آیا آماده عشق هستید؟

  • ضریب هوشی خود را بسنجید

یکی از دلایلی که بسیاری از مردم به ازدواج با فرد نامناسب تن در می‌دهند چیزی است به نام ضریب هوشی پایین. میزان ضریب هوشی شما تعیین‌کننده انتخاب شما خواهد بود. حتی اگر شما از ضریب هوشی بالای برخوردار باشید احتمالاً هنوز اشتباهاتی مرتکب می‌شوید اما نه به‌اندازه کسی که از ضریب هوشی کمتری برخوردار است.  آزمونی وجود دارد که شامل ده جمله خبری است. بر این اساس که هر یک از جملات زیر تا چه حد درباره شما صدق می‌کند و نیز بر اساس اینکه این باور در زندگی شما چه قدر موثر است.

  •  بارها صفر نمره
  •  بیشتر چهار نمره
  •  گاه گاه هشت نمره
  •  به ندرت یا هرگز ده نمره

 اخطار: ممکن است که وسوسه شوید نمره آزمون را بر اساس باورهای قبلی خود درباره ازدواج تعیین کنید؛ اما خواهش می‌کنم که به جملات زیر بر اساس رفتارهای فعلی خود و آموخته‌هایتان پاسخ ندهید بلکه باصداقت کامل بر اساس خلاصه‌ای از انتخاب‌های گذشته زندگی‌تان پاسخ‌گویید.

آیا آماده عشق هستید؟
FBB00136
  • آزمون ضریب هوشی شما
  1. اگر من و همسرم واقعاً یکدیگر را دوست داشته باشیم دیگر هیچ‌یک از اختلافات و مشکلات شخصی رابطه ما را تهدید نخواهد کرد.
  2. اگر درنهایت عشق مناسب را پیدا کنم غیرممکن است به شخص دیگری علاقه‌مند شوم زیرا از عشق سرشار هستم.
  3. اگر عشق عشق راستین باشد همان لحظه اول که او را می‌بینم خواهم فهمید.
  4. ازدواج درست همیشه جالب و مهیج خواهد بود.
  5. اگر واقعاً عشق راستین باشد هنگامی‌که در کنار همسرم نیستم احساس تمامیت و کمال نمی‌کنم.
  6. روابط ما نمی‌تواند واقعاً عالی و فوق‌العاده باشد مگر این‌که عشق عشق راستینی باشد.
  7. همسر مناسب من تمام نیازهای مرا برآورده خواهد کرد و تمامی خلأهای روحی مرا پر خواهد کرد به‌طوری‌که دیگر مهتاج کسی نخواهم بود.
  8. اگر واقعاً دل‌باخته باشم هر وقت که همسرم را می‌بینم هیجان‌زده خواهم شد به‌طوری‌که از با او بودن مو بر بدنم سیخ می‌شود.
  9. اگر با شخص مناسبی ازدواج‌کرده باشم آن‌چنان در هماهنگی خواهیم بود که در هرلحظه از زمان هر یک از ما احساس دیگری را خواهد دانست.
  10. هنگامی‌که در روابط صحیح و مناسب هستم به طرزی طبیعی احساس هماهنگی دارم به‌طوری‌که نیاز به تلاش برای بهبود رابطهٔ خود با همسرم نخواهم داشت.

حال نمره‌های خود را جمع بزنید.

100-80 امتیاز: به شما تبریک می‌گویم. شما ضریب هوشی بالایی دارید و در دید خود نسبت به زندگی واقع‌بین هستید.

هفت نشانه رنج عاطفی حل‌نشده
بخوانید

79- 69 امتیاز: ضریب هوشی شما بد نیست. اما می‌تواند بهتر باشد. شما هنوز اجازه می‌دهید که مطلوب‌های رمانتیک و روی‌هایتان تعیین‌کنندهٔ منش و رفتارهای شما در زندگی‌تان باشد.

59-40 امتیاز: اخطار! ضریب هوشی شما به طرز وحشتناکی پایین است دلیل اینکه شما به این وضع ادامه می‌دهید این است که به شخصی که با او ازدواج‌کرده‌اید توجه ندارید. شما بیشتر عاشق عاشق شدن هستید.

30-0 امتیاز: اورژانس! ضریب هوشی عشقی شما به‌قدری پایین است که رنجش خاطر و دل‌شکستگی شما آن را نیز دوچندان می‌کند. زندگی شما توجه جدی می‌طلبد. وقت آن است کمی رشد کنید و دنیای خود را ترک گویید.

