اجتماعی شدن کودکان به سبب رفتن به مهدکودک

اجتماعی شدن کودکان در مهدکودک به عواملی بستگی دارد که به آن می‌پردازیم.

در آمریکا تعداد روزافزونی از زنان کودکان خود را به محیط بیرون از خانه به جهت اینکه خودشان شاغل هستند می‌فرستند تا از افراد دیگر برای مراقبت از آنان کمک بگیرند تا سال 1990 بیش از نیمی از مادران که کودکان زیر 3 سال داشتند بیرون خانه کار می‌کنند و روزبه‌روز به این افراد اضافه می‌شد.

در قالب کشورهای اروپایی دیگر همچنین روندی دیده می‌شود در اروپای شرقی، شوروی، چین اشتغال مادران امری طبیعی است و از آنجایی که پدران به‌ندرت مسئولیت اولیه نگهداری از کودک را به عهده می‌گیرند اشتغال مادر ایجاب می‌کند که ترتیباتی برای نگهداری کودک ایجاد شود.

بسیاری از کودکان در بین خانواده‌ها تحت مراقبت قرار می‌گیرند. نگهداری گروهی از کودکان در خانه‌های فردی و گروهی دیگر به مهدکودک فرستاده می‌شود به همین دلیل در مورد تأثیرات مراقبت افراد دیگر بحث‌های زیادی شده است.

مهدکودک

رشد اجتماعی، شناختی، عاطفی و روانی

بحث اصلی راجع به اجتماعی شدن کودکان به سبب رفتن به مهدکودک بر دو موضوع متمرکز است:

اول اینکه آیا حضور یک مراقبت‌کننده در دوران شیرخوارگی از لحاظ رشد عاطفی، اجتماعی و شناختی کودک اهمیت دارند؟

نظریه‌هایی که بر اهمیت وابستگی تأکید دارند بعضی از روانشناسان را متقاعد کرده است که در صورتی کودک ساعت طولانی تحت مراقبت کسی غیر از مادر خودشان باشند از لحاظ وابستگی به مادرشان دچار مشکل خواهند شد.

شاید این فریضه را بتوان (تک مادری) خواند. تأثیرات مهدکودک در وابستگی کاملاً روشن نیست، هرچند مطالعات بسیاری در مورد رفتار کودکان در وضعیت ناآشنا در مورد کودکان که به طرق مختلف تحت مراقبت بوده‌اند انجام شده است.

نظریه یادگیری اکتشافی برونر
بخوانید

اغلب این کودکان که در مهدکودک بودند حالات حاکی از وابستگی توأم با احساس ایمنی داشتند. مطالعات محدودی نشان داد که از این کودکان که به مهدکودک می‌رفتند درصد آن‌هایی که وابستگی توأم با ایمنی همراه با رفتار اجتناب‌کننده داشتند پیش از آن‌هایی بودند که در خانه بودند (بلسکی 1988)

(گمبل و زیگلر 1988) ولی در سایر مطالعات تفاوتی مشاهده شد (راگمن، 1988،1988)؛

موضوع دوم مهم‌ترین کیفیت مراقبتی است که در خانه یا دور از خانه از کودک می‌شود. محیط مهدکودک از لحاظ روانی ممکن است وضعیت مساعدی برای کودک فراهم کند؛ همان‌گونه که در خانه ممکن است آنچه اهمیت دارد روابط گرم و متقابل گرم و مکرر بین کودکان و بزرگ‌سالان ارتباط کلامی فرصت برای کاوش و فضا و مواد مناسب سن کودک است.

بعضی از مشخصات مهدکودک خوب کم بودن نسبت بزرگ‌سال کودک حدود (1 به 3) کوچک بودن گروه وجود مربی آموزش‌دیده در زمینه رشد کودک یا تعلیم و تربیت دوران اولیه کودک و وجود فضای مناسب برای کودکان است (فیلیپس، 1987)

مطالعه‌ای که از کودکان قفقازی و آمریکایی، چینی از 29 تا 35 ماهگی مورد مطالعه قرار گرفتند، بعضی از این کودکان در هر گروه به‌طور تمام‌وقت به مهدکودک با کیفیتی بالا رفتند، بقیه که از لحاظ طبقه اجتماعی و جنسیت با گروه اول همسان بودن در خانه بودند معلوم شد که هر دو گروه از لحاظ رشد زبان مهارت شناختی وابستگی به مادر ترس از جدایی چندان تفاوتی با هم ندارند.

اجتماعی شدن کودکان تحت تأثیر مهدکودک خوب بالا می‌رود برای مثال برای کودکان خانواده‌های فقیر که در معرض مشکلات یادگیری و رشدی بودند امکاناتش فراهم شد تا به‌طور آزمایشی به مهدکودک با کیفیت بالا بروند.

بازی‌درمانی در کاردرمانی چه کاربردی دارد؟
بخوانید

مطالعات پیشین نشان داد که این کودکان از لحاظ آزمون‌های هوشی، رشد زبان و موفقیت تحصیلی عملکرد بهتری داشتند، شواهد رو به انباشتگی نشان می‌دهند که تأثیر مهدکودک دارای کیفیت بالا بر کودکان بسیار مثبت است.

یکی از مطالعات به بررسی رابطه شناختی و اجتماعی شدن کودکان در سن 8 تا 13 با تجارب قبلی آنان در ارتباط با مهدکودک پرداخت (اندرسون،1992) نتایج آثار بلندمدت تجارب قبلی کودک در مهدکودک را تأیید می‌کند.

عملکرد تحصیلی در 8 تا 13 سالگی در میان کودکان که قبل از 1 سال به مراکز روزانه رفته بودند در بالاترین حد قرار داشت در حالی که عملکرد تحصیلی کودکان که سابقه مراقبت خارج از منزل را نداشتند در 13 سالگی در کمترین حد خود بود.

مطالعات دیگری که بر روی کودکان 5 تا 8 ساله انجام شد نشان داد که کودکانی که در شیرخوارگی به مهدکودک دارای کیفیت بالا رفته بودند در طی سال‌های اول تحصیل در دبستان در مقایسه با کودکانی که به مهدکودک نرفته بودند سازگاری هیجانی اجتماعی بهتری داشتند.

کودکانی که به مهدکودک کیفیت بالاتر رفته بودند نسبت به کودکانی که به مهدکودک با کیفیت پایین‌تر رفته بودند محبوبیت و دوستان بیشتری داشتند و در فعالیت فوق‌برنامه بیشتر شرکت کردند.

این کودکان مهارت جرات‌ورزی و توانایی رهبری بیشتری داشتند (فیلر،1991 آ) و همین پژوهشگر دریافت کودکانی که در مهدکودک مختلف و در سنین مختلف شیرخوارگی از مراقبت ثابت تمام‌وقت برخوردار بودند در پایه ششم در مقایسه با کودکانی که در مراکز مراقبت شیرخوار حضور نیافته بودند بیان عاطفی جرات‌ورزی جذابیت و سلامت هیجانی بیشتری دارند و در درس ریاضی نمرات بالاتر دریافتند.

برنامه اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان
بخوانید

 مدت‌زمان سپری‌شده در مراکز مراقبت شیرخواری دارای کیفیت بالا با پذیرش در برنامه استعداد درخشان مدارس رابطه معنی‌داری داشت. (فیلر،1991).

نتیجه‌گیری

نتیجه می‌گیریم که مهدکودک در صورتی که در سطح بالایی باشد و از معلمان خبره در زمینه آموزش و تعلیم و پرورش استفاده کنند می‌تواند تأثیرات مثبتی در هر زمینه از جمله اجتماعی شدن کودکان داشته باشد.

کودکانی که در مهدکودک‌های با سطح بالا هستند معمولاً از نظر اجتماعی و شناختی و پیشرفت تحصیلی عملکرد بهتری نسبت به کودکانی که به مهدکودک با سطح پایین رفته‌اند در سنین نوجوانی داشته‌اند.

در این مقاله متوجه این امر شده‌ایم که مهدکودک رفتن یا نرفتن به شخصه باعث اثرات مثبت و منفی نمی‌شود بلکه سطح و آموزش مهدکودک باعث پیشرفت کودک می‌شود.

مطالعه‌ی کتاب به کودکان شاد بودن را بیاموز را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گردآوری شده توسط زهرا قبادی‌مهر؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط