غلبه بر افسردگی

روان شناسان چگونه به رفع اختلالات افسردگی کمک می‌کنند

همه افراد در مراحلی از زندگی‌شان احساس ناراحتی می‌کنند؛ اما افسردگی فراتر از این‌هاست. افسردگی ناراحتی شدید است که بیشتر از چند روز ادامه پیدا می‌کند. این حالت بر روی فعالیت‌های زندگی روزمره تأثیر گذاشته و می‌تواند باعث درد فیزیکی شود. خوشبختانه افسردگی قابل‌درمان است. افسردگی که به آن اختلال افسردگی شدید یا افسردگی بالینی می‌گویند یکی از معمول‌ترین اختلالات ذهنی در آمریکاست. در سال 2014 آمارهای موسسه ملی سلامت روان (NIMH) نشان داد که 15.7 میلیون بزرگ‌سال در آمریکا که 6.7 درصد کل جمعیت بزرگسالان آمریکایی را تشکیل می‌دهند حداقل یک دوره افسردگی شدید را پشت سر گذاشته‌اند.

شناخت افسردگی

افسردگی بر روی افراد مختلف به روش‌های گوناگون تأثیر می‌گذارد اما بیشتر آنها ترکیبی از علایم زیر را دارند:

  • ناراحتی مداوم یا احساس پوچی
  • احساس ناامیدی و ناکارآمدی
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • عصبانیت و خشم
  • بیقراری
  • مشکل در تمرکز
  • خستگی
  • تغییر الگوی خواب
  • دردهای مزمن مانند سردرد یا دل درد
  • کاهش تمایل به تحرک
  • جدایی از دوستان و خانواده
  • فکر به مرگ یا خودکشی

افسردگی به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، زیستی، روان شناسی، اجتماعی و محیطی بروز می‌کند. افرادی که سابقه افسردگی دارند و افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی یا سرطان هستند، در خطر افسردگی قرار دارند. تغییرات مهم زندگی، حوادث و استرس‌ها هم می‌تواند عامل ایجاد افسردگی باشد گرچه گاهی افسردگی‌ها بدون هیچ دلیل مشخص خارجی بروز می‌کنند.

اگر میخواهید بدانید افسرده هستید یا خیر این آزمون را انجام دهید:

افسردگی بک

آزمون زیر به شما کمک می‌کند تا دریابید آیا به لحاظ بالینی افسرده‌اید یا خیر. 13 گویه زیر را به‌دقت بخوانید هر یک از عبارت‌ها در هر سؤال بیان‌کننده حالتی از شما است. شما باید عبارت‌های هر گروه را به ترتیب و با دقت بخوانید. سپس در هر گروه عبارتی را انتخاب کنید که بهتر از همه، طرز احساس کنونی شمارا بیان می‌کند. یعنی آنچه را که درست هم‌اکنون احساس می‌کنید. پس از انتخاب آن را با تیکی علامت بزنید. اگر در هر سؤال بیش از یک عبارت را وصف خود می‌دانید، سعی کنید عبارتی را که ممکن است بیشتر درباره شما صادق باشد را انتخاب کنید. اگر از بین دو یا چند عبارت مربوطه به یک گروه نتوانستید انتخابی را به عمل‌آورید به حدس و گمان متوسل شوید درهرصورت هیچ سؤالی را بدون پاسخ نگذارید.

افسردگی در کودکان و نوجوانان

افسردگی در نوجوانان شایع است. در سال 2014 سازمان NIMG اعلام کرد که 2.8 میلیون کودک در رده سنی 12-17 سال در آمریکا حداقل یک دوره افسردگی را پشت سر گذاشته‌اند. افسردگی معمولاً متغیر و زودگذر است؛ اما اگر فرزند شما تحریک پذیر باشد این مشکل ادامه پیدا خواهد کرد و ناراحتی عمیق تا دو هفته یا بیشتر ادامه می‌یابد پس بهتر است که برای درمان اقدام کرد.

