برای سلامت روان خود با یک روان‌شناس صحبت کنید

برای سلامت روان خود با یک روان‌شناس صحبت کنید

 روانشناسم روش‌هایی را برای افزایش سلامت روان به من آموزش داده است که همچنین باعث بهبود سلامت فیزیکی‌ام شده است. روانشناسم به من کمک کرد تا مشکلاتم را بفهمم و درنتیجه بتوانم در مقابل چیزهایی که مرا بسیار مضطرب می‌کرد قوی و انعطاف‌پذیر باشم. با مراجعه به یک روانشناس توانستم به‌سلامت روانی متعادلی برسم که هم در روابط خانوادگی و هم شغلم بسیار مؤثر بود.

استرس های زندگی تأثیر بدی بر جسم و ذهن شما می‌گذارد. مرگ، طلاق، بیکاری، بیماری‌های مزمن موقعیت‌هایی هستند که موجب غم و اندوه و استرس شدید می‌شوند؛ اما حتی عوامل استرس‌زای روزانه که شما فکر می‌کنید می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید نیز می‌توانند شما را از پا درآورند و زندگی شما را از حالت تعادل دربیاورند و به‌سلامت فیزیکی و روانی شما تأثیرگذارند.

  • استرس های شغلی: اضافه‌کاری‌ها تا دیروقت و رئیس‌های پرتوقع و سخت‌گیر. ناهماهنگی میان همکاران

 من فکر می‌کردم فشار کار را کنترل می‌کنم اما زمانی که یک مشتری پر و پا قرص و حسابی را به خاطر استرس زیاد از دست دادم فهمیدم که قبل از اینکه همه‌چیز از کنترلم خارج شود باید از کسی کمک بگیرم.

  • خانواده: حل کشمکش‌های زندگی زناشویی، تأمین پول کافی برای گذران زندگی، نوجوانان مشکل‌ساز، مراقبت از بچه‌ها و والدین سالخورده، انجام دو شغل هم‌زمان.

 ما هر دو از کار و مراقبت از بچه‌ها خسته شده بودیم و هرگز زمانی برای صحبت کردن نداشتیم. ما نمی‌توانیم بدون بگومگو صحبت کنیم.

برای سلامت روان خود با یک روان‌شناس صحبت کنید
برای سلامت روان خود با یک روان‌شناس صحبت کنید
صحبت با روان‌شناس می‌تواند به شما در ابعاد گوناگون زندگی کمک کند.
  • سلامت جسمی

 سردردها و بیماری‌هایی که نتیجه استرس زیاد است، بهبود یافتن از بیماری‌هایی که زندگی را تهدید می‌کنند، یادگیری شیوه‌هایی برای زندگی با بیماری‌های مزمن که سکته قلبی یکی از آن‌هاست. برای بهبودی و سلامت جسمی باید ازنظر روانی نیز بهتر می‌شدم.

ذهن و جسم شما باهم کار می‌کنند.

مطالعات روان‌شناختی نشان می‌دهد که ذهن و جسم شما به‌شدت به هم مرتبط هستند. اگر سلامت روانی شما کاهش یابد، سلامت فیزیکی‌تان نیز ضعیف می‌شود و اگر سلامت فیزیکی‌تان ضعیف کاهش یابد سلامت روانی‌تان ضعیف می‌شود. نگرش مثبت می‌تواند به‌سلامت شما کمک کند.

  • شما می‌توانید کیفیت زندگی روزانه‌تان را با ایجاد مهارت انعطاف‌پذیری افزایش دهید.
  • مهارت انعطاف‌پذیری به شما کمک خواهد کرد که استرس را تعدیل کند و با لحظات بسیار سخت زندگی مقابله کنید.
  • مهارت‌هایی در ارتباطات و حل مشکلات
  • ظرفیتی برای کنترل احساسات قوی و رفتارهایی که به استرس مربوط می‌شود.
  • راه‌هایی برای جلوگیری از بیماری‌هایی که توسط استرس، اضطراب و دیگر عوامل استرس‌زای روانی به وجود می‌آید.
نگرش مثبت را اتخاذ کنید
بخوانید

روانشناس می‌تواند زمانی که شما نمی‌توانید به‌تنهایی مسئله‌ای را حل کنید به شما کمک کند.

