افراد گروه D چه شخصیتی دارند؟

افراد گروه D برای بهبود روابط خود، نیازمند به‌کارگیری مهارت مهم نیستند که بتوانند او را در برقراری روابط با افراد مختلف – که آمیزه‌ای از شخصیت‌ها و رفتارهای متمایز و منحصربه‌فرد هستند – یاری نمایند.

اجازه دهید با ذکر چند سؤال مهم درک این تفاوت‌ها را برایتان روشن‌تر سازیم:

  • آیا تاکنون با خود اندیشیده‌اید چرا برخی از افراد برای کارشان بیش از خانواده خود زمان می‌گذارند؟
  • چرا بعضی مدیران در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند؟
  • چرا بعضی‌ها جزئی‌نگر و عده‌ای دیگر کلی‌نگر هستند؟
  • چرا بعضی از افراد جسور و خطرپذیر بوده و برخی دیگر حساس و محتاط‌اند؟
  • چرا برخی‌ها شنونده‌های خوبی هستند و عده‌ای دیگر نه؟
  • یا اینکه چرا برخی از افراد در ارتباطات خود مشتاق هستند و بعضی دیگر به هر بهانه‌ای از برقراری ارتباط با دیگران طفره می‌روند؟
  • چرا گروهی در انجام کارهایشان سرعت بالایی داشته و عده‌ای کندترند؟
  • یا اینکه تاکنون فکر کرده‌اید چرا عده‌ای قادرند سریع و قاطعانه تصمیم بگیرند در حالی که گروهی دیگر علی‌رغم صرف زمان زیادی باز هم در انتخاب خود دچار تردید می‌شوند؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی، در کار تیمی خود در گروه‌های تجاری یا کاریتان موفق نشوید و به دنبال دلایل آن باشید! یا گاهی کسانی را دیده باشید که تنها در یک زمان قادرند فقط روی یک مسئله مشخص تمرکز کنند در حالی که افرادی هستند که می‌توانند هم‌زمان چندین پروژه و کار مختلف را پیگیری و مدیریت کنند.

در واقع همه این موارد و پرسش‌های مشابه دیگر، سؤالات و چالش‌های اساسی حوزه کار، تحصیل و خانواده ما هستند که برای پاسخ به آن‌ها نیازمند استفاده از مبانی علمی و ریشه‌ای علوم رفتاری و ارتباطات هستیم.

مدل جهانی دیسک DIS، معجزه ارتباطی هزاره سوم:

Dominance:

خودمحور، رک، قاطع، پرجرأت، قوی و نافذ، خطرپذیر، ماجراجو، مطمئن، اهل رقابت، پیشگام، سریع الفکر، پاسخگو، کنجکاو

Influence:

شاد و سرزنده، معاشرتی، قانع‌کننده، با حسن نیت، تأثیرگذار، دوست‌داشتنی اجتماعی، بخشنده، باوقار

Steadiness:

صبور، وفادار، آرام، خشنود، راحت، تودار، سنجیده، خوش‌برخورد، خونگرم، عاشق طبیعت

Conscientious:

کمال‌گرا، دقیق، حقیقت‌جو، نظام‌مند، با استانداردهای بالا، تحلیلگر، محاسبه‌گر، سیستمی، آداب‌دان، خلاق، قابل‌اعتماد

ویژگی‌های عمومی و رفتاری گروه D

افراد گروه D دو ویژگی برونگرا و وظیفه محور را دارند. گروه D محرک و عامل هستند و اعتمادبه‌نفس و نفوذ بسیار بالایی دارند. این افراد همیشه کاری برای انجام دادن، جایی برای رفتن و افرادی برای ملاقات کردن دارند.

روان شناسی شخصیت و سفر
بخوانید

از لحاظ صحبت کردن D ها معمولاً سریع و با صدای بلند، رک و صریح سخن می‌گویند و از آنجا که افرادی قاطع، جسور و خوش‌صحبت هستند به طور عموم در مناظرات پیروز میدان می‌شوند.

 افراد گروه D رهبرانی پرانرژی و پویا هستند که پشتکار و انگیزه بالایی دارند. آن‌ها اگر بار اول هم در کاری موفق نشوند آن‌قدر راه‌های مختلف را امتحان می‌کنند موفقیت دست یابند.

