عملکرد پمپ سدیم – پتاسیم در غشاء نورون

عملکرد پمپ سدیم – پتاسیم در غشاء نورون – هر مجرای یونی به صورت انتخابی عمل می کند و معمولاً فقط به یون معینی اجازهٔ عبور می دهد. ساختارهای پروتئینی (تلمبه های یونی) جداگانه ای از راه تلمبه کردن یون های گوناگون به درون یا بیرون نورون، آنها را در دو سوی غشاء یاخته با توزیعی نامتوازن نگه می دارند. تلمبهٔ یونی از همین راه در شرایط استراحت نورون، تراکم زیاد +Na را در بیرون و تراکم اندک آن را در درون نورون حفظ می کند.

پمپ پتاسیم سدیم (پمپ NaK) برای فرآیندهای متعدد بدن مانند زنگ زدن سلول های عصبی، انقباضات قلب و عملکرد کلیه حیاتی است. پمپ NaK نوعی پروتئین حمل پروتئینی است که در غشای سلولی شما وجود دارد. پمپ NaK برای ایجاد شیب بین یون های Na و K ایجاد می شود.

در حال حاضر، امواج عصبی در سراسر بدن شما حرکت می کنند. هیچ یک از این ضربه ها بدون کمک پتاسیم سدیم (پمپ NaK) امکان پذیر نخواهد بود.  پمپ NaK نوع خاصی از پروتئین حمل و نقل در غشای سلولی شما است. غشای سلولی مانع بیرونی نیمه نفوذی بسیاری از سلولها است. کار پمپ NaK این است که یون های پتاسیم را به سلول منتقل کنددر حالی که همزمان یون های سدیم را از سلول منتقل می کنند. فیلم پتانسیل عمل را ببینید.

 

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (Fekrbonyan.com) بلامانع است.

بیماری‌های دوران کودکی
بخوانید
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.