گاهی شما با بیماری جدی یا احساسات شدیدی روبرو می‌شوید روانشناس می‌تواند به شما کمک کند. علم روانشناسی نشان داده است که می‌تواند با موفقیت افسردگی، اضطراب و دیگر موارد مربوط به‌سلامت عاطفی را درمان کند و درباره بیماران قلبی نشان داده است که درمان پزشکی همراه با روان‌درمانی، طول عمر آن‌ها طولانی می‌کند. زمانی که شما به مرحله‌ای از زندگی می‌رسید که به کمک تخصصی نیاز پیدا می‌کنید، شما می‌خواهید باکسی صحبت کنید که به او اعتماد دارید و با او کاملاً  راحت هستید. یک دوست خوب تنها می‌تواند به شما گوش دهد اما یک روانشناس از مهارت‌ها و آموزش‌های تخصصی برای کمک به شما برخوردار است. او می‌تواند به شما کمک کند که زمانی که احساس سردرگمی می‌کنید کنترل امور را در درست بگیرید.

روانشناسان دارای درجات دکتری هستند و در زمینه‌ای که تحصیل‌کرده‌اند مدرک گرفته‌اند. آن‌ها یکی از بالاترین درجات تحصیل در تخصص‌های سلامتی را دریافت می‌کنند. انعطاف‌پذیری غریزی نیست بلکه شما باید آن را به‌صورت اکتسابی به‌دست آورید. افراد انعطاف‌پذیر کسانی هستند که دارای سلامت عاطفی می‌باشند و روابط سالمی با دیگران دارند و با دید مثبت به همه‌چیز می‌نگرند. خوش‌بینی و روابط خوب هر دو در بهبودی سلامت و طول عمر مؤثرند.

شما می‌توانید به آنچه بدنتان درباره حالت ذهنتان می‌گوید توجه کنید؛ مثلاً  اگر شما دردهای عصبی دارید، بدنتان به شما می‌گوید که برای رویارویی با آنچه در ذهن دارید به کمک نیازمندید. روانشناسم به من کمک کرد که احساساتم را بشناسم و نسبت به همه‌چیزهایی که مرا مضطرب می‌کند انعطاف‌پذیر باشم.

روانشناس می‌تواند در زندگی روزمره شما کمک کند.

روانشناس به من کمک می‌کند که برای رویارویی با استرس زندگی انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشم. مراجعه به یک روانشناس به شما کمک می‌کند که احساسات خود را کشف کنید، احساساتی که شما را بیمار می‌کند.

  • بهبود روان‌شناختی و یادگیری انعطاف‌پذیری به هم مرتبط هستند.
  1. ظرفیت ایجاد برنامه‌ها و نقشه‌های واقعی برای پرداختن و مقابله با موارد استرس‌زا در زندگی‌تان و به انجام‌رساندن آن‌ها.
  2. دیدی مثبت به زندگی‌تان می‌دهد و باعث می‌شود که به قدرتتان اعتماد داشته باشید.
  3. روانشناسان به مطالعه رفتار و تجربیات انسانی می‌پردازند.
  4. روانشناسان جهت کمک به مردم برای مقابله با مشکلاتشان آموزش می‌بینند. آن‌ها با استفاده از روش‌ها و فنون مختلف که بر پایه تحقیقاتشان است و استفاده از مهارت‌های بالینی و تجربیاتشان و برشمردن ارزش‌های منحصربه‌فرد شخص و اهداف و موقعیت‌ها می‌توانند به‌طور مؤثرتری در حل مشکلات مردم سهیم باشند.
  5. روانشناس به شما کمک می‌کند تا مشکلات خود را بهتر بشناسید و سپس بهترین راه‌حل‌ها را برای مقابله آن‌ها انتخاب کنید. عادات یا رفتارهای مؤثر و مهم را تغییر دهید یا اینکه به شما در پیدا کردن راه‌های سازنده‌ای جهت رویارویی با موقعیت‌های خارج از کنترل شما کمک می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، یک روانشناس می‌تواند هم وضعیت جسمی و هم وضعیت روانی شمارا بهبود بخشد.
  6. به روان‌شناس مراجعه کنید
  7. شما خواستار ایجاد اعتمادبه‌نفس و انعطاف‌پذیری جهت رویارویی با استرس‌ها و موقعیت‌های بحرانی هستید.
  8. شما یا شخص دیگری در خانواده خود مبتلابه یک بیماری مزمن هستید.
  9. شما خسته شده‌اید و نمی‌توانید مشکلاتشان را کنترل کنید.
جیغ زدن کودکان
بخوانید

روانشناسم علاوه بر اینکه دلسوزانه به حرف‌هایم گوش می‌دهد. به من کمک کرد که موقعیت خود را تغییر دهم، نه‌تنها سلامت روانی بهبود پیدا کرد، بلکه باعث افزایش سلامت فیزیکی‌ام شد.

