجه شدیم برخی از مردم، آمریکاییها فکر می کنند عکسهایی همانند این بهتر واقعیت باراک اوباما را نشان می دهند. از این افراد ۷۵ درصد در انتخابات واقعی به اوباما رای دادند. باقی مردم اگرچه فکر می کردند که عکسهایی نظیر این بهتر واقعیت اوباما را نشان میدهد. ۸۹ درصد از این مردم به مک کین رای دادند. ما عکسهای زیادی از اوباما به صورت یکجا نشان دادیم، چنان که مردم تشخیص نمی دادند که چه چیز را ما تغییر داده ایم، از عکسی به عکس دیگر ما رنگ پوست او را بطور مصنوعی تیره یا روشن کرده بودیم.

پس این چطور ممکن است؟ چطور ممکن است که من وقتی به شخص یا شی یا واقعه ای نگاه می کنم چیزی کاملا متفاوت با آنچه که فرد دیگری میبیند، ببینم. خوب دلایل زیادی وجود دارد، اما یک دلیل آن نیازمند این هست که ما کمی بیشتر در مورد نحوه کارکرد چشم بدانیم. دانشمندان چشم میدانند مقدار اطلاعاتی که ما میتوانیم درهر نقطه از زمان ببینیم، آنچه می توانیم بر آن تمرکز کنیم در واقع نسبتا اندک است. آنچه می توانیم با دقت، وضوح و صحت بالا ببینیم معادل سطح شصت ما بر روی بازوی دراز شده مان می باشد. هرچیز دیگری در اطراف آن تار خواهد بود، انتقال مقدار انچه عرضه می شود به چشمها تار می باشد. اما مجبوریم که شافش کنیم و از چیزی که دیدیم معنایی بسازیم، و این ذهن است که فاصله را پر می کند. در نتیجه ادراک تجربه ذهنی است، و این است چگونگی دیدن ما از طریق چشم ذهن.

نگاهی به پدیده آرایش
بخوانید

من روانشناس اجتماعی هستم، و سوالهایی نظیر این واقعا من را درگیر می کند. من شیفته لحظاتی هستم که مردم تو چشم یکدیگر نگاه نمی کنند. چرا فردی ممکن است واقعا نیمه پر لیوان را ببیند، و شخص دیگری نیمه خالی آن را؟ چه چیزی در مورد نحوه تفکر و احساس فرد وجود دارد که سبب می شود دنیا را کاملا به گونه ای متفاوت ببیند؟ و آیا اصلا این مهم است؟ لذا برای پرداختن به این سوالها من و تیم تحقیقاتیم تصمیم گرفتیم کاوش عمیقی انجام دهیم در مورد موضوعی که توجه بین المللی را جلب کرده: سلامتی و تناسب اندام ما در سراسر جهان مردم تلاش می کنند که وزنشان را کنترل کنند، و استراتژی های مختلفی وجود دارد که می توانم به کمک آنها کاهش وزن را انجام دهیم. برای مثال ما یک سری از بهترین برنامه ها را می ریزیم که بعد از تعطیلات ورزش کنیم، اما در واقع اکثریت آمریکایی ها متوجه می شوند که تصمیمات سال جدیدشان توسط روز ولنتاین بهم ریخته. ما با خودمان صحبت می کنیم به روشهایی مشوقانه، به خود می گوییم اکه امسال سال من است باید رو فرم بیام، اما این کافی نیست برای این که ما را به وزن ایده آلمان برگرداند. پس چرا؟ البته جواب ساده ای وجود ندارد، اما دلیلی که راجع بهش بحث می کنم، این است که چشم ذهن ما ممکن است بر علیه ما کار کند. برای همین ممکن است برخی مردم در واقع ورزش کردن را سخت تر ببینند، و برخی دیگر ممکن است آن را آسانتر ببینند.

مصاحبه مایک والاس با اریک فروم در سال 1958
بخوانید

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (Fekrbonyan.com) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.