اختلال گریز تجزیه‌ای(Dissociative Fugue Disorder)

اختلال گریز تجزیه ای در DSM5 به صورت یک زیر عنوان اختلال فراموشی تجزیه ای در نظر گرفته می شود. گریز تجزیه ای را هم در بیماران دچاراختلال فراموشی تجزیه ای و هم در افرادی که دارای اختلال هویت تجزیه ای هستند، می توان دید. ویژگی مهم گریز تجزیه ای ترک ناگهانی، غیرمنتظره و هدفمند محل زندگی است. این افراد همچنین در یادآوری بخشی یا تمام اطلاعات مربوط به گذشته دچار مشکل می شوند. اغلب این حالت به همراه ایجاد ابهام در هویت یا بوجود آمدن هویت جدید می باشد. علائم گریز تجزیه ای در کارکرد های مهم زندگی فرد مشکل بوجود می آورد.

علت زمینه ای اکثر افراد در گریز تجزیه ای شرایط آسیب زا مانند تجاوز جنسی، سوء رفتار جنسی مکرر در کودکی، آشفتگی اجتماعی و بلاهای طبیعی می باشد.

گریز تجزیه ای معمولا در بزرگسالان رخ می دهد. اطلاعات کافی در مورد شیوع و بروز آن در بین زنان و مردان در دست نیست. در اکثر موارد توصیف شده بیماران مرد و عمدتا نظامی بوده اند.

گریز تجزیه ای در اغلب موارد دوره ی نسبتا کوتاهی است. بیشتر این افراد بهبود می یابند.

  • التقاط روان درمانی روانپویشی
  • خانواده درمانی
  • هیپنوتیزم
  • یکپارچه سازی هویت ها

به زودی

به زودی

اختلال شخصیت دوری گزین (Avoidant personality disorder)
بخوانید

به زودی

مردی 42 ساله توسط ماموران نیرو انتظامی به بخش فوریت های پزشکی آوردند. در یک رستوران ارزان قیمت که استخدام شده بود، درگیر جر و بحث شده بود. اسم خود را به ماموران امین گفته بود و هیچ مدرک شناسایی نداشت. چند هفته پیش در شهر سرگردان بود. به یاد نمی آورد که قبل از آمدنش به این شهر در کجا زندگی می کرد. وقتی در بخش فوریت ها از او پرس و جو شد، از خود و زمان آگاهی داشت. او اقرار می کرد که تا اندازه ای عجیب به نظر می آید و نمی تواند جزئیات زندگی خود را به یادآورد. ولی از این موضوع ناراحت نبود. شواهدی دال بر سوءمصرف الکل و آسیبی از سر یا نابهنجاری بدنی وجود نداشت. برای مشاهده ی رفتارهایش او را در بستری کردند.

بعد از بررسی هویت او توسط ماموران انتظامی متوجه شدند که مشخصات او با فرد گم شده ای به نام حامد افخمی مطابقت دارد. تقریبا یک ماه پیش در شهری دورتر گم شده بود. همسرش بعد از دیدن او هویتش را تایید کرد. همسرش از فشارهای مالی که بر رفتار این فرد تاثیر گذاشته بود تعریف می کرد. اندکی قبل از گم شدنش با پسرش دعوای شدیدی داشته بود.  بیمار همسر خود را نمی شناخت و بسیار مضطرب به نظر می رسید. مشخصه ی ترک ناگهانی و غیرمنتظره خانه، تشخیص گریز تجزیه ای را به عنوان یک زیر نوع اختلال فراموشی تجزیه ای می گیرد.

اختلال ذخیره کردن (Hoarding Disorder)
بخوانید

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.