چگونه جوان بمانیم؟
بخوانید

در حالیکه داروهای ضدافسردگی در کودکان و نوجوانان می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، تاثیرات جانبی آن در جوانان بالاست مانند افزایش خطر خودکشی. به همین دلیل والدین و پزشکان ترجیح می‌دهند که ابتدا روان درمانی را به کار ببرند. CBT و IPT هر دو روش مفیدی برای درمان جوانان افسرده هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که درمان رفتار شناختی و دارویی در ترکیب با هم بسیار مؤثر خواهد بود. خبر خوب اینکه بیشتر کودکان درمان می‌شوند. البته تحقیقات نشان داده که افرادی که در کودکی به افسردگی مبتلا شده‌اند احتمال دارد که در دوران نوجوانی و بزرگسالی هم دوباره این حس را تجربه کنند. CBT و IPT به شناسایی علایم افسردگی کمک می‌کند پس می‌توانند بر روی علایم آن نظارت داشته باشند و از تکرار این اختلال جلوگیری کنند.

غلبه بر افسردگی
درمان افسردگی
روان شناسان مجاز در زمینه مشکلات روانی تخصص کافی دارند و می‌توانند به بیماران افسرده کمک کنند.

درمان افسردگی – غلبه بر افسردگی

افسردگی نشانه ضعف نیست. چیزی نیست که به سادگی از آن بگذرید. این یک بیماری است که به درمان تخصصی نیاز دارد. با درمان مناسب افراد احساس بهتری خواهند داشت. داروهای ضد افسردگی برای کاهش علایم افسردگی در بعضی افراد به ویژه آنها که مبتلا به افسردگی شدید هستند، می‌تواند مفید باشد. روان درمانی نیز درمانی مؤثر است و می‌تواند در ترکیب با داروها انجام شود. مزایای روان درمانی تاثیری دارد که از بیمار در مقابل بازگشت علایم بیماری پس از پایان درمان، محافظت می‌کند.

ملاقات با روان شناس برای غلبه بر افسردگی

روان شناسان مجاز در زمینه مشکلات روانی تخصص کافی دارند و می‌توانند به بیماران افسرده کمک کنند. روش‌های مختلفی برای کمک به فرد افسرده وجود دارد به ویژه برای افرادی که افسردگی خفیف تا متوسط دارند. روان درمانی به افراد افسرده کمک می‌کند تا:

  • اتفاقاتی که باعث افسردگی آنها شده است را شناسایی کنند و روشهایی را برای تغییر، پذیرش یا بهبود این موقعیت‌ها پیدا نمایند
  • اهداف واقع بینانه را برای آینده خود درنظر بگیرند
  • رویه‌های فکری نامناسب یا رفتارهای مضر را که بر روی احساس نا امیدی و بی ارزشی تأثیر می‌گذارد شناسایی کنند
  • مهارت‌های کنار آمدن با مشکلات و علایم افسردگی را افزایش داده و بدین وسیله از افسردگی‌های بعدی جلوگیری کنند
هشت مورد که هرگز نباید در یک پیام متنی ذکر کرد
بخوانید

دو تا از رایج ترین درمان‌های تجربی برای افسردگی درمان رفتار شناختی و درون فردی هستند.

  • درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی درمان است که در آن بیماران یاد می‌گیرند که تفکرات و الگوهای رفتاری منفی را شناسایی کرده و مدیریت کنند. درمان شناختی رفتاری به شناسایی تفکرات منفی، تغییر باورهای نادرست، تغییر رفتارهایی که افسردگی را بدتر می‌کند و رابطه با سایرین در روش‌های مثبت کمک خواهد کرد.
  • درمان درون فردی (IPT) نوعی درمان است که در آن بیماران روابط خود را با سایرین بهبود می‌بخشند و احساسات خود را بهتر بازگو می‌کنند تا مشکلات به روشی سالم‌تر حل شود. IPT به بیماران در حل مسائل زندگی‌شان، ایجاد مهارت‌های اجتماعی و روابط پایدار و در نهایت کنترل علایم افسردگی کمک خواهد کرد.

برای درمان هیچ روش صحیحی وجود ندارد. پزشکان با بیماران خود کار می‌کنند تا طرح‌های درمان مناسب خود را تولید کنند. روان درمانی به بیماران کمک خواهد کرد تا بهتر با استرس کنار آیند و علایم افسردگی را مدیریت کنند. این استراتژی‌ها بهبود وضعیت بیمار را در پی خواهد داشت.

پیشنهاد می‌کنیم برای غلبه بر افسرگی این کتاب را مطالعه کنید.

local_library

منبع: مرکز یاری انجمن روان شناسی آمریکا APA

Published October 2016
ترجمه شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.