افراد گروه D بسیار سرسخت و مصر هستند، آن‌قدر که گاهی خودسر و لجوج به نظر می‌رسند؛ اما این‌گونه نیست. بلکه آن‌ها تنها می‌خواهند بروند و به تصمیماتشان جامه عمل بپوشانند.

 افراد این گروه به طور عموم خودمنتقد بوده و انرژی و دغدغه‌های بسیار زیادی دارند، گویی فکر آن‌ها همیشه با سرعت صد کیلومتر بر دقیقه کار می‌کند؛ بنابراین می‌توانند در یک لحظه، به صورت هم‌زمان به چند کار فکر کنند و بر چند پروژه مختلف تمرکز نمایند.

آن‌ها استعداد زیادی در ایجاد محیطی پرهیجان و پویا دارند و به همین علت هم اغلب ناممکن‌ها را ممکن می‌سازند. در واقع افراد گروه D باید همیشه کوهی برای صعود، پروژه‌ای برای کار کردن و چالشی برای برانگیخته شدن داشته باشند.

مهم است بدانید افراد گروه D اصولاً گرما و محبت زیادی را ابراز نمی‌کنند. آن‌ها به صراحت به شما می‌گویند ناراحتی‌ات را فراموش کن و به کارت بپرداز. هم‌چنین آن‌ها به طور عموم شنونده‌های خوبی نیز نیستند و ترجیح می‌دهند بدون حاشیه اصل مطلب را بشنوند زیرا این افراد بیشتر به دنبال نتایج بوده و جزئیات امور برای خود زیاد اهمیت ندارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز افراد گروه D این است که آن‌ها گمان می‌کنند باید همواره عامل و محرک باشند؛ بنابراین خود را مسئول هر کاری دانسته و می‌خواهند همه‌چیز را اصلاح نمایند، البته این امر به علت گرایش طبیعی محرک بودن و انرژی دادن به سایرین در آن‌ها است.

درصد فراوانی

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ده درصد از جمعیت دارای الگوی شخصیتی و رفتاری D هستند.

افراد گروه D چه شخصیتی دارند؟

نقاط قوت

 افراد این گروه هم همچون سه گروه دیگر نقاط قوت و ضعف مخصوص خود را دارند. البته محیطی که شخص در آن زندگی می‌کند، در شکوفایی شخصیت هر فرد نقش مسلم و بدیهی دارد.

افراد گروه S چه شخصیتی دارند؟
بخوانید

افراد گروه D بسیار پرانرژی و محرک هستند و همیشه به عنوان یک پیشگام اقدام به انجام کارهای بزرگ می‌کنند. آن‌ها پشتکار بالایی دارید و به راحتی دلسرد نمی‌شوند و به علت قدرت جسارت و خطرپذیری بالا، برای رسیدن به مقاصد خود راه‌های مختلف راه بارها و بارها آزمایش نموده تا در نهایت به هدف مطلوب خود دست یابند.

افراد این گروه به راحتی می‌توانند چند کار یا پروژه را به صورت هم‌زمان انجام داده و برای هر کدام از آن‌ها انرژی و تمرکز کافی داشته باشند.

آن‌ها اراده قوی دارند و بسیار متمم و مستقل هستند. این افراد بسیار رقابت‌طلب بوده و همیشه در شرایط رقابتی انگیزه بالایی برای برنده شدن دارند و تا زمانی که به مطلوب خود نرسند، دست از تلاش برنمی‌دارند.

آن‌ها حتی در ذهنشان هم مدام با دیگران مبارزه کرده و تلاش می‌کنند که پیروز میدان باشند.

افراد گروه D امیدوار و در عین حال سخت‌گیر هستند. آن‌ها اعتقاد دارند طرح و پروژه بعدی آن‌ها پروژه بزرگ‌تری خواهد بود و هرگز تمایلی ندارند در اطراف خود انسان‌هایی بدبین و منفی‌باف داشته باشند.

نقاط قابل‌بهبود

D ها اغلب احساسی، دلسوز و همدرد نیستند. آن‌ها به ندرت گریه می‌کنند و یا رفتار محبت‌آمیز از خود نشان می‌دهند. این افراد به طور معمول علاقه خود را زیاد به زبان نمی‌آورند و ترجیح می‌دهند احساساتشان را به صورت عملی و با کار کردن زیاد، حمایت‌های مالی یا تهیه کردن امکانات کافی برای افراد خانواده نشان دهند.

D ها در تمام دوران زندگی خود به دنبال کسب استقلال هستند. آن‌ها تمایل ندارند در زیر چتر دیگری زندگی کنند و از همان سنین نوجوانی برای استقلال یافتن خود تلاش می‌کنند.

این افراد علی‌رغم اینکه دامنه ارتباطی وسیعی دارند اما دوستان صمیمی زیادی ندارند و برای آن‌ها سخت است رابطه صمیمانه را با دیگران حفظ کنند یا کسی را وارد حریم شخصی خود نمایند.

افراد گروه D همواره علاقه دارند فرد اول جزییات و خطرات احتمالی کارهایشان را هر تیم، گروه و مجموعه باشند و علاقه بررسی کرده تا امکان خطا کاهش یابد.

از ایمیل استفاده کنیم یا خیر؟
بخوانید
افراد گروه D چه شخصیتی دارند؟

شغل‌های مناسب گروه D

با توجه به شاخص‌های ذاتی و رفتاری که برای افراد گروه D مطرح شد به روشنی می‌توان دریافت آن‌ها بهترین گزینه برای پست‌های مدیریتی و به عهده گرفتن مسئولیت و رهبری تیم‌های کاری و گروه‌های اجرایی هستند.

این افراد در جایگاه مدیر بحران، مدیر کنترل پروژه و مدیر استراتژیک در سازمان می‌توانند بسیار قوی عمل کرده و چشم‌اندازهایی وسیع، منطقی و درعین حال بلندپروازانه‌ای خلق کنند.

علاوه بر این آن‌ها کارآفرینان، تولیدکنندگان و سازمان دهندگان خوبی در هر زمینه هستید.

افراد گروه D بهترین مربیان ورزشی یا افسران نظامی هستند. حتی در تیم‌های ورزشی هم آن‌ها در پست‌هایی مانند خط حمله در فوتبال با پرتاب‌کننده توپ در بسکتبال یا …، می‌توانند نقش مؤثر و متمایزی را از خود نشان دهند.

افراد این گروه افسران پلیس و رهبران سیاسی توانایی هستند. همچنین آن‌ها در امر تجارت یا به عنوان مشاوران حوزه موفقیت یا مالی، عملکرد بسیار خوبی از خود به جای می‌گذارند.

می‌توان انتظار داشت افراد گروه D مهندسان، مخترعان و ایده پردازان خوبی باشند و به افق‌های دوردستی که از چشم سایرین دورمانده است دست یابند.

از طرفی چون این افراد جسارت و خطرپذیری بالایی دارند به عنوان خلبان یا ناخدای کشتی هم قادرند بسیار موفق باشند. به طور کلی D ها در هرکاری که نیازمند داشتن انرژی، قدرت، انگیزه، جسارت و خطرپذیری بالا باشد بهترین گزینه‌های ما خواهند بود. در واقع آن‌ها نیازمند فضایی هستند که در آن آزادانه، بال و پر گرفته و توانایی‌های خود را به کار گیرند.

جملات، عبارات مورد علاقه، نشانه‌ها و سمبل‌های افراد گروه D

  • قدرت – سرعت – دقت – مسئولیت
  • تغییر لازمه تحول و بهبود
  • شکست آغاز موفقیت (حرکت جدید)
  • ما می‌توانیم
  • ما همیشه بالادست هستیم
  • ما همیشه برنده‌ایم
  • من توان انجام هر کاری را دارم چون به خودم اعتماد دارم
  • کار نشد نداره
  • کاری که قبول کردی باید تا آخرش بری
  • بهترین دفاع حمله است
  • ما با بال‌های توانمند به قله می‌اندیشیم
  • هدف وسیله را توجیه می‌کند
  • دانش + برنامه‌ریزی + مدیریت = موفقیت
  • من بهترینم (یکه‌تازم)

منبع

کتاب مدل جهانی دیسک DISC؛ نوشته علیرضا تفرشی مطلق، محمدباقر مرادی، سیمین السادات امامیه، محمد دربندی

گردآوری شده توسط خانم نیلوفر سعیدی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.