رهایی از حواس‌پرتی

آیا وسایلتان را گم می‌کنید؟ آیا حرف دیگران را قطع می‌کنید؟ آیا فراموش‌کار هستید؟ آیا به دنبال راهی برای رهایی از حواس‌پرتی هستید؟

اگرچه همه مردم این مشکلات را گاهی تجربه می‌کنند، اما افرادی که اختلال نقص توجه (ADD) دارند این مشکلات و مشکلات بیشتر از این را هر روز تجربه می‌کنند.

خصیصه‌ی مشترک افرادی که مبتلا به ADD هستند، توانایی عجیب آن‌ها در گم کردن وسایل و اشیاء است. چندبار کلید، موبایل، عینک یا کاغذهای مهم را گم کرده‌اید؟

آیا تا به حال تا دیروقت بیدار مانده‌اید یا مجبور شده‌اید دیرتر به سرکار بروید چون قادر به پیدا کردن کلیدهایتان نبوده‌اید؟ گم کردن اشیاء باعث اتلاف وقت و زمانتان می‌شود.

وقتی هر چیزی در جای خود باشد، به خاطر سپردن جایشان راحت‌تر است و باعث می‌شود که هر چیزی را سر جای خودش بگذاریم و دچار حواس‌پرتی نشویم.

وقتی هر چیزی را در مکان مورد استفاده بگذاریم پیدا کردنشان خیلی راحت‌تر می‌شود. مکان مورد استفاده جایی است که احتمال استفاده شما از آن وسیله خاص بیشتر باشد.

به عنوان مثال، اگر از عینک مطالعه خود هنگام خواب برای مطالعه استفاده می‌کنید کافی است تا آن را کنار محل خواب خود قرار دهید. استفاده از مناسب‌ترین مکان برای نگهداری یک شیء باعث می‌شود که راحت‌تر وسایل را سر جایشان بگذارید.

استفاده از مکان مورد استفاده باعث دیده شدن وسایل می‌شود. وقتی وسایل را در قفسه‌ها می‌گذارید، پرکاربردترین وسایل را در جلوی چشم خود قرار دهید.

رهایی از حواس‌پرتی

برای رهایی از حواس‌پرتی، موارد مشابه را کنار هم قرار دهید

نگهداری وسایل مشابه به صورت گروهی باعث افزایش شانس پیدا کردنشان هنگام نیاز می‌شود. می‌توان وسایل را با ظروف و جداکننده‌ها از هم جدا کرد.

ظروف شفاف بهترین ظروف هستند چون می‌توان محتویات آن‌ها را از بیرون دید. ترجیحاً ظروفی را انتخاب کنید که به صورت کشویی باز شوند نه به وسیله درپوش تا برای دسترسی به ظرف موردنظر دچار مشکل نشوید.

ADHD و رابطه آن با کاردرمانی
بخوانید

به وسیله برچسب ظرف‌ها را برچسب‌گذاری کنید. اگر جعبه‌ای را برچسب‌گذاری می‌کنید روی برچسب، محتویات جعبه را نیز قید کنید و آن را در دو سمت جعبه بچسبانید.

برای وسایل خود جا پیدا کنید

سراغ وسایلتان بروید و نگاهی به آن‌ها بیندازید. کشویی را بیرون بکشید و به محتویاتش نگاه کنید. از خودتان بپرسید:

  • من از این وسیله چقدر استفاده می‌کنم؟
  • کجا بیشتر از آن استفاده کنم؟
  • آیا جای بهتری برای آن هست؟
  • آیا می‌توان وسایل مشابه با آن را کنارش نگهداری کرد؟

وسایل مشابهی را که در یک مکان از آن‌ها استفاده می‌شود کنار هم قرار دهید. آن‌ها را درون یک جعبه قرار دهید و به مکانی ببرید که بیشتر از آن استفاده می‌کنید.

از شر وسایلی که از آن‌ها در یک سال گذشته استفاده نکرده‌اید خلاص شوید. هر دفعه فقط سراغ یک کشو یا کابینت برای مرتب کردن بروید. به یاد داشته باشید که در بین این کار به خود استراحت بدهید، بخصوص اگر احساس ناکامی می‌کنید.

رهایی از حواس‌پرتی

برای رهایی از حواس‌پرتی، به دنبال وسایل دردساز باشید

راه‌کارهایی برای وسایل خاصی که به راحتی گم می‌شوند:

  • همیشه کلیدهای خود را همراه داشته باشید

کلیدها می‌توانند بدترین کابوس شما باشند. جاکلیدی یا سبدی را در محل ورودی خانه قرار دهید. کلیدهای خود را بلافاصله پس از وارد شدن آنجا بگذارید.

مطمئن شوید که کلیدها دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی هستند. به فکر تهیه یک دسته‌کلید به همراه فرستنده و یا چراغ چشمک‌زن برای کلیدها باشید. با فشردن یک دکمه از دستگاه ردیاب خانگی باعث ایجاد واکنش دستگاه متصل به زنجیر شده و کلید را پیدا خواهید کرد.