پاسخ‌هایی برای سؤالات شما

  • چگونه می‌توانم یک روان‌شناس پیدا کنم؟

موسسه آلاچیق روان به شما در این امر کمک می‌کند، شما می‌توانید به بخش پیدا کردن مشاور مراجعه کنید، یا به بخش اتاق مشاور رفته و از مشاورین سایت درخواست کمک کنید این مشاوران شمارا در حد یک ارتباط مکاتبه‌ای یاری می‌دهند.

  • آیا رازداری رعایت می‌شود؟

همان‌طور که آرامش برایتان مهم است آرامش شما برای روان‌شناسان نیز مهم است. همهٔ کارکنان موسسه آلاچیق روان ملزم به رعایت رازداری می‌باشند و اطلاعات مربوط به بیمار را محرمانه نگاه می‌دارند. امروزه قوانین به این شکل است که از بیماران اجازه پخش اطلاعات سلامت روانشان را می‌گیرند که برای بیمه به کار می‌روند. به‌جز کاربرد بیمه‌ای؛ این اطلاعات ممکن است برای موارد درسی نیز به کار روند که این کاربرد نیز باید با اجازه صاحب اطلاعات باشد. روان‌شناس شما تنها اطلاعاتی را عرضه می‌کند که شما اجازه آن‌ها را داده‌اید. قوانین مربوط به انتقال‌پذیری بیمه سلامت و مسئولیت پاسخگویی (HIPAA) حفاظت از اطلاعات مربوط به بیمار را افزایش می‌دهد.

  • آیا روان‌درمانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرد؟

پاسخ ایرانی به این سؤال خیر می‌باشد، در کشور ما بیمه در زمینه‌های سلامت روانی جامعه گام‌هایی ضعیف و کوتاه برداشته است.

پاسخ متن اصلی:

بسیاری از برنامه‌های بیمه‌ای مقداری از خدمات روان‌شناختی را تحت پوشش قرار می‌دهد، به‌علاوه برنامه‌های بیمه سلامت تحت پوشش دولت انواع مختلف بیمه را تأمین می‌نمایند.

درماندگی آموخته‌شده
بخوانید

اگر شما تحت پوشش بیمه نیستید و مجبورید برای درمان خود پول بپردازید. می‌توانید با روان‌شناسان خود در رابطه باقیمت‌های و دوره‌های رایگان صحبت کنید. مراکز سلامت روان محل نیز انتخاب خوبی هستند.

  • چگونه می‌توانم اطلاعاتی راجع بیمه خود کسب کنم؟

به نمایندگی بیمه خود تلفن کنید و از خدمات آن‌ها و اینکه چه چیزهایی را تحت پوشش قرار می‌دهند، سؤال کنید. این موارد می‌توانند شامل – درمان سراپایی و درمان‌های ویژه باشند. بپرسید که آیا کل هزینه درمان توسط بیمه پرداخت می‌شود یا تنها بخشی از آن؟

  • بپرسید که آیا محدودیت‌های در مورد پرداخت‌ها، تعداد ملاقات وجود دارد؟

در هنگام انتخاب شرکت بیمهٔ خود به محدودهٔ وسیعی از خدمات فکر کنید تا حق انتخاب‌های متفاوتی در هر زمینه داشته باشید.

  • اگر بیمه من نامناسب و ناکافی باشد چه می‌شود؟

شما می‌توانید به دکتری مراجعه نمایید که بتوانید از عهده مخارج آن برآیید بعضی از محلات دارای کلینیک‌ها یا بیمارستان‌هایی هستند که می‌توانند سرویس‌هایی را با مبالغ پایین‌تر تأمین نمایند.

  • چگونه می‌توانم روان‌شناسی را که برای من مناسب باشد انتخاب کنم؟

هرگاه یک یا چند روان‌شناس وجود داشته باشد و شما بخواهید مناسب بودن یا نبودن آن‌ها را تشخیص دهید، سؤالات زیر را بپرسید:

  • آیا شما دارای مجوز دولتی هستید؟
  • چند سال است که به این حرفه مشغولید؟
  • در چه زمینه‌هایی تخصص دارید (مثلاً: خانوادگی، مشاوره ازدواج و …)
  • معمولاً از چه نوع درمانی استفاده می‌کنید؟ چرا؟
  • فکر می‌کنید درمان من چه مدت طول بکشد؟
  • در مورد حق ویزیت، تحت پوشش بیمه بودن و چگونگی دریافت هزینه‌ها صحبت کنید.
local_library

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.