تقویت اراده برای رسیدن به اهداف آموزشی

وقتی موضوع رسیدن به اهداف تحصیلی و آموزشی است، برای آزمون ریاضی در حال مطالعه باشید، پایان نامه بنویسید یا زبان جدیدی فرا بگیرید، در هر صورت متمرکز ماندن کار سختی است. اگر برای مقاومت در برابر وسوسه ها زمان سختی را گذرانده باشید می توانید به اهداف بلند مدت دست پیدا کنید و تنها نیستید. بنابر گزارش تحقیقاتی استرس در آمریکا APA 2011 آمریکایی ها باور دارند که اولین مانع برای ایجاد تغییرات مثبت نداشتن اراده است.

اینکه بتوانید از اراده تان کمک بگیرید باعث خواهد شد که در مدرسه و فراتر از آن بهتر عمل کنید. در یک تحقیق دانش آموزانی که توانستند رضایت خود را به تاخیر بیاندزایند نمرات و امتیازت بالایی گرفتند، مشارکت بهتری داشتند و برای شرکت در برنامه رقابت دبیرستان تمایل شان بیشتر بود. نتیجه گیری محققان؟ خود انظباتی ممکن است مهمتر از آی کیو در زمانی باشد که قرار است موفقیت علمی را پیش بینی کند.

این تفاوت ها ماندگار است. در یکی از تحقیقات زمینه ای، محققان به بررسی بچه های مهدکودکی پرداخته اند که بعضی از آنها سریعا یک شیرینی می خواستند و آنهایی که اگر منتظر می ماندند دو شیرینی می گرفتند. مانند مثال قبل آنهایی که منتظر ماندند امتیاز بیشتری گرفتند. به علاوه والدین شان هم اذعان داشتند دسته دوم در برنامه ریزی، کنترل استرس و تمرکز بهتر هستند.

شما  برای افزایش اراده چه می توانید بکنید؟

تحقیقات زیادی نشان داده که مقاومت دائمی در برابر وسوسه ها باعث می شود که میزان اراده تان کمتر شود، مانند زمانی که زیادی از ماهیچه ها کار بکشید. اما می توانید بیاموزید که چگونه بهتر از اراده خود مانند ماهیچه هایتان استفاده کنید و آنرا تقویت نمایید. این استراتژی ها را امتحان کنید:

  • از وسوسه ها دوری کنید. در مطالعه ای که در مورد شیرینی میان بچه ها انجام شد، آنهایی که به ظرف شیرینی خیره شدند مقاومت کمتری نسبت به بچه هایی داشتند که چشم هایشان را بستند، رویشان برگرداندند یا اینکه حواس خود را پرت کردند. از دل برود هر آنچه از دیده رود در زمان مطالعه هم صدق می کند. لازم است که تمرکز داشته باشید، گوشی خود را خاموش کنید، از صفحه ایمیل خارج شوید یا از هر عاملی که تمرکز شما را مختل می کند، دوری نمایید.
  • برنامه ریزی داشته باشید. داشتن برنامه به شما کمک می کند تا در مقابل وسوسه هایی که در میانه راه ایجاد می شود، مقاومت کنید. در مورد نحوه واکنش به موقعیت هایی که حواستان را پرت می کند، برنامه ریزی کنید. برای مثال اگر قرار است که آخر هفته را مطالعه کنید به خودتان بگویید اگر کسی مرا دعوت کرد، پیشنهاد می دهم که برای شنبه شب به عنوان جایزه مطالعه ای که داشته ام با او همراه شوم.
تعلیم و تربیت دختران
بخوانید
  • انگیزه های خود را درنظر بگیرید. آیا قرار است به علت خواسته های خود یا دیگران مانند والدین یا رئیس تان که شما مجبور کرده به اهداف آموزشی دست یابید؟ تحقیقات نشان داده که آنهایی که دیگران مشوق شان بوده اند اراده کمتری نسبت به آنهایی که دارند بخاطر اهداف و خواسته های خودشان تلاش می کنند. و چیزی که شما را برمی انگیزد می تواند به مهمی کسی باشد که اینکار را می کند. تحقیقات دیگری نشان داده که حتی وقتی اراده افراد متزلزل می شود، بر روی کارهایی که نیازمند کنترل درونی است مقاومت می کنند زیرا به آنها گفته شده که تلاش شان با جایزه همراه است. در مورد چیزهایی که شما را برمی انگیزاند فکر کنید مانند مدرک کالج یا شغل بهتر
  • فکر کنید که می توانید. فکرتان در مورد اراده نیز مهم است. در یکی از تحقیقات انجام شده محققان دریافتند که افرادی که فکر می کنند اراده شان منبعی محدود است مشکلات متعددی نسبت به کسانی دارند که اراده را بی انتها می دانند.
  • سوخت رسانی به اراده. ذهن شما با گلوکز یا قند خون کار می کند. با کنترل بر خود می توان سلول های مغز را وادار کرد که گلوکز بیشتری در سرعت بالاتر مصرف کنند. تغذیه مغز به شما کمک می کند که قدرت اراده خود را تقویت کنید. خوردن وعده های منظم غذایی میزان قند خون را تنظیم می کند و به سوخت رسانی قدرت اراده کمک خواهد کرد.
مواد مغذی و مغز شما
مواد مغذی و مغز شما
برای داشتن ذهنی پویا باید تغذیه مناسی داشته باشید
  • همزمان بر روی یک هدف متمرکز باشید. شواهد نشان میدهد که داشتن فهرستی از راهکارهای سال جدید ایده خوبی نیست. زیرا اراده در چند بخش تقسیم می شود و در حقیقت از قدرت آن کاسته خواهد شد. در عوض تلاش برای ایجاد عادت های مطالعه خوب، بیشتر ورزش کردن؛ سیگار نکشیدن، اهداف را در یک هدف کلی خلاصه کنید. وقتی یک عادت خوب طبیعی شود، دیگر نیازی به تلاش برای حفظ اراده نخواهد بود.
خواب‌های وحشتناک در کودکان
بخوانید
کمک روان شناسان

اگر نیاز به ایجاد اراده دارید، با یک روان شناس یا متخصص سلامت روانی صحبت کنید. او می تواند در شناسایی مشکلات به شما کمک کند و برنامه ای را برای تغییر آنها ایجاد نماید. می توانید برای شروع با روان شناسان فکربنیان موضوع خود را مطرح کنید.

روان شناسان از انواع درمان های رفتاری مانند روان کاوی استفاده می کنند تا زندگی افراد را بهتر نمایند.

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.