می‌توانید دو نسخه از کلیدهای خود تهیه کنید. وقتی دو دسته‌کلید داشته باشید، شانس وارد شدن به خانه را بالا می‌برید. یک دسته‌کلید را در کیف خود قرار دهید و دیگری به دوست یا فرد قابل‌اعتماد بدهید. کلید را زیر پادری قرار ندهید.

  • عینکتان کجاست؟

برای رهایی از حواس‌پرتی در مورد عینک، اگر از عینک آفتابی در رانندگی استفاده می‌کنید، گیره‌ای تهیه کنید که به آفتاب‌گیر ماشین متصل شده و به وسیله آن عینک آفتابی را در ماشین نگهداری کنید.

سازش‌‌های عجولانه و زودهنگام در ازدواج
بخوانید

همچنین یک بند برای عینک خود در نظر بگیرید تا هنگامی که آن را برمی‌دارید همراهتان بماند. می‌توانید یک جعبه با رنگ روشن برای عینکتان تهیه کنید.

  • نگهداری گوشی موبایل

ممکن است متوجه شده باشید که گوشی موبایل شما بیشتر از دیگران ناپدید شده یا آسیب می‌بیند. موبایل و فرد مبتلا به ADD هیچ‌وقت با هم جور درنمی‌آیند.

این یک قطعه سخت‌افزاری کوچک است که انتظار می‌رود همیشه به مدت طولانی از آن نگهداری کنید. کار راحتی نیست، درست است؟

همیشه موبایل خود را در همان جیب زیپ‌داری نگه دارید که کیف خود را قرار می‌دهید. گوشی موبایلی بخرید که دارای گیره‌ای باشد تا با آن بتوان موبایل را در جیب داخل کیف یا کمربند متصل کرد.

همیشه شارژر موبایل خود را در محلی از خانه نگه دارید که به راحتی دیده شود. شارژر را روی زمین قرار ندهید.

  • از کارت‌های اعتباری خود محافظت کنید

دو سمت تمام کارت‌های اعتباری خود را کپی یا اسکن کنید. مطمئن شوید که شماره تلفن‌های شرکت خدماتی به وضوح در کپی دیده شود.

زمانی که از کارت اعتباری‌تان استفاده می‌کنید، کارت را در تمام زمان استفاده مقابل دید قرار دهید. کیف خود را به صورت بازشده در دست بگیرید. بلافاصله بعد از اینکه پرداخت را انجام دادید کارت خود را پس گرفته و داخل کیف بیندازید.

  • نگهداری جواهرات

حواس‌پرتی باعث مشکلاتی می‌شود و باید سعی شود برای رهایی از حواس‌پرتی به فکر افتاد. مخصوصاً اگر پای جواهرات در میان باشد.

گم کردن جواهرات می‌تواند هزینه مالی و روانی سنگینی داشته باشد. وقتی شب‌ها جواهرات خود را درمی‌آورید، آن را در یک محفظه کوچک جلوی چشم نگهداری کنید.

دانش هیجانی: شناخت، درک و ابراز عواطف
بخوانید

همچنین می‌توان از نگهدارنده جواهرات که به صورت آویز به کار می‌رود استفاده کرد.

رهایی از حواس‌پرتی

زمانی که چیزی را گم می‌کنید و برای رهایی از حواس‌پرتی چه اقداماتی را باید انجام دهید؟

اگر مبتلا به ADD هستید، به سرعت دچار دستپاچگی شوید. در این صورت ممکن است کاملاً سردرگم شوید و قادر به انجام کاری نباشید. اینجا چند راه برای راحت‌تر کردن کارها زمانی که چیزی را گم می‌کنید آمده است:

  • از نمایی دورتر به مسئله نگاه کنید:

افراد دیگر هم وسایلشان را گم می‌کنند. منتها شما بیشتر دچار این مشکل می‌شوید. به یاد داشته باشید که گم کردن اشیاء در مقابل از دست دادن سلامتی و یا زندگی چیزی نیست.

  • عبارتی را مرتب با خود تکرار کنید:

به خودتان مرتب بگویید “من این چیز را پیدا می‌کنم” فکر مثبت نتایج زیادی دارد. برخی از مردم بر اساس اعتقاداتشان از یک فرد مقدس درخواست پیدا کردن وسیله می‌کنند. این راه برای افراد معتقد و غیر معتقد کمک‌کننده است.

  • ردیابی مجدد قدم‌هایی که برداشته‌اید:

در طول روز کجا بوده‌اید؟ به عقب برگردید، مکان‌هایی که بوده‌اید را به یاد بیاورید. با جزئیات زیاد آن را توصیف کنید. از اینترنت بهره ببرید تا مکان اقلام گم‌شده را با استفاده از وب‌سایت‌های اجتماعی برای اطلاع دادن به دوستان پیدا کنید.

  • دانستن زمان استراحت:

وقتی حسابی کلافه می‌شوید، احتمالاً چیزی که دنبالش هستید را پیدا نمی‌کنید. بنشینید و به خودتان استراحت بدهید. این کار کمک می‌کند تا به مکان‌های جدید برای جستجو فکر کنید.

کتاب رهایی از حواس‌پرتی ؛ نوشته استفانی مولتون سارکیس ؛ ترجمه زهرا شجاعی، شهرام حاجی رضایی

گردآوری شده توسط خانم نیلوفر سعیدی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.