  • چه کسی برایتان مناسب است؟

مرحله یک: آیا اصولاً آمادگی یک رابطه را دارید?

 چنانچه ازلحاظ روحی و عاطفی آمادگی رابطه‌ای صمیمی را نداشته باشید به‌راحتی نخواهید توانست بفهمید که آیا شخص مناسب را یافته‌اید یا خیر. در چنین شرایطی رابطه هرگز احساس خوبی به شما نخواهد داد نه به این دلیل که با نامزد /همسرتان تفاهم ندارید بلکه به دلیل مشکلات شخصی خودتان.

آیا آماده عشق هستید؟ در زیر پرسش‌های آمده است تا به شما در تعیین این‌که آمادگی یک رابطه صمیمی رادارید یا خیر؟ کمک می‌کند.

  1. آیا هنوز عاشق نامزد/همسر قبلی خود هستم؟
  2. آیا هنوز انزجار خشم فوق‌العاده‌ای نسبت به نامزد/همسر قبلی‌ام در خوددارم؟
  3. آیا بیشتر از درون احساس خلا روحی می‌کنم؟
  4. آیا آنچه هستم را دوست ندارم؟
  5. آیا چنین احساس می‌کنم که چیزهای باارزش زیادی ندارم که به همسرم ارائه دهم؟
  6. آیا اعتیادها و یا عادات رفتاری اجبارگونه ای دارم که هنوز آن‌ها را کنار نگذاشته‌ام؟
  7. آیا احساس تنهای و استیصال دارم به‌طوری‌که بدون رابطه داشتن احساس بدبختی می‌کنم؟
  8. آیا چنین احساس می‌کنم که هیچ‌کس نمی‌خواهد با من رابطه داشته باشد؟
  9. آیا حس کردن عواطف و احساساتم برایم غیرممکن است؟
  10.  آیا مایل نیستم درباره احساساتم با دیگران صحبت کنم؟

 چنانچه حتی به یکی از سؤالات فوق پاسخ مثبت دادید ممکن است ازلحاظ عاطفی و روحی آمادگی داشتن رابطهٔ صمیمی با هیچ‌کس را نداشته باشید؛ و چنانچه به سؤالات نه و ده پاسخ مثبت داده باشید باید پیش از آن‌که انتظار داشته باشید کسی با شما رابطه داشته باشد با احساسات خود تماس برقرار کنید. چنانچه به برخی از سؤالات فوق پاسخ مثبت داده ولی باکسی رابطه دارید بدون شک از مشکلاتی که ناشی از عدم آگاهی‌تان برای عشق است پیشاپیش باخبرید. با چنین وضعی ممکن است با نامزد/همسرتان منصف نباشید و با انتظار از او که با موانع و مشکلات شما در رابطه با صمیمیت سروکله بزند به او اجحاف کرده‌اید.

آیا عشق باید به ازدواج بيانجامد؟
بخوانید

مرحله دو: چگونه یک لیست تفاهم درست کنیم؟

 چنانچه در رابطه‌ای هستید که عملکرد مثبتی دارید فهرست تفاهم می‌تواند درزمینهٔ ای که با آن مشکل‌دارید به شما کمک کند.

مکانی آرام را انتخاب کنید که در آن هیچ‌چیز و هیچ‌کس مزاحمتان نباشد.

ویژگی‌های را که در همسر آینده‌تان به دنبال آن هستید در ده رده یا موضوع طبقه‌بندی کنید.

1- وضعیت جسمانی 2- وضعیت احساسی 3- وضعیت اجتماعی 4- وضعت فکری عقلانی 5- وضعیت جسمانی 6- وضعیت ارتباطی 7- وضعیت شغلی/حرفه‌ای 8- وضعیت رشد شخصیتی 9- وضعیت روحی/مذهبی 10- وضعیت علائق و سرگرمی‌ها.

 می‌توانید حتی فهرستی طولانی‌تری تهیه کنید. هر چه فهرست خود را غنی‌تر و دقیق‌تر تهیه کنید در تعیین این‌که آیا در رابطهٔ صحیحی هستید یا خیر مفیدتر خواهد بود. با تهیه لیست تفاهم چیزهای زیادی درباره خودتان خواهید آموخت. پس‌ازآن که آن را نوشتید دوباره آن را بخوانید و سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه تعداد از این ویژگی‌ها را خود نیز دارا هستم؟
  • چه تعداد از این ویژگی‌ها را آرزو دارم که داشته باشم؟

مرحله سه: آیا با نامزد/همسرتان تفاهم دارید یا خیر؟

قسمت اول: صفرتا سه امتیاز: رابطهٔ نوپا

فرض کنید دریافتید که آمادگی یک رابطه رادارید. فهرست تفاهم خود را هم ترتیب دادید و باکسی هم آشنا شدید که به او بسیار نیز علاقه‌مند هستید. از کجا بفهمید که آیا این رابطه ارزش ادامه دادن را دارد یا تنها یک اتلاف وقت خواهد بود؟ برای درک این موضوع می‌توانید از همان ابتدا از طرف مقابل خود سؤالاتی را در رابطه با علایق و وضعیت خانوادگی او بپر سید. واضح است که توصیه‌ام به شما این نیست که بار اول که باکسی ملاقات کردید پس‌ازآنکه پیشخدمت سفارش غذایتان را گرفت یک پرسشنامه حاوی چهارصد سؤال را بیرون بیاورید و از همسر آینده‌تان بخواهیدکه به یکایک آن‌ها پاسخ دهد. بلکه باید در ظرف چند ماه اول آشنایی‌تان گفتگوهای در این زمینه‌ها از او بکنید.

خطاهای گذشته را رسیدگی کنید
بخوانید

قسمت دوم: سه تا شش ماه: رابطه در حال رشد

هنگامی‌که کسی را برای اولین بار ملاقات می‌کنید بیشتر وقتتان را صرف تلاش برای فهمیدن این می‌کنید که آیا به‌اندازه کافی از آن خوشتان آمده است که بخواهید او را ببینید و یا خیر. پس از گذشت سه تا شش ماه از رابطه‌تان می‌توانید آن را رابطه جدی بدانید. بدین معنا که عاشق شده‌اید. در این مرحله باید خودآگاه توقف کنید و تصمیم بگیرید که آیا به نفع شما است تا به این رابطه عمق بیشتری ببخشید یا خیر.

 قسمت سوم: شش ماه یا بیشتر: رابطهٔ جدی

پس از گذشت شش ماه از آشنایی‌تان احتمالاً از خودخواهید پرسید که: آیا او همان گمشده‌ام است؟ یکدیگر را دوست دارید و فکر می‌کنید که می‌توانید با یکدیگر کنار بیایید. در همین مرحله است که باید فهرست زیر را برسی کنید. تفاوت سنی فاحش/ تفاوت مذهبی/ تفاوت اجتماعی/ تعهد به رشد شخصی / باز بودن روحی و احساسی صداقت / پختگی و مسئولیت‌پذیری / اعتمادبه‌نفس بالا / نگرش مثبت به زندگی. حال وقت آن رسیده که دوباره به لیست تفاهم خود نگاهی بیندازید و طبق ملاک زیر به آن نمره بدهید:

  • تقریباً همیشه  5 امتیاز
  •  بارها 4 امتیاز
  •  بعضی‌ اوقات  3امتیاز
  •  گاه‌وبیگاه 2 امتیاز
  • به‌ندرت یا هرگز 1 امتیاز

در پایان هر وضعیت امتیازها را جمع کنید و بالاترین امتیاز را محاسبه کنید. برای محاسبهٔ بالاترین امتیاز می‌بایست که تعداد کل ویژگی‌های مطلوب را که طرف مقابل شما دارا است را در عدد 5 ضرب کنید. برای نمونه چنانچه اگر برای وضعیت احساسی نه (9) مورد را ذکر کردید آن را در عدد 5 ضرب کنید که در این صورت جواب حاصل 45 خواهد بود و برای مجموع امتیازات همسرتان کافی است امتیازات او را که در مقابل هر یک از ویژگی‌های مطلوب نوشته‌اید جمع بزنید. حال باید مجموع امتیازات همسرتان را بر بالاترین امتیاز ممکن تقسیم کنید. نتیجه این کار نمایانگر درصد تفاهم شما با همسرتان در آن زمینه است. نکته مهم: اطمینان حاصل کنید که برای هر یک از وضعیت‌های ده‌گانه تعداد ویژگی‌های مطلوبی که قید کرده‌اید تقریباً  برابر باشد. در غیر این صورت موجب خطای فرمول تفاهم خواهد شد.

نوشته شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

استفاده از مطالب فکر بنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.