نقد روان شناختی انیمیشن چرخ‌دنده‌ها (COGS)

انیمیشن چرخ‌دنده‌ها (COGS) توسط لورنت ویتز، از هنر‌مندان تحسین‌شده که به‌واسطه سکان‌داری انیمیشن کوتاه آقای هابلوت موفق به در‌یافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه در سال ۲۰۱۴ شد، کارگردانی شده است.

یکی از معضلات اجتماعی که در هر کشوری وجود آن کم و بیش وجود دارد فاصله طبقاتی است. تقسیم شدن اقشار جامعه به دو دسته باعث می‌شود که امکا‌نات مختلف شهروندی بین آن‌ها تقسیم شده و به طبع طبقه ضعیف‌تر از لحاظ مالی از بسیاری از امکانات لازم برای حیات بشری محروم باشند.

تحصیلات یکی از این امکانات است که موقعیت اجتماعی تأثیر بسزایی در آن دارد. هر چه مناطق محروم از عادی‌ترین امکانات آموزشی بی‌بهره‌اند، مناطق ثروتمند‌نشین از گران‌ترین و بروز‌ترین امکا‌نات استفاده می‌کنند.

به دلیل همین تفاوت‌ها در نحوه آموزش است که دسته دوم فرصت نمایش استعداد‌ها و توانا‌یی‌هایشان را ندارند و زندگی خود را صرف رفاه روز‌افزون دسته اول می‌کنند که انیمیشن چرخ‌دنده‌ها این موضوع را به ورطه نقد می‌کشد.

استفاده از نماد‌ها در انیمیشن چرخ‌دنده‌ها باعث شده است که مخاطب فارغ از سن، نژاد و سطح اجتماعی با هر‌چه آنکه در اثر رخ می‌دهد همزاد‌پنداری داشته و قدری به فکر فرو برود.

شخصیت‌های چوبی که مناسب فضای مکانیکی نیستند، نوعی از عدم هما‌هنگی شهرو‌ندان محیط صنعتی با محل زندگی‌شان را به نمایش می‌گذارد.

نمایش سبک زندگی امروزی بسیاری از کشور‌ها از طریق سیستم‌ها و مسیر‌های از پیش تعیین‌شده یکی از برجسته‌ترین نماد‌های انیمیشن کوتاه Cogs است.

دسترسی آزادانه تمامی اقشار جامعه به تحصیل یکی از بخش‌های عدالت اجتماعی است سازندگان انیمیشن چرخ‌دنده‌ها با به تصویر کشیدن جامعه‌ای که امکان تحصیل برای همگان وجود ندارد به سرنوشت‌هایی که فرد در آن هیچ دخالتی ندارد و اعتراض کردن و با پایان دادن اثر با نمایش جمله‌ای بی‌نهایت با مفهوم و انگیزه‌بخش تلاش کرده‌اند از یک نقد ساده عبور کرده و مخاطب را به ایجاد تغییر تشویق کنند.

نقد روان‌شناختی انیمیشن شیرشاه (The Lion King)
بخوانید
تحلیل انیمیشن چرخ‌دنده‌ها (COGS)

پیام اصلی

پیام اصلی انیمیشن چرخ‌دنده‌ها این بود که اگر می‌خواهید از قالب زندگی خشک ماشینی دربیایید باید اول قالب‌های قراردادی‌تان را رها کنید.

در این انیمیشن می‌توان به توقف چرخ‌دنده‌ها اشاره داشت که وقتی مردم از قالب‌هایشان جدا شدند سیستم چرخ‌دنده‌ها متوقف شد و الگوهای تکراری زندگی ماشینی شکسته شد.

تمرکز اصلی انیمیشن روی شخصیت مر‌بوط به محیط صنعتی است و در اغلب سکانس‌ها او را دنبال می‌کند، اما این ویژگی باعث نمی‌شود که شخصیت متفاوت محیط دیگر فرا‌موش شود و در عوض نقطه اوج داستان با او آغاز می‌شود.

شخصیت‌های انیمیشن کوتاه Cogs را آدمک‌های چوبی تشکیل می‌دهند که از لحاظ چهره دارای جزئیات بسیار کمی هستند، اما در نمایش احساساتی ازجمله نا‌امیدی، شادی و غم بسیار موفق عمل می‌کنند.

در انیمیشن چرخ‌دنده‌ها می‌توان به تأثیر زندگی ماشینی و صنعتی بر روی زندگی انسان‌ها اشاره داشت که تأثیرات منفی‌ای به روی زندگی انسان‌ها گذاشته است و زندگی تکراری و روزمره شده است.

آدمک‌های چوبی در این انیمیشن نماد ما آدم‌هایی هستیم که هرروزه مثل یک روبات کار می‌کنیم و به دور از فعالیت‌های اجتماعی هستیم و به نوعی دچار روزمرگی هستیم.

زندگی ماشینی امروز حتی به روی تمرکز و توجه ما انسان‌ها تأثیر گذاشته و از زندگی لذت نمی‌بریم و همین باعث شده است تا شادی درونی نداشته باشیم و از زندگی لذت نبریم.

تحلیل انیمیشن چرخ‌دنده‌ها (COGS)

نتیجه‌گیری

در پایان انیمیشن چرخ‌دنده‌ها می‌توانیم به نوعی صلح و دوستی اشاره داشته باشیم که چرخ‌دنده‌ها متوقف شده بودند و به جای حرکت چرخ‌دنده‌ها نوع دوستی و همزادپنداری جایشان را گرفته بودند، در واقع ارتباطات اجتماعی شکل گرفته بود و جامعه‌ای که با زندگی ماشینی مرده بود دوباره زنده گردید و روح تازه‌ای در آن دمیده شد، ایجاد تغییر و تحول در زندگی را به مخاطب گوشزد می‌کند.

نقد روان شناختی فیلم عرق سرد ساخته بیرقی
بخوانید

تغییر و تحول در افراد امکان‌پذیر است و باعث رشد انسان‌ها در تمامی مراحل زندگی می‌شود، انسان‌ها از زمان تولدشان تا زمان مرگشان دچار تغییر و تحول هستند و رشد می‌کنند که این رشد می‌تواند جسمانی، شناختی، هیجانی و اجتماعی باشد که هرکدام مستلزم شناخت دیگری است.

تغییر و تحول می‌تواند شامل هر چیزی باشد که بر رفتار انسان و روابط اجتماعی‌اش تأثیر می‌گذارد، تغییر و تحول در دوره‌های سنی مختلف متفاوت است و بستگی به عوامل متفاوتی چون عوامل محیطی، وراثتی، شناختی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

در پایان می‌توان به جملاتی که در انتهای انیمیشن چرخ‌دنده‌ها آمده است اشاره‌ای داشت:

IF we want to change the world we need Change the way it works help us create equality through education Mentors for a fairer world

اگر ما می‌خواهیم دنیایی را تغییر دهیم که نیاز به تغییر دارد، راه‌کار آن به ما کمک می‌کند تا از طریق آموزش‌وپرورش برای یک دنیای عجیب‌وغریب ایجاد کنیم.

مطاله‌ی مقاله تحلیل انیمیشن ترول‌ها و این کتاب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گردآوری شده توسط زینب آرامش؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط